Olämpliga uppdateringar

Diskussion i 'Allmänt' startad av Skuggvarg, 1 mar 2013.

  1. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Jag tycker det är lite märkligt att tillverkare skickar ut uppdateringar även fast de kommer att göra mobilen sämre eller långsammare. Min gamla wt19i (Live with Walkman) blev bedrövligt dålig efter uppdateringen från 2.3 till 4.0 och fick sämre skärmupplösning, sämre respons i skärmen och blev allmänt långsammare. Hade velat återställa den med fabriksåterställning men det gick ju inte. Enda alternativet är att roota den och eftersom den var så mycket bättre med 2.3 så tror jag banne mig jag ska göra det (den funkar ju och det är egentligen inget fel på den, bra att ha en reservmobil). Inget direkt värde i den heller, så jag är inte jätteorolig för att bricka den.

    Tycker bara det är lite skamligt att man ens erbjuds en uppdatering när det i vissa fall är direkt olämpligt att uppdatera mobilen.

    Det tråkiga är att jag pga rootningen också förlorar SE:s utmärkta sms-system för T9 (har nog aldrig sett något bättre, trots att jag testat flera gratis-appar).
     
  2. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    ytterligare en perfekt anledning till varför ALLA borde vara tvungna till att bara köra vanilla android men att man kan lägga till tillverkarens skal i en tema eller annan mod-form ist.
    De flesta lurar skulle såklart kunna uppdateras snabbare och under en betydligt längre tid.

    Men samtidigt skulle det sänka konsumtionen så självklart är ju inte tillverkarna intresserade av detta, sen kan dom raljera hur mycket som helst om sina "egna" funktioner.
     
  3. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Fast det är ju Android 4.0 i sig som är för tungt för mobilen och gör den sämre...tillverkarens tema eller skal påverkar väldigt lite.

    Gillade verkligen mobilen förut, den funkade finfint. Efter uppdateringen var det som att man halverat ram-minnet och processorkapaciteten... :P
     
  4. DCLXVI

    DCLXVI Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2010
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Tiden det tar att släppa en uppdatering för en telefon skulle inte ändras nämnvärt utan "tillverkarskal", det som tar tid är certifiering av drivrutiner för hårdvaran hos diverse olika operatörer...
     
  5. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Haha, ja det är ju faktiskt helt sant och något jag själv brukar påpeka när liknande uttalande görs. Älskar när man gör sig skyldig till brainfarts :(
     
  6. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Dock har ju SE själva gått ut vid något tillfälle och "varnat" folk för att uppdatera sina gamla telefoner till nyare programvara just pga det som du själv upplever. 2011 modellerna gällde det tror jag. Kanske inte gällande just din telefon. Men samma sak gäller ju där. Sony har en ganska bra kontakt med sin community tycker jag.
     
  7. Lokso

    Lokso Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2012
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det handlar ju om att de vill att du ska förnya dig o döda de äldre mobilerna, så de får mer pengar!
     
  8. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Får användarna inga uppdateringar till nya Android-versioner blir det gnäll.

    Får användarna uppdateringar till nya Android-versioner blir det gnäll.

    Så enkelt det måste vara för tillverkarna :P
     
  9. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Ja, så kan man förstås se det.

    dannejanne: Frågan är dock hur de har kommunicerat det. Jag själv har inte sett något sådant meddelande. Det bästa hade ju varit om de helt enkelt låtit bli att skicka ut uppdatering till de mobiler som ansågs vara för klena för uppdateringen, alternativt ha skrivit redan i inledningen till uppdateringen vilka specs mobilen bör ha för att inte bli för långsam efteråt.

    Det mest negativa för mig var att skärmupplösningen blev betydligt sämre, hade definitivt inte väntat mig att något sånt skulle hända och man undrar varför det ändrades. Någon som vet varför det kan ha ändrats?

    Dirk Diggler: Som sagt...för klena mobiler bör inte uppdateras (eller uppdateras på användarens eget ansvar). Själv blev jag erbjuden en uppdatering och visste just då inte att mobilen kunde bli så mycket sämre som den blev. Klart man blir missnöjd, när man inte blev förvarnad på något vis. Ett enkelt meddelande hade räckt: "Innan du uppdaterar bör du vara medveten om att den nya uppdateringen är krävande för mobilen och att uppdateringen kan försämra din mobils egenskaper om mobilen har för dålig prestanda innan uppdateringen". Kombinerat med en lista över systemkrav. Hade ju inte varit fel av dem att göra så i alla fall.
     
  10. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER







    Du har inte missat det då?

    Annars kan man alltid fabriksåterställa telefonen och inte uppdatera till den sista. Eller lägga in på andra vis.

    Det är ju antingen det eller gnälla vidare på din telefon som gäller :-)

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  11. NBT

    NBT Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Om du tagit din tid att roota den så finns det mods till att ändra DPIn.
    Du kan kolla in liknande app som denna: https://play.google.com/store/apps/details?id=lv.n3o.lcddensity

    Jag vet inte om appen funkar för just din mobil. Har själv bara ändrat min DPI när jag körde Gingerbread (2.3). Länkade just denna för att den hade bra före och efter bild.
    Annars är det bara en string man behöver ändra i systemfilerna, har dock inte kollat up vilken fil det är men med google ska nog inte vara så svårt.