Amoled- inbränningar?

Diskussion i 'Allmänt' startad av J0AR м√§, 24 feb 2013.

  1. J0AR м√§

    J0AR м√§ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2012
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej.

    Som ni vet kan amoled- skärmar få inbränningar om man inte är försiktig, men åtminstone vissa av dem kan tas bort genom att man låter skärmen visa en vit bild ett tag. Jag har nu visat den här videon i fullskärm med max ljusstyrka i en timme ungefär, och inget verkar hända:

    https://www.youtube.com/watch?v=tJRFN-RifZU

    Innebär det att det är en permanent inbränning som bara kan fixas med ett skärmbyte, eller ska jag försöka lite till? Är det någon idé att visa en vit bild hela natten eller något sånt?
     
  2. Senap

    Senap Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag har provat att göra något sånt med ena telefonen samt en datorskärm med en död pixel men det har inte fungerat för mig. För de två enheter som det är blivit inbränningar på så har jag bara levt med det och accepterat att AMOLED har en sån nackdel helt enkelt.

    För mig har det ändå bara varit notification bar som bränts in, och det märks inte så ofta.
     
  3. DavidW

    DavidW Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2010
    Inlägg:
    301
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Jag har också bara upplevt inbränning på notifikationfältet och det efter 6 månader med dagligbruk av Google Maps på högsta ljusstyrkan! 3G symbolen och klockan syntes jämt efter det.
    Jag tvivlar starkt på att du lösa inbränningsproblem genom att bränna bort det. Tvärtom så orsaka du säkerligen med skada till skärmen.
     
  4. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 329
    Mottagna gillanden:
    1 632
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Det funkar väl som så att pixlarna blir svagare och avger mindre ljus. Därav inbränningar.
    Det känns inte som att det är något man skulle kunna få bort med en video eller liknande.
    Pixlarna är ju redan försvagade och blir inte magiskt starkare igen.
     
    Last edited: 24 feb 2013