Sony eller Lumina 920? Och vilken Sony är bäst?

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av Boney, 14 feb 2013.

  1. Boney

    Boney Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Hej!

    Det händer mycket i mobil världen, och hänger knappt med, så jag tänkte
    jag slänger in en fråga här. Det är dags för ny lur för frun, och hon har fastnat
    lite för Sony.

    Vilken av Sony lurarna är bäst? Är det V eller? Finns nån som heter Acro S
    eller liknande, som har nästan samma spec, vilken är nyast/modernast?
    Kan någon "rang" ordna dem 4-5 senaste modellerna?

    Och hur står sig en Sony mot nya Lumina 920? Vi tittar även på en sådan,
    för att testa något nytt. (hon kör iPhone nu, så allt annat är bättre :) )

    Tacksam för lite hjälp
     
  2. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    1. Z
    2. V
    3. S / Acro S

    Sedan så handlar det om vad man har för preferenser.
    Min gradering är endast gjort efter hårdvaran som sitter i telefonen.
     
  3. Boney

    Boney Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Men Z är väl inte släppt än?
     
  4. quizzly2k

    quizzly2k Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Z kan förbokas men det är ju lite väntetid på den så det beror ju på hur bråttom hon har.

    Annars har jag varit mycket nöjd med de Sony som jag har varit i kontakt med. Jag har en Xperia S och frugan har en Xperia V och vi har inte haft några av de problem som rapporterats här på forumet.

    Att jämföra Sony/android med L920/Windows phone är inte lätt rakt av eftersom de är ganska olika rent handhavandemässigt. Dock är det många som är mycket nöjda också med sin L920. Det bästa är nog att gå och känna på de olika telefonerna i butik, men samtidigt vara lite vaksam eftersom säljarna ofta försöker få dig att köpa det som de tycker är bäst. :-)

    Om hon har iPhone idag och är van vid att ladda ner mycket appar är det dock lite lurigt att ge sig in på windows phone då utbudet är betydligt mycket sämre i dagsläget (men det är på väg att bli bättre). Man kan gå in på WP marketplace och surfa runt lite så kan hon se om de appar hon behöver finns.

    Jag tror övergången mellan iPhone och någon Android kan vara mindre smärtsam ur hänseende till appar.

    Sent from my phone by airwaves.
     
  5. quizzly2k

    quizzly2k Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jupp, där har du två bra poänger. L920 äger de flesta andra telefoner bland annat när det gäller foton i dålig belysning.

    Sent from my phone by airwaves.
     
  6. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Men i bra belysning är den visst sådär...
     
  7. Boney

    Boney Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Ja, foto i L920 har fått hyffsat bra kritik, men kollar man sen även användaromdömen,
    och inte recensioner från tidningar, så verkar 99% av alla L920 ägare grymt nöjda.

    Om man jämför Acro S och V med varandra, vad skiljer?
     
  8. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det finns en liten skara högljudda fanboys som kör WP8 och prisar det som jesus återkomst (och har gjort det innan de ens fick testa WP8) , men det finns även en hel del kritik om olika problem och buggar (som fanboysen ofta försöker släta över).

    Så jag rekommenderar att du även letar upp de kritiska rösterna och tänker igenom om dessa problem/buggar påverkar dig något. WP8 är inte för alla...
     
  9. Boney

    Boney Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Du får gärna nämna några av de problem/buggar du läst om.

    Har läst att man inte kan ändra sms signal bland annat, men mycket buggar tycker jag
    inte att jag läst om. Bra om man kan läsa om dem nu innan, så man inte går på en nit :)
     
  10. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Att svärtan ska vara kass, att kameran inte är så bra i dagsljus (mycket brus), att det finns dåligt med appar, att man inte kan ladda ner filer till den och det finns inget filsystem som går att komma åt som användare, att det finns många hårdvarubuggar/mjukvarubuggar som inte är fixade.

    Har mest sett i den gigantiska 920-tråden på Swecockers, men inte så lätt att hitta eftersom det är 100 personer som skriver att "jesus har kommit, 920 är bäst" mellan varje buggrapport (och efter varje problem skriver många att det inte spelar någon roll "för det kommer nog en fix snart"). Det verkar inte vara helt ovanligt med trasiga telefoner heller...

    Sen är det ju en viss sorts personer som köpt 920, många av dom "visste" att 920 skulle vara världens bästa telefon och att WP8 skulle vara världens bästa mobila OS innan det ens släpptes, så du ska nog ta en del användarrecensioner med en stor skopa salt.

    Bäst är nog om du kan vänta på t.ex. Xperia Z och sen jämföra den och 920 i butik. Men jag tror att det dåliga utbudet av appar för WP8 gör att du ska kolla åt Sony-hållet.
     
  11. John-Erik

    John-Erik Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2012
    Inlägg:
    787
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Att många är nöjda med L920 kan bero på, tror jag, att de som köpt telefonen är folk som vet vad de gett sig in på. De vet vad de vill ha och det särskilda som wp8 kan ge har de förstått och förväntat sig. Precis som med Note-telefonerna. Den storleken passar verkligen inte många. Men de allra flesta som tagit steget att köpa en är ju ute efter den stora skärmen.
    Däremot kan andra Androidenheter som Sonys vara lite mugglare som tyckte att vattentålighet e det som man först tänker å de e ju bra att ha. Kostar dessutom inte skjortan. Precis som någon sa skiljer det sig handhavarmässigt så kan man bli mer missnöjd med sin enhet.

    Annars har Sonys telefoner haft hög rank på Androidenheter och det borde säga en del. Enligt mig känns det vara pga att de har kamera som presterar bra över genomsnittet och priset är lägre.

    Visade sig att jag Tapatalkade via min Samsung Galaxy
     
  12. Boney

    Boney Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Ja, svärtan läste jag något om.
    Dåligt med appar är inget problem, man klarar sig bra utan sånt, och det kommer för den
    delen fler.
    Kan ej komma åt filsystem nä, det är väl samma som på iPhone, så det funkar för frun.
    Fördelen är att det bara funkar verkar det som, precis som på iPhone, men man kan
    tyvärr inte göra så mycket. Så för frun funkar det, men till en annan som tycker om att
    ändra o fixa, så föredrar man ju android :)

    Om man tittar närmre på en V, så får man bra insyn i hur en Z lär bli ungefär, eller?
    Sony kör egen Launcher eller? Samsung gör på sina va?
     
  13. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Din fru körde inga appar på sin iPhone?

    Problemet med WP8 är väl på samma sätt att det som inte fungerar, det kommer inte fungera sen heller...
     
  14. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Vad använder du för telefon, och vad tycker frun om den?

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  15. Boney

    Boney Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag fick tyvärr nyss en iPhone på jobbet.. får inte välja vad vi vill ha :(

    Jag försöker få frun till att ta min iPhone, och plocka ut något roligt istället när vi ska
    förlänga hennes abonnemang, så jag kan bil av med min, men hon vill inte ha iPhone längre
    attans :)

    Ja, vi får väl åka o titta på en V lite noggrannare, och utan barn så man har tid o titta
    lite mer.

    Tackar för kommentarer