Diskussion: Ett första intryck av Xperia Z och några tester.

Diskussion i 'Xperia Z - Allmänt' startad av Moggym, 18 feb 2013.

  1. Moggym

    Moggym Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Design

    Redan när jag tar upp den för första gången är det uppenbart att Xperia Z är en modell med design som utmärker sig. Den är givetvis stor och det märks när jag håller den i handen, det är en ordentlig platta att hålla i.

    Det jag även tänker på är att den inte har mycket detaljer som sticker ut, den ser ungefär likadan ut oavsett vilken vinkel jag håller den i. Platthet och raka linjer är det intryck som sätter sig. De flesta androidmobiler har utsmyckningar och detaljer som verkar ha inspirerats av rymdskepp i scifi-filmer, Xperia Z är mer som den svarta monoliten i 2001. Tilltalande och riktigt snyggt, en design som folk kommer att lägga märke till och bli nyfikna på när de ser mobilen. Kvalitetsmässigt känns den som en monolit med, inte en tillstymmelse till nåt gnek och knarr, det känns nästan som om det vore glas hela vägen genom.

    När skärmen är släckt är framsidan helt svart bortsett från Sony-loggan överst. Baksidan ser nästan likadan ut bortsett från Xperia-loggan ungefär på mitten. Ett tag tyckte jag nästan den kände lite enkel och hade en tanke att dom borde gjort den lite större och i relief och kanske nån regnbågsskimrande holografisk effekt.
    Men jag uppskattar samtidigt enkelheten i att de inte gjort på det sättet.

    På sidorna sitter på paneler som är svarta dom med men som skiftar lite i blått när man tittar på dom i ljus. I nedre högra hörnet ser det ut som att panelerna är för korta och inte nåt fram till hörnet men inte alls fult och jag anar nån slags syfte med det designvalet. Märker att panelerna lätt drar till sig fingeravtryck men att det är jättelätt att torka bort dem med, bara ett svep med en tygbit och är det borta. Känns som att inget klibbar fast. Möjligtvis kan jag misstänka att springorna mellan panelerna och ramarna i mobilen kommer att vara ett ställe där det lätt samlas damm och smuts. Men blir det så så är det ju inga problem att göra rent där då man inte behöver vara rädd för att få in fukt nånstans.

    Strömknappen var jag skeptisk till när jag först såg bilder på Xperia Z, kändes som en väldigt konstig placering. Dock efter att ha använt den känns det som en hel klockren placering, den sitter precis där den ska sitta. Lätt att komma åt och trycka på den när man ska göra det utan att man måste byta grepp. Ett lagom motstånd i den som gör att man inte råkar trycka på den genom att man tar tag i mobilen just där knappen sitter. Samma sak med volymknappen, sitter bra placerad den med. Bra att den är lång och har en behagligt klick, på min gamla Arc S var volymknappen kort och svampig och det var lätt att trycka fel.

    Flärparna för alla portar känns ovant och här måste jag ställa om mig. Brukar ofta sätta i hörlurskontakten med handskar på mig eller utan att titta, det kommer jag få vänja mig av med. Känner mig även lite rädd att råka få med flärpen och dra av den när jag drar ut hörlurskontakten eller usb-sladden. Det blir ju ett till steg att öppna en flärp med naglarna men det känns väl motiverat dels för vattentåligheten och dels av designmässiga skäl. Kvalitativ gedigen känsla när jag trycker flärparna på plats.

    Jag tycker Xperia Z lätt är den snyggaste smartphone som finns på marknaden idag och jag är övertygad om att den kommer att ses som en klassiker om några år som kom att förändra Androidmarknaden och hur en bra Androidmobil ska se ut.


    Skärmen

    Det var en imponerande känsla att starta upp mobilen för första gången och se skärmen som kändes enorm. Eller att titta på de medföljande bilderna och inte vara kapabel att urskilja enstaka pixlar, det är snudd på som att titta på fotografier. Det sägs att betraktningsvinklarna skulle vara dåliga på Xperia Z, har studerat det och jämfört med skärmen på min Arc S. Det kanske är så att det svarta blir lite grått när man vinklar skärmen men inte nåt som jag upplever som ett problem. Dessutom tittar man ju alltid rakt på skärmen när man använder mobilen och eventuella brister här uppvägs mer än väl av storleken, den höga upplösningen och den goda färgåtergivningen.

