Att lämna Appleträsket

Diskussion i 'Allmänt' startad av Tannerskog, 26 feb 2013.

  1. Tannerskog

    Tannerskog Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2013
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej,
    jag behöver lite hjälp.

    Efter att ha haft i-Fån nu sedan de kom har jag sjunkit allt djupare i Appleträsket med iPads, iMacs och sladdar och magiska möss och skit.

    Nu är jag trött på det här och vill vidga min horisont.

    Jag arbetar mycket med telefonen (surf, mail, mess odyl)

    Vilken av top-of-the-line modellerna tycker ni är mest lämplig för mig?

    Mina alternativ (välkommen att lägga till..) är:

    1. Samsung Note II någonting
    2. Samsung Galaxy SIII
    3. HTC One (den som kommer snart antar jag?)

    Mycket tacksam för hjälp med detta som är ett av mina största I-landsproblem just nu.

    //Stefan
     
  2. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag tycker att just nu så är Nexus 4 den absolut bästa telefonen. Att den även har ett väldigt bra pris är ju ännu bättre.
    Den har bra prestanda och man slipper Touchwiz och HTC Sense.

    För dina krav så kan du egentligen välja vilken modell som helst av de lite nyare modellerna och som har lite större skärm (för arbete med mobilen så är det väldigt skönt att ha mer yta att jobba på, men iofs så kommer du från iPhone och då är allt stort). Så länge telefonen har tillräckligt med kraft och minne så kan du modifiera den precis som du vill med appar och launchers.
     
  3. faidros

    faidros Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2012
    Inlägg:
    176
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Välkommen till ett annat träsk :):)

    Kolla in senaste Sony Xperia Z eller LG Nexus 4 också.

    Om du använder mobilen mycket skulle jag gå till butik och känna på mobilerna
     
  4. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    jag har en galaxy note 2 och är sjukligt nöjd, mycket nöjdare än med min gamla nexus 4.
    Jag gillar oxå eg mest vanilla android men touchwiz är inte som jag minns det från förr det är riktigt bra numera och note 2:an är en best.
     
  5. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Arbetar man mycket med luren är en Note 2 helt underbar. Köpte själv mig en nyligen. Var lite skeptisk till storkleken först men vande mig efter ett dygn och nu kan jag inte tänka mig mindre skärm. Underbar för surf etc. Fantastisk batteritid också, faktiskt.
     
  6. Helldude

    Helldude Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2011
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Jag har en S3 och mitt jobb med mail och liknande har ökat sedan jag skaffade den, i takt med det har suget efter en note II LTE ökat, hade jag gjort valet idag hade jag skaffat note II.

    HTC one verkar trevlig men HTC verkar slö på att uppdatera sina telefoner vilket gör att jag håller mig undan. Det är trots allt rätt skönt att ha ett stort, populärt märke eftersom dom får uppmärksamhet både från tillverkaren själv samt från tillbehörstillverkare.
     
  7. Tannerskog

    Tannerskog Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2013
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tack Faidros!

    Stort tack för feedback som knuffat mig i riktningen jag redan svajjat åt:

    Note II

    En fullständigt idiotisk fråga-
    det här med Android, appar å hej och hå.
    Man kan alltså byta mobil mellan olika märken men ändå behålla sina appar?

    Tänk nu på mig arma stackare som likt en östtysk 1979 teleporteras till en västtysk bilhandel med fler modeller än trabanten.
    Ja, riktigt så illa kanske Apple inte är men man är ju rätt låst..
     
    werty gillar detta.
  8. Helldude

    Helldude Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2011
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Apparna kommer inte installeras automatiskt men de appar du köpt kommer förbli köpta på ditt konto. Ditt konto är ditt googlekonto och så länge du använder samma konto i olika mobiler finns dina köpta appar kvar. De kommer dock inte att installera av sig själv när du skaffar ny mobil.
     
  9. Fet

    Fet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2011
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Skit i Note 2 och satsa på en Huawei Ascend Mate, den är bättre än Note 2 på precis allt.
    Den är billigare, har snabbare hårdvara, lite större skärm, mer vanilla Android och plastigare plast.
     
