MMS ifrån iPhones visas idiotiskt

Diskussion i 'Allmänt' startad av Dirk Diggler, 15 feb 2013.

  1. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Är det bara för mig alla MMS ifrån alla telefoner (gamla skitsaker, WP och Android) kommer upp som en bild direkt i tråden men så snart man får ett MMS ifrån iPhone måste man trycka på en stor play-symbol för att sedan vänta ett tag innan man ser bilden?

    Det är så jävla störigt.

    [​IMG]
     
  2. futureon

    futureon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2010
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    P20 Pro
    Nej det är så Apple har implementerat MMS-funktionen. Ett bildspel med endast ett objekt per sida. Så det lär nog se så ut på samtliga andra telefoner. Inget fel med din så att säg.
     
  3. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Ok. Vad måste göras för att slippa få det att fungera så? Ser det lika korkat ut om en iPhone skickar till en annan iPhone?
     
  4. ToJa92

    ToJa92 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2011
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Pixel 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Pixel 2
    När jag får meddelanden med bilder på min iPhone så dyker den upp som man "förväntar" sig, en miniatyr man trycker på för att visa hela bilden.

    I ditt fall kanske det har med SMS-appen att göra, snarare än hur det skickas?
     
  5. x10_minipro

    x10_minipro Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Kan ju också vara så att det beror på att du har en iPhone. Kanske är något "speciellt" som de har gjort och återfinnns i iOS?
     
  6. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Är telefonen rootad?
     
  7. futureon

    futureon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2010
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    P20 Pro
    När ett mms skickas och tas emot av samma modell sker ingen transkodning i mmsc. Däremot görs det vid olika modeller. Detta skall optimera upplevelsen men kan göra tvärtom i många fall.

    Har inte operatören en specifik UAprof för varje modell så går den på en standard legacy och det kan bli ganska konstigt.

    Trist att det finns misstolkningsmöjligheter i standarden som gör att alla inte implementerar tekniken på samma sätt.

    Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2
     
  8. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Synd att MMS känns så gammalt och föråldrat. Det borde ersatt SMS men ännu är SMS de facto meddelandetjänsten för textmeddelanden...
     
  9. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Standardappar på båda telefonerna.

    Vad skulle det ha med saken att göra? Men nej.

    Låter ju rätt segt. Jag förstår liksom inte hur svårt det kan vara. Skicka en bild -> ta emot en bild. Kan vi landa en fucking robot på Mars borde vi kunna lösa så att MMS fungerar år 2013. I alla fall i mitt huvud.

    Det är ju så störigt att det är ifrån just Apples blaha också. Allt annat funkar. Förutom ifrån iPhones. Jag är ju visserligen inte förvånad. Senast idag hittade jag en annan obota korkad sak med iPhone. När man söker efter wifi-nät ser man bara de ~6 först tecknen. När man bor i en lägenhet där många har samma router (som i ett Comhem- eller Telia-hus) är det rätt omöjligt att hitta rätt rounter. Jag fick testa 4-5 olika routers innan jag hittade rätt.

    Blir galen på att mammor och andra mindre teknikintresserade och statligt anställda människor måste ha just iPhone :P

    Men det verkar alltså inte finnas mycket att göra förutom att trycka på play, titta på texten de skrivit (eller en helt vit skärm ifall ingen text är inskriven) i typ 5 sekunder innan bilden kommer. Vill man fortsätta titta på bilden mer än i 5 sekunder måste man pausa bildspelet/MMS:et. Genuint genialiskt...
     
  10. ToJa92

    ToJa92 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2011
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Pixel 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Pixel 2
    Ja, det kan jag ju inte förneka. Tyvärr har jag inte ett till simkort, annars hade jag kunnat prova skicka ett meddelande från min iPhone till någon äldre Nokia-mobil jag har liggandes, och se hur resultatet blir.
     
  11. Fet

    Fet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2011
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag har inga som helst problem att ta emot MMS från iPhones.
    Du får köpa en bättre telefon eller använda ett annat MMS/SMS-program.
     
  12. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Lol. Bättre telefon än Nexus 4? Finns det ens? :P
     
  13. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Vilken menar du är bättre då?

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  14. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Dirk Diggler, det du beskriver med "uppspelningsläget" händer för alla MMS jag får i stockappen. I Facebook Messenger däremot är visningen som jag är van vid, dvs bara bilden visas. Jag tror därför att du har fel i ditt antagande om att detta är knutet till Iphone!

    Dock så är MMS-standarden rätt jobbig håller jag med om, en kompis med HTC-mobil lyckas ibland inte få iväg sina bilder utan istället står det "Printscreen 2013-02-20 was deleted" när jag försöker öppna dem. Dessutom att den envisas med att omvandla långa sms till mms, ibland är man ju i utlandet och vissa har inte rätt inställningar/en telefon som hanterar det. En tjej jag brukade smsa med slutade ofta svara och jag förstod verkligen ingenting, trodde hon ljög när hon sa att hon visst svarat (jag hade ju inte fått något). Visade sig senare att hon aldrig fått vissa av mina längsta sms.... Var nära att gå åt helvete alltihopa :( det är grymt irriterande att det inte kom något som helst meddelande om att det inte hade gått fram!

    På lång sikt, när man stänger ner GSM-nätet och sådana mobiler ändå blir värdelösa efterlyser jag en ny standard.....!
     
  15. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Men det är bara ifrån Apples telefoner jag får det. Alla andra visas "normalt" :/

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2