    Det är när jag tittar på film på den som jag verkligen märker dess kvaliteter. Började att titta på filmen Samsara för att jag tänkte prova lite och utvärdera hur det såg ut att titta på en verkligen snyggt filmad film som har bland de bästa av bildkvalitet. Det blev så att jag låg och tittade genom hela Samsara då jag inte kunde slita mig från upplevelsen och hur snyggt det var.

    5 tum och 1080p kändes rätt onödigt när jag hörde talas om det men jag inser att jag kommer att anpassa sig och tycka att det är så det ska vara i en mobil.

    Touchen känns väldigt responsiv och det funkar alltid att trycka på skärmknapparna, aldrig att det inte tar och att man får göra det igen som är vanligt på många mobiler.


    Android

    Tänker inte säga nåt om Androidsystemet i den, det gör andra bättre än mig. Vill bara säga att jag uppskattar 7 hemskärmar. Säger inte heller nåt om processorhastighet och minne och sånt mer än att det känns bra att veta att jag har en mobil med det bästa som är tillgängligt i dag.



    Ljud

    Jag lyssnar mycket på musik i min mobil och ljudkvaliteten är en viktig faktor för mig, jag är även relativt kräsen här.

    Hörlurarna som följer med är av plast och lätta. Formen på dom är lite udda men jag märker att de sitter bra i örat efter att jag klämt dit dem. Tidigare hade jag ett par Livesound-hörlurar som jag var riktigt nöjd med och där ljudkvaliteten var god för att vara ett par enkla hörlurar. Efter att ha lyssnat på olika musik i de nya hörlurarna måste jag säga att jag upplever en markant bättre ljudkvalitet jämfört med mina gamla. Mycket bra för att vara såna som följer med produkten.

    På sladden sitter en mikrofon med en knapp för att svara på samtal och starta och stoppa musik. Något jag saknar är en fjärrkontroll med fler knappar på sladden. Har vant mig att kunna ändra volymen med den och att ha möjligheten att bestämma andra funktioner på knapparna via långklick och Liveknappen som fanns på mitt Livesound. Lite trist faktiskt då den funktionaliteten underlättar i många sammanhang.

    Bra är att det sitter en rejäl strumpa på kabeln där den går in i själva hörlurarna vilket minskar risken för att det går sönder där pga nötning, vanligt fel på många billiga och inte fullt så billiga hörlurar. Bra även att det är en 90-graders kontakt vid hörlurskontakten, det är som det ska vara. Sladden är av klassisk typ, rund och tunn och sån som lätt trasslar sig. Saknar även en krokodilklämma på sladden.

    Kan tycka att det är en aning låg ljudvolym i den och är musiken inspelad lite lågt så får jag ofta ha full volym på. En volyminställning som går till 200% som i MX Player och VLC vore inte helt fel i Walkman-appen. Samma sak med ljudböcker som ofta är inspelade med låg volym. Det här upplever jag på de flesta androidmobiler och Xperia Z är inte sämre på nåt sätt. Förr i tiden på bärbart ljud så var en volym på 3-5 av 10 ungefär lagom, nu för tiden måste man ha den på 80%-100%.

    Hörlurarna är med beröm godkända och med ljudkvalitet betydligt bättre än man brukar kunna förvänta sig av sådana som följer med mobiler. Personligen tycker jag det hade varit roligt om en uppdaterad variant av Sony Smartsound-hörlurarna hade följt med som standard för de finesser och funktionalitet dessa har.

    Något jag gärna skulle se som ett tillbehör att köpa till vore ett par vattentåliga träningshörlurar med bättre fäste vid öronen som gör att dom inte trillar ur utan vidare. En mobil-variant av Sony XBA-S65 med mikrofon, knappar på sladden och platt trasselfri sladd vore perfekt. Nåt sånt känns nästan som ett måste till en vattentålig Xperia Z.


    Ljuduppspelning

    Bestämde mig för att prova vad Xperia Z och medföljande Walkman-app klarar i ljudformatsväg. Nu för tiden finns det ju en del format och musik tillgänglig med bättre än CD-kvalitet. Jag började med att prova musik i AAC-format och kodat med Dolby Pulse vilket givetvis fungerande utmärkt, bra alternativ om man vill ha god kvalitet med filstorlekar mindre än MP3.