  10. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    lite större skärm? 0.8 tum större det är en stor skillnad. dessutom sämre ljudchip vilket kan vara bra om man som mig gillar musik. och för att inte tala om helt fyrkantig och grisful och sen finns den väl inte ute ännu eller har den kommit? ips och inte amoled för den som tycker sånt är viktigt.. jag föredrar amoled men det är ju som mycket annat en ren smaksak.
     
  11. alexelrey

    alexelrey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2010
    Inlägg:
    961
    Mottagna gillanden:
    292
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO
    Jag personligen skulle väntat på vad de andra företagen ska presentera, exempelvis Samsung galaxy s4! :)
     
  12. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Kommer man från en Galaxy Nexus som oss till Note 2 så jävlar vilken skillnad på ljud. Ljudkvalitén fullständigt krossar gamla Nexus med sitt ljudchip. Vet dock ej hur det är på nya Nexus t.ex. Men mina Audio-Technica M50 låter fantastiskt i Note 2. Speciellt med kernel som stödjer vissa mods för ljudet. Höjer kvalitén ännu högre.

    Sen håller jag med du. Föredrar Amoled och dess svärta, kontrast (vilket båda ger djup i bilder) och betraktningsvinklar alla dar i veckan framför någon form av LCD.
     
  13. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Ja fyfan min nexus 7 är direkt smärtsam att se på i jämförelse

    Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2
     
  14. Tannerskog

    Tannerskog Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2013
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jo, det har jag ju funderat på.. Tänkte väl att om jag lyfter en Note II kanske den känns funkis även efter lansering av ex S4?

    Gräset kommer alltid vara grönare osv de närmaste decennierna, man kommer helt enkelt inte hinna köpa ikapp utvecklingen med bindningstiderna på abonnemangen.

    Min macbook är så gammal att det inte går att köpa en tv-kabel till den i en "vanlig" elektronikbutik- den är från 2007...
     
    Janne303 gillar detta.
  15. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Jag var en riktigt Apple fantast i många år. Jag importerade den första iPhonen från USA för jag vet inte hur många tusen efter jag sett Steve stå och presentera den.

    Efter att ha kört hela Apple-kitet i många år tröttnade jag i somras. På deras mobiler iaf. Så jag gick och lite halvt impuls/trots köpte en Samsung S3 sommaren 2012.

    Efter några dagar så var jag helt fast. Var nästan arg mig på själv att jag inte gjort "bytet" tidigare. Men i efterhand var det nog perfekt att göra det just då. Jelly Bean var ute och jag upplevde aldrig IC och tidigare versioner som inte hade alls samma flyt mm som jag förstått det rätt.

    Efter några månader med Samsung S3 gick jag och skaffade en Samsung Note II. Är så jävla nöjd. Använder den som telefon/tablet. Sålde min iPad 3 64gb och har idag endast min Note II och det enda jag lever kvar i Apple är datorn som är Mac mini. För handen på hjärtat som man säger så är OS X det finaste OSet fortfarande.

    Men åter till topic. Det handlar ju mycket om ditt behov och vad du behöver din telefon till och hur du använder den.

    Ska du bara ha en telefon telefon så att säga. Så hade jag slagit till på Nexus 4 utan tvekan. Den är otroligt snyggt, i mina ögon den snyggaste telefon som gjorts. Den har Vanilla Android, du får uppdateringen av Android direkt. Storleken är perfekt på telefonen. Nackdel, inget sd-kort plats (men det är ju du van vid som kommer från iPhone ändå).

    Vill du skippa iPad osv så hade jag slagit till på Note II. Den är inte så stor som folk tror. Den ligger skönt i både fickan och handen. Det farliga är att man vänjer sig fort vid den stora skärmen och inte kan byta ner sig sedan. Nackdelen är väl att man får Touchwiz som är Samsungs påkladdade versioner av Android. Men det är rätt lätt fixat, man kör en root och lägger in en version av Android som man föredrar.

    Det är väl enda nackdelen jag kan säga om Android som kommer från iOS världen. Det är att alla tillverkare kladdar och lägger på en egen version av Android. Det tar tid att få uppdateringen av Android när Google gjort en.

    För att ta ner det i iOS exempel. iOS 6.0.2 kommer t ex. Du får den versionen direkt på din iPhone, iPad och iPod Touch.

