Samsung Galaxy S4

Diskussion i 'Galaxy S4 - Allmänt' startad av xart, 17 sept 2012.

  1. ftangstrom

    ftangstrom Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2012
    Inlägg:
    1 318
    Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T
    Ja men det kan jag inte tycka HTC kör på. De har inte den aluminiumen som väger noll.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  2. inzomniac

    inzomniac Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2011
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    55
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Platta:
    Samsung Tab S8+
    Jag har för mig det är så att Qualcomms modeller som heter APQ har blåtand och wifi, men ingen modemdel, utan att det är MSM-varianterna som har alla dessa. Apropå det att Qualcomm hade allt integrerat alltså.

    Jag har nämligen funderat på Qualcomms släpp, men inte på grund av Qualcomm vs Exynos, utan mer för att jag kände att det inte är så länge sedan den första telefonen med Qualcomm S4 Pro egentligen fanns till försäljning på marknaden. Så även om APQ8064 visades i februari så kan jag inte hitta nån telefon som hade denna bestyckning förrän Xiaomi MI-One kom i Kina i oktober. Sen var det LG Optimus G och Nexus 4 i november. Nån annan kanske känner till någon som kom innan dessa tre?
    Det jag tyckte med de nya 600-800 serien var att, "oj, dom byter ut/uppgraderar sin topplinje väldigt snabbt". Så snabbt att inte särskilt många telefoner har hunnit komma ut med S4 Pro, och att exempelvis Xperia Z redan har denna "gamla" hårdvara innan den ens släppts. Jag vet ju inte turerna med Sonys val eller vad dom visste då. Men jag tycker att det var lite konstigt när konsumenterna bara haft tillgång till S4 Pro-telefoner i 4-5 månader, att man visar en ersättare, och att det redan kommer en HTC One med detta. Exynos 4412 har då i mina ögon funnits i runt 4-5 månader längre än S4 Pro då SGS3 kom maj-juni, åtminstone för oss vanliga dödliga att hantera, men jag kan ju ha fel där.

    Jag bryr mig inte så värst om det är Qualcomm eller Exynos i SGS4, utan tror att upplevelsen blir väldigt likartad och bra oavsett. Jag gillade min Exynos SGS3 och jag gillar min S4 Pro Nexus 4 :). Så det blir nog en SGS4 oavsett :D
     
  3. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Det är bara MSM-modellerna som har inbyggt modem, det stämmer. Jag drog bara upp APQ8064 som ett exempel på att Exynos inte ligger före konkurrenterna som en del tror.

    Det som marknadsförs som "Snapdragon 600" heter i själva verket APQ8064T d.v.s. det är en lätt upphottad version av APQ8064. Det enda som skiljer klockfrekvensen på CPU:n vad jag kan se. Skillnaden mellan dessa torde vara mycket liten.

    Varför det började tillverkas mobiler med APQ8064 senare än Exynos 4412 kan man bara spekulera i. Qualcomm utvecklar och tillverkar chip. De kan inte direkt styra över vad mobiltillverkarna gör. I vilket fall så var APQ8064 tillgänglig i princip samtidigt som Exynos 4412 så att jämföra dessa tycker jag är så rättvist det kan bli. Exynos presterar sämre. Därav min undring varför folk ändå vill se ett chipset från Samsung framför Qualcomm? Vill man inte ha högsta möjliga prestanda?

    Jag vill nog häva att även dubbelkärniga MSM8960T slår både Exynos och APQ8064 i praktiken. Det är mycket svårt att nyttja fler än två kärnor fullt ut(särskilt med android). Då väger fördelarna med modem och hela köret inbyggt så mycket högre i form av färre komponenter.

    Sedan blir MSM8974 tillgänlig under nästa kvartal. Quad-core på upp till 2,3 GHz, Adreno 330 GPU och stöd för i princip alla existerande trådlösa standarder. Allt detta i ett och samma chip.

    Att jämföra oavstående med Exynos octa blir nästan löjligt.
     
