Problem: Skärmen + touchknappar flimrar = mobilen dör.

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av miniwini, 14 feb 2013.

  1. miniwini

    miniwini Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2013
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hejsan!

    Jag har en Samsung Galaxy SII, en vit men det kanske inte spelar någon roll? :P

    Jag har fått ett problem med den nu på senare tid. Den har nämligen börjat flimrat med skärm + touchknappar när den "anstränger sig" / får arbeta. Och bara några sekunder efter det flimrande så dör hela mobilen. Och nästa gång man startar den så har den dragit ur fruktansvärt med batteri. Inte alla gånger, men oftast!

    Vet någon vad detta kan bero på? Någon som samma / liknande problem?

    Har även testat att just när detta flimrande börjar så har jag satt i laddaren, då slutar dem flimra också beter sig mobilen helt som vanligt. Så med andra ord, med laddaren i så fungerar den helt som vanligt, men dock ej utan laddaren! :eek:

    Låter jag bara telefonen ligga så är det inga problem, men jag vill ju kunna använda telefonen och göra saker med den!

    Tacksam för svar!

    /Mini :-*
     
  2. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Hmm, USB-problem möjligtvis? :) Testa göra rent där inne, kolla hur det ser ut, böja kontakten lite mot telefonen! (allt detta med mobilen avstängd), göra rent med tryckluft utan dimmsmörjning!
     
  3. miniwini

    miniwini Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2013
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Arbu11, tycker du ska läsa tråden lite noggrannare kanske?

    Det är MED laddare/usb-laddare som mobilen fungerar som den ska! Det är när den går på eget batteri och när den får arbeta som skärmen + touchknapparna börjar flimra och mobilen dör.

    Så detta handlar inte om någon laddare eller usb. Jag vet inte om det kan ha med batteriet själv att göra, eller om det är något i själva mobilen som gått sönder.

    Jag vill bara veta om någon varit med om samma sak eller vet vad felet kan vara.

    /Mini
     
    Last edited: 14 feb 2013
  4. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Miniwini, jag har läst din tråd och står fast vid mitt uttalande. När du kopplar in USB-sladden kanske USB-kontakten lägger sig tillrätta och börjar fungera igen.
     
  5. anton_mjor

    anton_mjor Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G2
    Låter nästan som att batteriet inte orkar trycka ut ordentligt med ström under höglast.
    Har du möjlighet att testa med någon annans batteri?
     
    miniwini gillar detta.
  6. miniwini

    miniwini Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2013
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Förstår fortfarande inte vart du vill komma med USB hit och dit Arbu11?
    Vad har USB med skärm + touchknappar att göra egentligen?
    Där har med att telefonen arbetar att göra, inte med nå uttag eller så.

    /Mini
     
  7. miniwini

    miniwini Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2013
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ja jag har en aning att det kan ha med batteriet att göra. Eftersom den fungerar som den ska när själva laddaren är i och har ström hela tiden från den. När jag mailat med samsung själv så tycker dem att det kan vara något fel med mjukvara/hårdvara. Men fabriksåterställning har jag gjort och med det blev det inge bättre. Och hårdvara vet jag inte om det är fel på.

    Har dock inget annat batteri att testa med, men var iväg idag och beställde ett nytt extended/utökat batteri i hopp om att det ska fungera med ett nytt "större" batteri. :)

    Har ju garantin kvar annars, men har inte affären som har hand om garantiärendet här i staden där jag bor. Och har inte direkt lust att åka flera herrans mil bara för att lämna in telefon heller. :ehm:

    /Mini
     
    Last edited: 14 feb 2013
  8. miniwini

    miniwini Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2013
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Sedan har jag faktiskt ett till problem med denna telefon, och det är att den "tappar kontakten med sim-kortet". Inte så att telefonen säger till att det inte finns något sim-kort, utan det blir en blockeringssignal längst upp så jag varken kan ta emot samtal/sms eller själv ringa/skicka sms. All täckning försvinner liksom. Och när telefonen arbetar med detta för att få igång täckningen igen så håller telefonen också på och flimrar och har sig.

    /Mini
     
  9. anton_mjor

    anton_mjor Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G2
    Jag vet inte hur länge du haft telefonen, men har du haft den i typ två år och kört många cykler på batteriet finns en risk att den interna resistansen i batteriet blivit för hög i takt med att batteriet slitits ut. Då går det inte trycka ut nog med ström under tyngre last och spänningen sjunker = lampor blinkar och elektroniken blir opålitlig, telefonen dör eller beter sig allmänt konstigt.

    Sen kan det självklart bli fel på batteriet snabbare pga. ev. tillverkningsfel också :)

    Är det nu batteriet som är boven finns en möjlighet att alla dina problem försvinner med ett nytt.
     
    Last edited: 14 feb 2013
  10. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Om du bara anade hur många fel som beror på USB-kontakten... Ursäkta att jag hade en teori, ska sluta försöka hjälpa folk på det här tacksamma forumet.
     