    När Jelly Bean 4.2.2 kommer. Så får dom som kör Nexus 4 t ex den direkt. Medans vi som har en Samsung Galaxy S3 får vänta. Ganska länge. 4.2.2 är den senaste versionen av Android. Senaste versionen av Android till min Note II är 4.1.2. Om jag kör den officiella ROMen. Men kör man root (är som, ett djupare jailbreak) så kan man lägga in enkelt en ROM som någon ordnat till och på så sätt få senaste versionen av Android. Jag har bara haft Samsung telefoner sedan jag gick till Android världen.

    Men om jag förstått det rätt så tar det minst lika lång tid om inte längre att få uppdateringar från HTC och andra tillverkare...

    Lång utläggning detta...Om någon tycker jag förklarat fel etc så dår ni väl tillrätta visa mig.

    Men som sagt, det handlar ju om hur du använder din telefon. Med den lilla info du ger i ditt inlägg så hade jag kört på en Note II. 4 G eller inte är ju upp till dig. Det är ingen skillnad på dom förutom att det är 4G eller inte. Jag har 3G versionen. Jag får 3,5+ eller vad man nu kallar det. Kan säga att det räcker helt klart.

    Så bråttom har inte jag iaf att dom där halvsenunderna som en hemsida laddas osv spelar någonroll. Fördelen med att inte ha 4G versionen av Note II är att det finns mycket mer ROMs att välja bland.
     
    Last edited: 26 feb 2013
    Janne303 gillar detta.
  16. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Jag går precis andra vägen. Ledsnat på Android och säljer min Note 2 :) Man bara meckar och pillar och lägger alldeles för mycket tid på onödigt bara för att det går :) Tweakar, flashar roms och teman och moddar, omöjligt att låta bli. Så går tillbaka till iOS, tråkigt men det funkar bra och går inte att pilla så mycket. Som med WP8, inget pill utan bara använda när det behövs. Skillnaden mot WP8 är att det finns bra appar också :)

    Och storleken på Note 2 är oftast inget problem, men de gånger den är det är det enormt irriterande :)

    Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2
     
  17. DavidW

    DavidW Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2010
    Inlägg:
    301
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Note II
    7+ timmar screen time, normalbruk 20+ timmar, S-Pen, TouchWiz widgets.
    TouchWiz fungerar bra och har bra flyt. Om du inte gillar det så gå det alltid att byta ut till Nova Prime eller något av de andra 20+ launchers som finns.
     
  18. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Touchwiz är faktiskt bra om du frågar mig. Finns en del smarta funktioner. Älskar allt det i mitt screenshot. Underbart att multitaska med. Sen finns det andra små godsaker med.

    Ska väl tilläggas att jag kör custom rom (MIUI med Samsung funktioner intakta) så det ser annorlunda ut grafiskt även om upplägget är typ detsamma.

    [​IMG]

    Note 2 Tapatalk
     
    Last edited: 26 feb 2013
  19. Tannerskog

    Tannerskog Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2013
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Än en gång- tack för info från alla.

    Root, mecka och pilla är jag (o?)lyckligt befriad från då jag till största delen använder mobilen som en skrivplatta för mail och sms.

    Så om jag får vänta en skvätt extra på programuppdateringar kan jag leva med det.

    Hm, en följdfråga nu när Note II är ett beslut:

    Operatör.

    Jag bor i Stockholm, har företagsabonnemang och kan ha vilken operatör som helst utom Telia (som sjukt nog saknar täckning i min bostad och på mitt kontor men har täckning i 99.999999999999999% av resten av stan)

    Frågan är: vilken operatör suger minst när man tvingas ha kontakt med dem?

    Har haft Telia nu i så många år att jag inte "känner" de andra längre.
     
  20. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Uppfattningen jag har fått när man har sett saker som skrivits och vad folk säger är att 3 faktiskt är rätt bra. Tele2 är fan erkänt kassa nu för tiden. Har det själv och vill byta men har flatrate. Inte för att jag dör av missnöje men utanför Göteborg är det knappast stabil eller bra täckning någonstans. I Jönköping, där jag pluggade i två år, var det katastrofalt.

    Ett litet tillägg som väl är välkommet är att inga (säkert vissa undantag men du KAN köpa alla olåsta) Android-telefoner är låsta som en iPhone. Bara en sådan sak.