    Last edited: 1 mar 2013
  4. Skengpeak

    Skengpeak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2012
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

  5. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

  6. inzomniac

    inzomniac Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2011
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    55
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Platta:
    Samsung Tab S8+
    Yes, jag var inte hyperinsatt i dom senaste visade serierna från Qualcomm, men jag såg att 600-serien hette APQ8064T, och inte visade några andra skillnader egentligen mot APQ8064 än lite högre klockfrekvens. Så det känns ju rätt lugnt att dom uppdaterar på det sättet en liten tid efter. Det borde ju inte innebära några direkta verkliga skillnader mellan dom två som du säger. Jag minns bara att när dom visade de nya serierna så pratade om om rätt höga prestandahöjningar, men då var det så klart 800-serien MSM8974 dom menade. Nu har jag läst på och förstått lite mer, så ja, jag hade allt accepterat en MSM8974 i SGS4 iaf :). Men det kanske blir 600-serien som är aktuell i så fall för SGS4, eller om det bara är USA som får det.
     
  7. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Det är mycket tveksamt om de MSM8974 blir aktuell i SGS4. Den verkar bli tillgänglig i större volymer först nästa kvartal och SGS4 lär redan vara i produktion om den ska börja säljas om 2 veckor.

    Ska de köra Qualcomm lär de inte finnas så många andra alternativ än APQ8064T. Annars är det ju inte uteslutet med OMAP eller Tegra.
     
  8. htc_hd2

    htc_hd2 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    En sak är säker. Får s4 snapdragon 600 så blir den en i mängden, S serien har alltid legat i topp när de släpps
     
  9. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Hur skulle den utmärka sig med Exynos menar du? Genom sämre prestanda än konkurrenterna? Samsung hänger inte med Qualcomm just nu.

    Låter smartare att lägga ned den egna utvecklingen, köpa SoC:s av någon som kan bättre och istället utmärka sig på andra sätt om du frågar mig.

    Sony har gjort sin nalle vattentät. Samsung har ett triumfkort i sina LED-skärmar som är väldigt uppskattade. Det är sådana saker som säljer.
     
    Last edited: 2 mar 2013
  10. kwakiz

    kwakiz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2012
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Yes äntligen snart dags!! Sitter och väntar så jäkla mycket på den här telefonen har haft s2 och s3 måste säga jag har gillat dem riktigt bra. Blir nog förboka den svarta Modellen denna gången 32GB :D Hoppas bara att den kommer ha snygg design. Synd bara att den inte kommer ha Super AMOLED. Hoppas den ser bättre ut än Xperia Z och htc one dom lockade inte mig direkt....
     
  11. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Är det verkligen bekräftat att den inte har S-amoled? Trodde att det än så länge bara var ett rykte.

    SGS3 via Tapatalk.
     
  12. kwakiz

    kwakiz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2012
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

  13. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    det blir väl som med S2 annan display och cpu beroende på region.
     
  14. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
  15. Vwirstam

    Vwirstam Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    782
    Mottagna gillanden:
    150
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung galaxy S22 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung galaxy S22 ultra
    Platta 2:
    Apple iPad Pro
    Jag är ruskigt sugen på den är telefonen. Sitter just nu och bara väntar på att den ska visas upp och släppas i affärerna. Hoppas det inte blir en flopp bara nu med alla ändringar i processor och display..

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  16. doomenicer

    doomenicer Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2011
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Kan mycket väl bli en flopp. Tror att samsung skulle hängt med Sony och HTC och släppt telefonen nu

    O2X via Tapatalk 2
     
  17. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Själv hoppas jag att den floppar faktiskt. Det har gått lite för bra för Samsung på sistone. Marknaden mår bara bra av att HTC, Sony, LG och Nokia får en chans att komma fram lite.
     
  18. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    jf hoppas mest på huawei faktiskt
     
  19. doomenicer

    doomenicer Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2011
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Hoppas även på Oppo Find 5 att den kan leta sig fram till oss här i norden. Om nu Oppo är ett premiummärke så hade det varit skoj att få provat en någon gång

    //By Tapatalk2@O2X
     
  20. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Mysko uppfattning må jag säga. Det bästa är väl att det byggs så bra lurar som möjligt, inte att Samsung ska misslyckas för att släppa fram andra.

    Dom andra får helt enkelt bygga bättre, så enkelt är det ;-)

    SGS3 via Tapatalk.
     
    ftangstrom och matti72 gillar detta.