    Sen provade jag FLAC-filer vilket tyvärr inte alltid brukar stödjas av alla spelare och i synnerhet då tillverkarnas egna spelare. Lade in några vanliga FLAC-filer med CD-kvalitet och det var inga problem. Provade även att spela några i 48kHz och det funkade det med.

    Efter det provade jag FLAC-filer i 24-bit och 48kHz (Porcupine Tree - Fear of a Blank Planet). Musik i 24-bit har ju inte slagit igenom än så länge på bred front och jag förväntade mig egentligen inte att det skulle funka. Sånt här brukar inte funka på standardspelare. Men fungerade gjorde det, Walkman-appen klarade det utan vidare. Nu la jag in en FLAC-fil i 24-bit, 96kHz och stereo (Pink Floyd – Dark Side of the Moon, Immersion edition) och inga problem här heller. Började bli imponerad över det hela.

    Lade nu in FLAC-filer i 24-bit, 96 kHz och 5.1-ljud (6 kanaler alltså), Pink Floyds Dark Side of the Moon här med, den skivan är som alltid perfekt att utvärdera ljud med. Det gick att spela det med. Funderade över hur den spelar upp 5.1-ljudet, var de olika kanalerna tar vägen. Hade en farhåga att alla kanaler inte spelades upp men det hela lät bra. Gjorde så att jag tog in låten i ett ljudbehandlingsprogram och mutade ljudet så att det bara var ljud i en kanal åt gången. När jag lyssnade på det i Xperia Z så kunde jag konstatera att alla kanaler spelas. Bakre och främre ljud läggs ihop till stereo för höger respektive vänster och centerljudet spelas i både höger och vänster hörlur. Det finns några surroundlägen i Walkman-appen som ger rumseffekter men så vitt jag kan avgöra så behandlas inte främre och bakre ljud i 5.1-FLAC-filer olika utan det blir stereoljudet som rumseffekterna tillämpas på. Hade varit fint med ett läge med virtuell surround som klarade att hantera bakre och främre ljud för 3d men det kanske kommer i nån uppdatering.

    Provade även FLAC-filer i 24-bit och 192kHz, (The Nordic Sound - 2L Audiophile Reference Recordings 5.1). Det funkade inte men när jag sparade om en av filerna till 96kHz så gick det så där gick gränsen. Spelar ingen roll då 192kHz är väldigt ovanligt och helt onödigt att ha för att lyssna på.

    Allt som allt var det en positiv överraskning att Walkman-appen klarade så mycket. Nu är det ju svårt att veta om Xperia Z klarar av 96kHz och 24-bit hela vägen ut till hörlurarna, det kan vara så att det bara går att spela filerna men att hela signalhanteringen inte blir så högupplöst hela vägen ut. Förmodligen är inte hörlurarna bra nog att dra full nytta av det hur som helst. Men roligt att det funkar och ett tecken på att utvecklarna ansträngt sig lite extra och mitt intryck är iaf att det hela lät väldigt bra och fylligt när jag lyssnade. Skulle vara intressant att få reda på hur det förhåller sig med var hårdvaran klarar och med lite tur kanske det går att få reda på.


    Videouppspelning

    Nu var det dags att se hur Xperia Z klarar av att spela upp videofiler och det som är intressant är video i x264-format lagrade i MKV-kontainers. Lade in några tv-serier och video har den inga problem med oavsett vilken level som x264-strömmen är kodad med. Klarar upp till L5.1 utan problem och det har vissa spelare problem med. Även video i MP4-filer funkar bra. Däremot klarar inte den interna spelaren att spela upp ljudet när det är DTS eller AC3 i 2.0 eller 5.1. AAC-ljud funkar fint med både 2.0 och 5.1.

    Provade några x264-encodes av dvd-film i 4:3 bildformat och det blev bra. Uppskalningen verkar vara bra. Finns två zoomlägen här, original aspekt ratio vilket ger svarta rutor på sidan och fullskärm som sträcker ut filmen till widescreen. Samma sak med video i 21:9, svarta rutor över och under eller fullskärm. Som det ska vara. Kunde ju finnas några fler lägen här för hur bilden ska behandlas men helt okej som det är.

