Buggar och förbättringar vi vill att HTC fixar (uppge programvarunummer /HTC)

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Viggo, 17 apr 2010.

  1. Sgt. Stinger

    Sgt. Stinger Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Ta ur och sätt i minneskortet så tror jag det hjälper, även om det inte är en perfekt lösning...
     
  2. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Har samma problem, laddar ofta ner bilder från min FTP där mina album ligger. Enda sättet att få dem att dyka upp i telefonen album är att starta om telefonen eller att koppla in telefonen i datorn med USB och sedan koppla ur den, då sker en refresh av albumet.


    EDIT:
    Hittade en lösning på problemet.

    SDrescan - läser igenom minneskortet och uppdaterar albumet. Tar några sekunder och fungerar perfekt.
    http://www.cyrket.com/p/android/com.bero.sdrescan/
     
    Last edited: 4 maj 2010
  3. jmkhenka

    jmkhenka Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    jag har märkt att om man tar bort (eller flyttar) flera bilder så är galleriet ganska långsamt på att uppdatera. Om jag säg tar bort 700 bilder och startar galleriet, så försvinner bara ca 100 st varje 5-10 sekunder.. så det kan ta flera minuter för alla bilder att "försvinna/uppdatera". Ni ser att galleriet jobbat uppe i höger.
     
  4. rawimage

    rawimage Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    1 025
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    @Travolta

    Underbart. Stort tack!
    Så simpel liten app, skam att den skall behövas egentligen....
     
  5. listagangstern

    listagangstern Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

  6. ktd

    ktd Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Förbättrning: Indikationslampan blinkar bara några minuter vid missat samtal, SMS, e-post osv.
    Jag vill kunna ställa in att den ska blinka tills jag rensar listan i Meddelandelisten.

    1.15.405.4



    Mailade HTC som bekräftat att den bara blinkar några minuter och att det inte går att ändra på det idag. Men förhoppningsvis funkar det efter nästa uppdatering. :)
     
  7. tramsgar

    tramsgar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Lokaliseringsbuggar:
    * Inställningar -> Datum och tid -> Välj datumformat: SIS/ISO-format finns inte tillgängligt att väljas (!) (varför inte använda java.util.Locale så blir allt lätt och rätt?)
    * Wifi-accesspunkter som är tillagda men inte inom räckhåll ("range") benämns som "ej i intervall".

    E-post-appen:
    * SSL för IMAP och SMTP kan inte ställas in om certifikatet ej är utfärdat av en känd CA. Certifikat kan ej läggas till (varken för server eller CA). När man väljer SSL och försöker gå vidare i inställningswizarden så studsar den bara tillbaka istf att visa ett felmeddelande (eller som sagt ge ett alternativ att lägga till certifikatet).
    * TLS för IMAP och SMTP går bara att välja ibland, ofta studsar den eller visar fel (?). Att starta om telefonen kan förbättra chanserna.

    Version:
    * Fast programvara: 2.1-update1
    * Basbandsversion 32.30.00.28U_4.05.00.11
    * Programvarunummer: 1.15.405.4
     
  8. socar

    socar Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har märkt ett liknande problem; när man har haft WiFi igång men stänger av det går den inte över till APN automatiskt, och verkar inte kunna koppla upp överhuvudtaget även om man disablar och enablar Mobile Network manuellt. Får bara "failed connection". Dock krävs det i detta fall ingen omstart för min del, utan det räcker med att sätta på och stänga av Airplane Mode (kräver dock att man matar in PIN-koden igen), så klarar den av att ansluta. Kort sagt verkar det som om den måste ominitialisera SIM-kortet för att kunna ansluta på nytt.

    EDIT: Gjort lite fler tester nu, verkar vara samma problem som quotat. Omstart krävs dock inte som sagt, bara att man disablar radio via Airplane mode och enablar det igen.

    Ytterligare en sak som jag upptäckte i samband med detta är att GPS:en inte per automatik inaktiveras när man aktiverar Airplane Mode, d.v.s. man kan fortfarande nyttja GPS även i detta läge.
     
    Last edited: 7 maj 2010
  9. gbgaf

    gbgaf Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Det går att komma runt certificatstrulet:
    Stäng av IMAP-servern (eller blockera den i brandväggen så den inte svarar)
    Du får ett felmeddelande om att servern inte svarar men kan slutföra installationen.
    Slå på imap-servern igen och starta mail-klienten. Då får du ett meddelande om att certificatet är skumt men kan välja att acceptera det.
    Klart!

    Tog mig en veckas svärande och googlande innan jag kom på denna lösning :)
     
  10. ggdfx

    ggdfx Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Autofokus fungerar inte i under pågående filmning. Filmar du ett mål som är 20 cm från kameran och sedan något långt bort så blir allt bara suddigt. Även samma problem om man gör tvärt om.
     
