Säljare från Malaysia, scam?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Feffe, 17 feb 2013.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Feffe

    Feffe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2011
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Just denna annons handlar om en Ipad men efter lite research visar det sig att säljaren även säljer Android och Blackberry produkter där av tänkte jag ställa frågan här:

    Skrev på denna annonsen: http://www.gulans.se/stockholm/apple-ipad-2-wifi-3g-32gb-575120.html och efter några timmar får jag detta svaret till min e-mail från denna [email protected] e-mailadressen

    "Dear Sir,

    Vi tar emot din förfrågan.

    Apple iPad 2 WiFi 3G 32GB, är olåst helt ny eftersom den är förpackad och förseglad av tillverkaren.

    Den har alla nödvändiga tillbehör, med ett års garanti. Den är till salu på ett grossistpris på 3000 kr.

    Vårt kontor ligger i Malaysia, kommer din beställning att skickas till dig via UPS eller DHL. Transporten avgift för att ditt land är 70Kr. Leveransen tar 2-3 dagar och det kommer att levereras till din dörr.

    Låt oss veta hur många enheter du vill köpa, ditt telefonnummer och din leveransadress i ditt land. Vi kommer att svara dig med hur du gör betalning för din beställning.

    Vi hoppas att få din orderbekräftelse i tid.

    Hälsningar,

    Lydia Lee.

    Försäljning.

    Allmänna levererar Sdn Bhd

    E-postadress: [email protected]
    Företag Adress: LT 100 JLN Gaya, KK, Sabah, Malaysia
    Tel: +60166510084
    skype: gssdnbhd"


    Jag har sökt på båda e-mailadresserna och företaget i sig verkar vara legit och det finns inga rapporteringar om att det skulle vara en scam. Jag hittar annonser från företaget som är daterade bak till 2011 så dom har figurerat på internet ett tag och har någon blivit scammad borde det komma upp hits på google.

    Vad säger ni? Vad tror ni?

    Tack!
     
  2. Feffe

    Feffe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2011
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Skrev tillbaka och fick svar

    Detta skrev jag:


    Hi,

    I'm sorry but I must decline, I've heard alot of stories buying from foreign sellers getting Ipad-clones and such. If it would be possible to pay after I receive the product and get to test it, that would be no problem.

    Best regards




    Fick detta som svar:

    Dear Feffe,

    Thank you for your truthfulness. We would like you to know that our company sell original Ipad supplies from the USA. we do not sell clones. We would like to sell to you but we can not send out the IPad without some form of down payment.

    In the past many foreign customers ask us to send the products to them and they will pay. when we send and they receive, most of them do not pay but now, our company change policy. We can send the Ipad to you after you pay 50% of the cost and you will pay the balance 50% after you receive and check the Ipad.

    Thank you for the inquiry.

    Sincerely,

    Nima Ali,

    Sales .

    GS SDN BHD
    82 jalan elis,
    Kuching,
    93300,
    Sarawak,
    Malaysia.
    [email protected]
    +60166510084
     
  3. Sorid

    Sorid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2010
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Jag skulle inte köpt den. Ganska säker på att det är en scam faktisk.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  4. Viktator

    Viktator Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Scam! Den klassiska 50%-dealen :)
     
  5. Feffe

    Feffe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2011
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Jag håller med er, känns enormt hemligt. Men det konstiga som sagt är att ingen av deras emailadresser, namn, företag eller adress kopplas ihop med order "scam". Deras annonser har legat ute länge... jävla trams :)
     
  6. Sorid

    Sorid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2010
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Hellre betala lite mer och veta att den är 100% äkta och att man får den än att betala mindre och riskera att man får en kopia eller inte ens får den överhuvudtaget :)

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  7. Spode

    Spode Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2012
    Inlägg:
    337
    Mottagna gillanden:
    94
    Telefon:
    Huawei P9 plus Dual-Sim

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P9 plus Dual-Sim
    Telefon 2:
    LG G4 Dual-Sim
    Platta:
    Nvidia Shield Tablet
    Ett seriöst företag kör inte ofta med gmail adresser, 50/50 downpayment skulle heller aldrig ett seriöst företag i utlandet gå med på, samt många andra konstigheter.

    Skulle aldrig ta risken, luktar alldeles för mycket.

    Ifall du beställer så hoppas jag att jag ahr fel :)

    Lycka till!
     
  8. JwK

    JwK Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2010
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Tele2, Google Voice
    Telefon:
    Google Nexus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Google Voice
    Telefon:
    Google Nexus 6
    Telefon 2:
    HTC One SV
    Telefon 3:
    Google Nexus 4
    Platta:
    Google Nexus 7
    Tjo,

    Jag har bott i Malaysia och kan säga att det där är med säkerhet en scam.
    Piratkopior av alla dess slag frodas och säljs öppet på gatorna i turiststråken, det finns tillochmed kilometerlånga marknader med enbart piratgods. gärna "Iphone mini" och liknande avarter. :) En fejk-ipad är inte värd mer än typ 500 spänn max lokalt. Så får de in 50% av vad du ska betala så är det ändå en fet vinst. Regionen Sabah är inte direkt något IT-mecka heller.
     
  9. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Köp hellre en kinaplatta istället. Erfarenhetsmässigt när det gäller Appleprodukter är att de kostar nästan lika mycket överallt. I USA är det endast momsen som är lägre och därför är varorna billigare. En iPhone 5 kostar lika mycket i HK som i Sverige om du lägger på 25% moms. Så glöm alla "deals" med Appleprodukter.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.