    Den interna videospelaren har tyvärr inte stöd för undertexter i videofiler, varken sådana som är inbakade i MKV-filen eller fristående som SRT-filer.

    Bestämde mig för att prova några udda MKV-filer. Först ut var ”London New Year's Fireworks 2013 1080p”. En fil med extremt hög bitrate på 34Mbps och 50 bilder i sekunden, 3.65Gb stor för knappt 15 minuter video. Den gick inte att spela i Xperia Zs interna videospelare, det går att söka i den i och den spelar några frames men stannar sedan. I videospelaren MX Player så går den att spela och det ser ut om den visar 50 fps men ljudet hackar hela tiden. Sen provade jag ”Sintel 2010 1080p DM 10bit Hi444PP x264” som är speciell då den är kodad med 10-bitars färgkanaler till skillad från 8 bitar som används för det allra mesta. 10 bitar per färg används i professionella sammanhang men har även börjat användas i vissa encodes av anime pga vissa tekniska fördelar. Den här filen kunde inte Xperia Z videospelare ens starta, MX Player klarade att spela den men med väldigt hackande video och ljud. Tydligen är det så att de mesta av konsumenthårdvara endast stödjer 8-bitars färgkanaler. Att Xperia Z inte klarade dessa filer ser inte jag som nån nackdel då rör sig om udda filer som inte påminner mycket om det nästan allt som finns att ladda ned, det saknar i princip helt betydelse att detta inte funkade.

    Däremot är det rätt trist och en begränsning att videospelaren inte stödjer DTS eller AC-3 och inte heller undertexter. Det mesta av film på nätet använder sig ju av DTS eller AC-3 även om AAC förekommer det med. Finns ju lösningar i form av andra spelare och codecs till dessa men en fullfjädrad egen videospelare vore inte dumt.


    Videouppspelning och batteriförbrukning

    Provade hur mycket batteri som går åt vid videouppspelning då det är en viktig faktor om man ska se film på den stora 1080p-skärmen. Funderade även på om det var nån skillnad på att spela upp 720p och 1080p. Lade in både en 720p och en 1080p av tv-serien Walking Dead S03E09. Web-dl versionen med AAC-ljud. Laddade upp batteriet till 100% för varje gång jag drog i gång videon och kollade hur mycket batteri hade gått åt när filmen tog slut.

    Walking Dead S03E09 720p, 100% ljusstryka, 100% ljudvolym med hörlurar, Xperia Z videospelare:
    82% batteri kvar. Knappt ljummen på baksidan.

    Walking Dead S03E09 1080p, 100% ljusstryka, 100% ljudvolym med hörlurar, Xperia Z videospelare:
    85% batteri kvar, knappt ljummen på baksidan.

    Walking Dead S03E09 720p, 100% ljusstryrka, 100% ljudvolym med hörlurar, MX Player:
    78% batteri kvar, märkbart ljummen på baksidan.

    Walking Dead S03E09 1080p, 0% ljusstryka, 100% ljudvolym med hörlurar, Xperia Z videospelare:
    89% batteri kvar, knappt ljummen på baksidan.

    Walking Dead S03E09 720p med MX Player på min Arc S:
    86% batteri kvar.

    Här ska påpekas att mobilen är helt ny och inte har laddats många ganger så batteriet kan ändra egenskaper efter att ha används lite längre. Det kan även vara så att batteriet hann ändra sig i laddningarna inför det olika uppspelningarna.

    Spelade jag filmer i MX Player så blev mobilen märkbart varmare och drog mer batteri än när jag spelade den i Xperia Z videospelare. 1080p-filer verkar inte suga mer batteri, snarare mindre. Kan vara så att detta beror på att Xperia Z videospelare utnyttjar finesser i Qualcomms nya chip som inte MX Player drar nytta av. Kanske är det även så att uppskalningen av 720p tar mer kraft än att spela upp direkt i 1080p. Nu är det även så att de här tv-serierna inte har bildkvalitet nog att utnyttja 1080p fullt ut och det nog inte är mycket mer info i 1080p-filen än i 720p-filen. Det finns bättre filmer att hårdtesta mobilen med men det har gått lite snabbt och tog det första bästa.

