Problem: Kameraproblem efter JB-uppdatering

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av Stång, 8 feb 2013.

  1. Stång

    Stång Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2013
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tänkte kolla om någon annan upplevt samma problem som mig, alternativt om nån kan gissa hurvida det är hård eller mjukvarurelaterat.

    Efter JB uppdateringen blir bilder som tas med blixt extremt gula, det går i princip inte att se nån annan färg än gul i dem. Kör man utan blixt fungerar kameran normalt.

    Men, efter man tagit en bild med blixt, blir kamerafönstret gult, och därmed blir bilder som tas efteråt, utan blixt, gula även dem. Sen kan man starta om kameran för att få bort det gula, som sen återkommer så fort man använder blixten igen.

    Jag har testat en systemåterställning, samt med andra kameraappar utan framgång.

    Någon som har en idé om vad som kan ha hänt? (Låst, brandad och orörd telefon från tre)
     
  2. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Det har jag inte märkt på min HOX. Ibland kan hudfärgen bli lite väl gulaktig när man fotar någon med blixt, men inte så som du beskriver det.
    Kan du visa med ett foto hur gult det blir?
     
  3. FedEx

    FedEx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Det är ett känt fenomen, har hänt väldigt många inkl. mig. Jag har för mig att det snackades om någon uppdatering som skulle komma och fixa det, men jag har inte sett något. Min telefon är på lagning nu, bl.a. för det
     
    Stång gillar detta.
  4. Stång

    Stång Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2013
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  5. mbs

    mbs Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    1 453
    Mottagna gillanden:
    403

    MINA ENHETER

    Ja, det där var verkligen sjukt gult.
    JB har länge haft problem med gula foton, tycker mig ha läst det sedan i somras. Men inte så där gula.
    Vissa av mina foton har en gul-aktigt ton, som stör mig. Men det där, det är överdrivet. Felanmäl din telefon!
     
  6. jmkhenka

    jmkhenka Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Detta verkar vara ett problem med kernel eller hal.

    För mig blir bilden grön med stock-rom på jellybean men jag har också upptäkt att andra custom-kernels (baserat på linux-kerneln) fungerar bra och en annan jag testade fick BLÅ foton.

    detta är med BLIXT på endast, utan led-blixt blir bilderna normala.

    Hoppas dom fixar detta snart. Jag körde dom läkta Jellybean-romarna när dom började och kan bekräfta att det är ett mjukvaruproblem - om jag gick tillbaka till ICS så fungerade kameran bra.

    Inte heller alla som har detta underligt nog. Verkar som kameran gör nån färgkorrigering när man tar led-foton men gör det fel. Att ljustera i efterhand med fotoprogram (tex snapseed) är lätt men irriterande.

    Kan inte ens sälja telefonen som den är nu, folk skulle tro jag lurar på dom en trasig lur.
     
  7. jmkhenka

    jmkhenka Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

  8. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Jag vet med mig att min kamera på framsidan utav telefonen aldrig har fungerat med ICS. Då blev alla bilderna blåa, rosa, lila,gröna, bilden blev kapad hit och dit...ungefär samma problem som HTC Desire hade med sin bakre kamera.
    Nu med JellyBean fungerar den utmärkt!

    Och ja, jag använder custom rom, IceColdJelly 1.7.1 med kernel: NCX ncx_314_v6

    Eftersom det var mycket snack om det här förr i tiden, och jag själv upplevde hur det fixades och ibland blev nya problem i nya versioner av romar etc till Desire'n kan jag tänka mig att det är ett mjukvaruproblem ja.
     
    Last edited: 9 feb 2013
  9. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Gröna tonen är verifierad och det drabbar då vissa lurar med ett visst kamerachip (man använder flera olika för OneX)

    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2082782

    Felet är en liten fil, libnvmm_camera.so located in /system/lib directory.

    Bara att fixa för HTC !

    Plus att de som har felet anmäler till HTC så att de får häcken ur vagnen och skickar ut fixen för de som kör stock.
     
  10. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Sådär sjukt gult och sådär sjukt grönt har jag aldrig fått på fotona. Bara ibland kan foton tagna med blixt få en kylig grön ton, exempelvis mitt blonda hår kan se lite grönaktigt ut på vissa foton, men inte så otroligt grönt som jmkhenka visade.

    Hur vet man om man har en HOX med det chippet då?
     
  11. jmkhenka

    jmkhenka Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    oh hade helt missat den där topicen. Ska genast testa flasha in detta på senaste stock sense (3.14.401.31 tror jag det är) och se om det blir bättre!

    Hela tiden detta jag misstänkt - olika moduler för olika hoxar. Mina två kompisar med hox har inte haft detta problem (däremot andra) och jag har funderat om det kanske vore värt att beställa en ny kamera-modul från ebay.
     
  12. jmkhenka

    jmkhenka Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Det funkar!

    Bild tagen med fixen (stock sense, ren-flashad (pga unlock)):

    https://www.dropbox.com/s/xe6jn2beuy3ivx6/IMAG0002.jpg
     
  13. MikeDropIt

    MikeDropIt Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2012
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Mina bilder har endast blivit gröna, ej gula.

    Nu är frågan, hur flashar man? Hur gör man efter att jag laddat ner filen? Länka gärna någon tråd där flash och sådant förklaras. :)
     
  14. mortalis

    mortalis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    315
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Lämna in till återförsäljare. Jag lämnade in min för exakt detta och de har bytt kretskortet och batteriet och är på väg tillbaka till återförsäljaren.
    Hände också efter JB men HTC säger att det inte har med någon mjukvara att göra uppenbarligen, testkörde med en annan HOX att ta identiska bilder men den hade nada problem och bättre batteritider.
    Så...lämna in den
     
  15. pioneer

    pioneer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2012
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    testade min nu och nog blev det gult på bilderna alltid. typiskt
     
  16. mortalis

    mortalis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    315
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Kan säga, nu när jag fått tillbaka den och använt ett par dagar, att det är väl värt att lämna in den...i mitt fall bytte de moderkortet, batteriet och kameran så telefonen mår bättre i övrigt med.