  11. muk

    muk Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2009
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Problem / förbättringar:

    * Sensorn som känner av om man har luren vid örat och således släcker skärmen är aktiv vid samtal oavsett om man är inne i dialern eller inte. Går man ifrån dialern borde funktionen slås av, alternativt att man kan välja att den skall slås av permanent, alternativt att den slås av när man har någon form av headset inkopplat, t.ex. via blåtand som jag har.

    * Namn på ihopkopplade blåtandsenheter går inte att byta. Då jag har tre likadana MBS-100 anslutna till min telefon (har två hemma och en på kontoret) är det ett stort pyssel att veta vilken man skall välja då alla enheter heter samma.

    * Varför kan man inte byta bakgrundsbild individuellt på låsskärmen och hemmaskärmen som det går att göra på Ledgend och Hero? Någon som vet något om detta?

    * När en blåtandsenhet med A2DP-stöd är ansluten och vanliga hörlurar kopplas in via hörlursuttaget så kopplas ljudet inte till hörlurarna utan ljudet går till den anslutna enheten med A2DP-stöd. Man måste då koppla ifrån blåtandsenheten eller gå in i inställningarna för den enheten och klicka bort "Media audio", mycket störande. Detta fungerade bra på Heron.

    Firmware version: 2.1-update1
    Baseband version: 32.30.00.28U_4.05.00.11
    Build number: 1.15.405.4 CL155070 release-keys
    Software number: 1.15.405.4
     
    Last edited: 7 maj 2010
  12. jos

    jos Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Fel i mailen:

    - Alla mappar i imap-servern visas inte. Byter man namn på en mapp som inte syns och sedan byter tillbaka kan den dock dyka upp...

    - Byte mellan låg- och högtrafikinställningarna för att skicka/ta emot funkar oftast inte utan den fortsätter med aktuellt läge trots att bytestiden passerat. Ibland kommer den igång om man gör en manuell uppdatering. Hjälper inte det kan man gå in i inställningarna och titta så byter den.

    Firmware version: 2.1-update1
    Baseband version: 32.30.00.28U_4.05.00.11
    Build number: 1.15.405.4 CL155070 release-keys
    Software number: 1.15.405.4
     
  13. Fyrfotaanders

    Fyrfotaanders Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har tom tagit bort kontakten från telefonen men ändå så kommer påminnelser och kalendernotifikationer (Google) från denna person med bild och allt.
    Alltid samma person dessutom...
    Notis från Google Maps att en vän befinner sig i närheten visas också som SMS sänt från samma person som kalendern.
    Hon finns som vän på Facebook men inte i Gmail eller mobil!
    Vad ska man göra?
     
  14. ktd

    ktd Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Bugg: Ett par gånger har det hänt att Desiren vägrar ladda när jag stoppar i laddaren i bilen. Efter en omstart av telefonen börjar den ladda så fint igen.

    1.15.405.4
     
  15. Odium

    Odium Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Om man startar flygplansläge och startar om telefonen så behöver man inte slå in någon PIN. Telefonen är kvar i flight mode och tar man bort det så kräver telefonen PIN, men det är ingen bra säkerhet att man för all framtid kan låta telefonen vara i flight mode och inte behöver slå in sin kod. Man kommer ju över allt innehåll i telefonen.

    1.15.405.4
     
  16. emrik

    emrik Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    du får sätta pin på telefonen och inte bara på simkortet så är det löst.
    de flesta nya telefoner går att starta även helt utan sim.
     
  17. Moggelito

    Moggelito Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2009
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vid felinslagen PIN-kod får man felmeddelandet:

    Fel PIN-kod!
    2 omförsök återstår


    Omförsök är inget svenskt ord, bör vara:

    Fel PIN-kod!
    2 försök återstår



    1.15.405.4
     
  18. tramsgar

    tramsgar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Detta är enligt dokumentationen, men du kanske menade det som ett förbättringsförslag snarare än en bugg?
     
  19. tramsgar

    tramsgar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Tack, ska prova det! (Har faktiskt fått lite certifikatsfrågor/klagomål då och då, verkat vara dagshumör hur den reagerar - bra med ett deterministiskt tillvägagångssätt...)
     
  20. Gustavo

    Gustavo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Försöker använda HTC sync för att synkronisera kalendern i outlook men mobilen hittar inte HTC sync på datorn, som kör Win XP.
    I fredags förra veckan fungerade det men när jag kom till jobbet imorse och startade datorn så fungerar det inte. Har haft problemet tidigare men då avinstallerade jag HTC sync på datorn, startade om och installera den senaste versionen. Har testat att byta usb-port på datorn utan någon framgång.
    Någon som vet hur jag löser detta eller är det en bugg i HTC Sync eller i mobilen?