    Qualcomm S4 Pro och Adreno 320 är nya prylar och det är säkert så att mjukvaruutvecklarna inte lärt sig att utnyttja hårdvaran fullt ut än så länge.

    Det kan hända att jag uppdaterar det här testerna framöver när jag använt mobilen ett tag och med lite mer krävande filmer i 1080p och om nån finner det jag skrivit värt att läsa. Jag spelade upp Samsara som borde vara rätt krävande men glömde bort att ha koll på batteriet för att det var så schyyst att kolla på filmen.


    Kopiera filer:

    Tog tid när jag kopierade in en fil på 1.25Gb. Från en rätt gammal dator (Core2Quad, Asus-moderkort) med USB2-portar och Win7.

    Xperia Z interna lagringsutrymme: 1 minut och 12.8 sekunder. 19MByte/s
    Xperia Z, ett gammalt 8GB SD Class 4: 4 minuter och 4.2 sekunder. 6Mbyte/s
    Arc S, ett Sandisk Ultra 32GB SD Class 10: 3 minuter och 48.5 sekunder,

    Tyvärr kunde jag inte prova det stora snabba SD-kortet i Xperia Z då jag inte ville sabba alla installationer på min Arc S än. Ska försöka prova med ett snabbare SD-kort i Xperia Z framöver. Jobbar även på att försöka få tag i ett SD-XC kort på 64 eller 128GB att prova med.

    Hoppas att Sony ger stöd för SC-kort och att man kan formattera kortet från mobilen i ett filformat som stödjer filer större än 4GB.


    Kameran

    Verkar bra men har inte hunnit testa så mycket. Känns väldigt snabb på alla sätt och vis. Tog några bilder i en mörk tunnel med ljus snö utanför för att prova HDR. Blev bra resultat. Men jag kanske skriver lite mer sen. Skulle vilja kunna ändra sidan som avtryckarknapparna sitter på för oss som är vänsterhänta.

    Med HDR:
    [​IMG]

    Utan HDR:
    [​IMG]

    Harris-effekt
    [​IMG]

    [​IMG]


    Övrigt

    - Det interna lagringsutrymmet klarar filer större än 4GB.
    - När jag försökte kopiera en fil större än 4GB till SD-kortet så gick det inte och Windows tappade kontakten mobilen så att jag fick ta ur och sätta i usb-kabeln igen.
    - Installerade Spotify och tankade ned min playlist på ca 400 låtar över Wifi. Gick ganska snabbt men tog inte tid. Upplevde att mobilen blev ganska varm under den operationen.
    - Ska testa GPSen och Endomondo snarast.


    Laddning av batteri:

    USB från datorn:
    0 37%
    +10m 39%
    +20m 41%
    +30m 45%
    +1h 49%

    Medföljande snabbladdare:
    0 49%
    +15m 64%
    +30m 76%
    +40m 83%
    +1h13m 100%

    Upplever det som att mobilen laddar riktigt snabbt med laddaren som följde med.


    Till sist

    Det var lite av mina tankar kring Xperia Z och vad jag har gjort med den hittills. Är hur nöjd som helst efter nån dags lek med den. Jag kan bara gratulera Sony Mobile till att ha skapat den bästa och snyggaste Androidmobilen på marknaden och tvivlar inte på att Xperia Z är en milstolpe i Sonys hittills ganska vingliga och trevande försök med Android. Jag hoppas verkligen att Sony tar väl hand om Xperia Z och sina kunder nu och framöver. Det behövs för att skapa förtroende bland oss användare.

    Om någon har nåt förslag på nåt jag kan testa eller nån komplettering kring det jag har gjort eller några andra funderingar skriv gärna det i så fall. Hoppas någon uppskattade att läsa det jag skrivit.
     
    Last edited: 18 feb 2013
    teal, m4gnu5, Braincooler och 37 andra gillar detta.
  2. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Jävligt ambitiöst och fint skrivet. Bägge tummarna upp ifrån mig i alla fall. :)

    Keep it up!
     