    Last edited: 14 feb 2013
    bihslk gillar detta.
  11. miniwini

    miniwini Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2013
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har haft mobilen i 1 år och 3 månder, och nu har den väl krångla 1 - 1 ½ månad. Så den senaste månaden har jag inte ens använt den. :ehm:

    Men fick för mig att försöka testa allt som går eftersom jag trots allt fortfarande betalar för telefonen i 9 månader till.... Känns ju rätt typiskt att inte försöka fixa något man faktiskt fortfarande betalar för. ;) Så det är bara att vänta på det nya batteriet och hoppas på att det löser sig med det. :)

    Men som tidigare skrivet, jag la upp detta för att veta om någon varit med om något liknande, eller om någon vet vad det kan vara. Och självklart är jag tacksam för alla tips jag kan få! :) Så tack för dina svar anton_mjor! :D
     
  12. miniwini

    miniwini Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2013
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Om du kunde vara lite noggrannare och skriva vad detta USB fel kan orsaka, och kanske förklara lite bättre vad man kan göra så vore det mycket bättre.

    För som jag skriver så förstår jag inte alls vad du menar med detta USB fel, inge illa menat.

    Men jag har kollat hur det ser ut i telefonens uttag, jag har gjort rent där och har testat "böja" på den. Det är liksom inget som fungerar eller ger några som helst tecken på bättring.

    Jag är tacksam för ditt tips, men som skrivet förstår jag inte riktigt vad USBn har med detta att göra och jag har redan gjort det du skrev.

    /Mini
     
  13. Slaneby

    Slaneby Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2009
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    USB-problem är vida kännt med s2 och symptomen du nämner påminner om dom problemen som uppstår med icke funktionabel usb-port.

    Testa du gärna nytt batteri som en uteslutningsmetod, men ha usb-porten i beaktning. Det finns otaliga trådar här på forumet ang tllfälliga lösningar. Ett byta av porten gör du själv på ca 15 min till en reservdelskostnad på ca 250:-

    Lycka till

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  14. miniwini

    miniwini Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2013
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tycker det låter konstigt om det ska vara USB-problem eftersom den fungerar som den ska när den har hög batterinivå, utan det är just på lägre batterinivå som den spökar. Om det är USB-problem så borde den väl spöka jämt och ständigt? Inte bara vid en viss procent av batterienivån.

    /Mini
     
  15. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Att det bara fungerar dåligt vid låg batterinivå har aldrig framkommit i denna tråd, men om det är så, så har du nog rätt i att det inte har med USBn att göra.
     
  16. miniwini

    miniwini Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2013
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Det är just under 65% som den börjar krångla. Och har jag nyss laddat telefonen så laddar den ur JÄTTE fort.. :/ Hade jag vetet hur man lägger upp bilder hade jag kunnat lägga upp en bild på batteritiden. Men som sagt från 100% - 65% fungerar den bra.

    Blir lite less att den ska flimra och ha sig och dö när den kommer under 65%. Förstår inte varför..

    Sedan är det ju det där med sim kortet, att det helt plötsligt tappar täckning och har en blockeringslogga uppe i raden. Och när det försöker återfå täckningen håller det också på och flimrar som det gör under 65% med batteriet och dör.

    Lite lustigt och väldigt tråkigt. Vore ju skönt att få veta vad det är det beror på. :/

    /Mini
     
  17. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Jag brukar ladda upp bilder genom att:

    1. Ta skärmdump
    2. Ladda upp den på facebook (så att bara jag kan se den)
    3. Högerklicka på bilden på datorn och ta "Kopiera bildwebbadress"
    4. Här i forumet klicka på "Infoga bild" när man skriver "[IMG ] [ /IMG]"

    Men... Du beställde ett nytt batteri nu va? Om du kollar på det gamla, har det svällt någonting eller ser lite missformat ut?
     
  18. Eastflower

    Eastflower Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2013
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!
    Var beredd att gå igenom hela forum delen för att finna svar och så hittar jag denna tråden på första sidan, perfekt!

    Har exakt samma problem som dig, känner igen mig på allt och har haft så i ca: 1 vecka.
    Känns bara tråkigt med en opålitlig telefon, antagligen usb-kontakten som flera nämner, Men du får gärna skriva om hur du gått vidare och om det har löst sig!

    mvh / Oscar
     
  19. miniwini

    miniwini Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2013
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Det med bild orkar jag tyvärr inte att krångla med :P Men batteriet vet jag inte om det är svällt eller missformat eller så. Kan kolla det sen när jag får det nya hur det ser ut gentemot varandra :)

    /Mini
     
  20. miniwini

    miniwini Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2013
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Skriver direkt när jag fått det nya batteriet och testat det och talar om hur det fungerar. Skulle det vara att du hittar något annat som hjälper/kan hjälpa så skriv direkt är du snäll! :) Fungerar inte batteri byte så får det nog bli att kolla upp det där med USB som ni skriver om. Får försöka klura mig fram till vad det är o.s.v. ;o ^^

    /Mini