  3. Prelow

    Prelow Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2011
    Inlägg:
    2 688
    Mottagna gillanden:
    258
    Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb
    Telefon 2:
    iPhone 6S
    Telefon 3:
    Htc Desire, SGS2+
    Platta:
    iPad Pro ”11
    Bra recension!:)
     
  4. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    Grym Recension av dig! Den här borde du skicka in tycker jag ;)
     
    Moggym gillar detta.
  5. Droid_Nexus

    Droid_Nexus Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2011
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Oneplus Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Oneplus Nord
    ROM:
    Oxygen
    Info:
    kör stock
    Telefon 2:
    Oneplus 6
    ROM:
    Stock
    Platta:
    HP Chromebook 13 360
    ROM:
    stock
    Jävligt bra recension! Och utförlig :)
     
  6. catland

    catland Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2011
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jättebra skrivet.

    Du och många andra, till exempel GSMarena har tagit upp skärmen. Det GSMarena tyckte var att skärmen hade dålig kontrast. Här kan ni läsa om det.

    Är detta något du håller med om? Jag vill inte ha en skärm som är som ett blekt dasspapper... :)
     
  7. moody

    moody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    378
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Jobbar även på att försöka få tag i ett SD-XC kort på 64 eller 128GB att prova med.

    Tydligen ska 64GB fungera fint om de är formaterade med FAT32.
     
  8. Moggym

    Moggym Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER


    Nja, jag tycker inte kontrasten är dålig men det är nog så att den inte har bäst konstrast på marknaden heller. Tycker det märks mest att det brister en aning här ute i användargränssnittet på hemskärmarna. Märker det inte när jag tittar på film eller bilder, tvärtom tycker jag då det ser väldigt bra ut. Kanske är det så att Bravia 2 kompenserar bort nån brist här och att det inte används på hemskärmarna?

    Alla skärmar på mobiler har olika egenskaper och en och annan brist. Det här är en ny skärm, större och med högre upplösning än det mesta som funnits tidigare. Det finns alltid kompromisser med ny teknik och helt acceptabelt att alla egenskaper inte är på topp så länge helhetsintrycket är riktigt bra.
     
  9. Chatastropher

    Chatastropher Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2010
    Inlägg:
    374
    Mottagna gillanden:
    31
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung S8
    Telefon 2:
    Oneplus 2
    Telefon 3:
    Onplus One
    Swedroid skrev nå rykte om någon skärmkalibreringsverktyg. Var det bara ett rykte?
     
  10. Moggym

    Moggym Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER



    Jag har inte hittat nåt iaf efter att ha kollat runt. Finns inte heller nåt i Sony-sektionen i Play Store.

    Hoppas det kommer nåt sånt. Gammakorrigering kunde vara bra och kanske en motsvarighet till Digital Vibrance i Nvidias grafikdrivare.
     
  11. HazZzpektrum

    HazZzpektrum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2012
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jättebra recension! Kommer följa den här tråden och dina fortsatta intryck :)
     
  12. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER


    Jag frågade Sony om det och det visade sig att det var bara ett verktyg som dem hade och testade internt inom företaget, alltså mobilen släpps tyvärr inte med skärmkalibreringsverktyget som det har ryktats om,,
     
  13. Chatastropher

    Chatastropher Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2010
    Inlägg:
    374
    Mottagna gillanden:
    31
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung S8
    Telefon 2:
    Oneplus 2
    Telefon 3:
    Onplus One
    Okeey :( Hur bra är frontcamen?
     
  14. Kherberos

    Kherberos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2012
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

  15. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    den duger Helt ok! 1.8 MP med HDR På och 2.0 MP utan HDR
     
  16. Moggym

    Moggym Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    En promenad på 1 timme med Endomondo igång och musik på i Spotify (lokalt lagrad).

    Batteri från 100% till 91%. Batterisparläget ej aktiverat i Endomondo.

    GPSen funkade perfekt i Endomondo.
     
    m4gnu5 gillar detta.
  17. Reinhold

    Reinhold Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
    Vilken skön telefon!
    5" känns inte alls stort och den platta designen gör på något sätt att jag får tokbra grepp. Love it!
     
  18. Kherberos

    Kherberos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2012
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Sjukt intresserad av hur samtliga som redan sitter på luren fått sitt exemplar..
     
  19. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    vi var allihop på en Sony-träff där mobilen var en Gåva till oss som kom :)
     
    Last edited: 19 feb 2013
  20. Kherberos

    Kherberos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2012
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Men åh! Era as! :)