Seg Mobil - flytta appar lösningen?

Diskussion i 'Allmänt' startad av paraflaxtapet, 28 feb 2013.

  1. paraflaxtapet

    paraflaxtapet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jan 2012
    Inlägg:
    139
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag tycker min mobil (Xperia Go) blir väldigt seg om jag laddar ner mycket appar.

    Är det pga telefonminnet där apparna lagras? Ligger apparna och processorn på samma ställe - telefonminnet?

    Skulle den bli piggare om man flyttade apparna till interminnet eller SD-kortet?
     
  2. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Så länge det går att ladda ner nya appar ska inte minnet vara något problem.

    Största problemet är nog att det är massa appar som är igång och gör saker. Kolla hur många appar du har som är igång. Settings->Apps->Running.
    Försök att få bort så många som möjligt av dem. Det gör du genom att gå in i appen och stänga av synkning och annat som den gör. Det hjälper i regel inte att stoppa appen hårt för då kommer den bara att starta igen lite senare.

    Fundera på om du verkligen behöver den app som ligger där och kör. Om inte så avinstallera. Om du behöver den så fundera på hur uppdaterad du behöver ha den. Räcker det med att den uppdaterar sig när du startar den eller vill du ha en notifikation direkt när något nytt kommer in? Ändra till så långt synkningsintervall som möjligt. Ta helst bort synkning helt.
     
  3. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Men apropå synkning i appar...jag tycker att de flesta appar inte verkar ha någon synkning aktiv? Åtminstone när jag tittar i sektionen "appar" i mobilen. Lik förbaskat är mobilen jätteseg, och då har jag ändå stängt av synkning av mail och Facebook.
     
  4. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det kan ju vara så att den mobil du har är seg, dvs. att det har inget eller lite med apparna att göra.
    Testa att göra en fabriksåterställning och se om den blir snabb igen.

    Jag bytte upp mig till Nexus 4 av den anledningen. Min Nexus S var helt enkelt för långsam.
     
  5. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Kan nog vara ram-minnet som agerar flaskhals (Huawei Honor).
     
  6. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Ja, då borde det orsakas av att för många appar kör samtidigt eller för krävande appar kör så att minnet tar slut.
     
  7. Lokso

    Lokso Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2012
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tänkte ungefär samma sak där!
     
  8. paraflaxtapet

    paraflaxtapet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jan 2012
    Inlägg:
    139
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    kan man göra något åt det då?
     
  9. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Alltså, det HADE ju varit guld om man som på den dator bara kunde köpa en liten smidig minnesuppgradering och plugga in i mobilen, men tyvärr inte...kanske sker nån gång i framtiden? :ehm:

    Men nej, det enda man kan göra är att byta upp sig till en mobil som har mer ram-minne, förslagsvis minst 1 gig ram. Gärna lite biffigare processor också.

    Xperia Go är verkligen inget power house, snarare vinbärssnäcka (dvs snigel med hus istället för krafthus)...okej, jag erkänner, det där skämtet var rätt lågt (MEN INTE LIKA LÅGT SOM GLOCALNET!!!). :P
     
    Last edited: 2 mar 2013
  10. paraflaxtapet

    paraflaxtapet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jan 2012
    Inlägg:
    139
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag var in på Telia-afären där jag köpte den, och han rekommenderade varmt att använda app killer , speciellt denna: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.rechild.advancedtaskkiller&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwxLDEsImNvbS5yZWNoaWxkLmFkdmFuY2VkdGFza2tpbGxlciJd

    Den talade han sig varm om, den använder han själv, den rekommenderar han till alla kunder, flera gånger om dan, bla bla osv osv.

    Men många säger ju att app killers är meningslösa eftersom de flesta processer snart startar av sig själv igen?
     
  11. Droid119

    Droid119 Guest

    Ja apparna startar om sig igen.

    Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
     
  12. paraflaxtapet

    paraflaxtapet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jan 2012
    Inlägg:
    139
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Det sade jag också till honom, men han påstod ändå att den var jättebra, den har ju laddats ned över 50 miljoner gånger och fått väldigt bra omdömen?

    Den har ju också ett "autokill" läge som rensar ganska hårt om för många appar/processer går igång samtidigt?

    Citerar dig igen och ställer en till fråga - vad är viktigast för att mobilen ska bli snabb och orka med många bollar i luften samtidigt - RAM eller processor?
     
    Last edited: 1 mar 2013
  13. paraflaxtapet

    paraflaxtapet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jan 2012
    Inlägg:
    139
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    edit: Dubbelpost, mod får gärna radera
     
  14. Droid119

    Droid119 Guest

    Tror knappast en sån funktion finns. Men vad vet jag. Har den själv använder den bara när jag har ~70mb ledigt ram på min Sensation.
     
  15. paraflaxtapet

    paraflaxtapet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jan 2012
    Inlägg:
    139
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Står i appens beskrivning om autokill:

    " What is Auto Kill?
    If you want to kill apps automatically you need to choose one of auto-kill level
    - Safe: Only kill the apps aren't running but still consume memory.
    - Aggressive: Kill the apps running background and apps aren't running.
    - Crazy: All apps except for apps you are using with."
     
  16. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Android fixar det där själv om man låter den hållas. Att döda appar är fel väg att gå. Möjligtvis om man har för klen hårdvara och vill köra för mycket appar, men det finns bättre vägar att gå:
    1. Kör färre appar samtidigt. Kolla vad som äter upp resurserna och se till att åtgärda problemet. Börja med att avinstallera alla appar du inte använt den senaste tiden. Ta hellre bort för många än för få. Det är ju bara att installera dem på nytt om du verkligen saknar dem. Sen går du in i inställningarna på alla andra appar och kollar vad som går att ändra som förhindrar hämtning/skickning av data.
    2. Skaffa bättre hårdvara som matchar dina krav och behov.
     
  17. Liten Strumpa

    Liten Strumpa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2011
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    SonyEricsson Live with Walkman

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    SonyEricsson Live with Walkman
    Jag använder appen Watchdog den övervakar appar istället och om någon app beter sig mysko äter minne m.m så varnar Watchdog och man kan stänga ner appen som trilskas
     
  18. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    App-killers (inte just denna app, utan alla som stänger ner appar) kan förvisso frigöra ram-minne...en stund. Men sedan startar apparna igen, antingen på eget bevåg eller för att Android drar igång dem, av okänd anledning. Ingen direkt smidig funktion, om du frågar mig, men systemet gör i alla fall så. Hade själv föredragit att starta de appar jag vill ha, när jag vill ha dem, och sedan stänga dem igen när jag inte vill ha dem, men men...önsketänkande.

    Vad app-killers däremot gör är att sluka energi något fruktansvärt, särskilt om de är inställda på att hela tiden försöka begränsa mängden appar som är igång. Som tidigare påpekats är det bättre att investera i en mobil med mer ram-minne så att systemet och apparna inte segar ner mobilen för mycket.

    Vad som är viktigast av ram och processor? Jag fick denna förklaring, men den kan vara fel:

    Mer ram gör att du kan ha fler appar igång samtidigt utan att mobilen blir seg. Snabbare processor gör att mobilen laddar appar snabbare och att mobilen och apparna kan jobba snabbare. Så när det gäller att ha många bollar i luften samtidigt är det alltså ram-minnet som är viktigast.
     
  19. paraflaxtapet

    paraflaxtapet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jan 2012
    Inlägg:
    139
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Okej, tack för era råd och förklaringar. Men man undrar ju varför app killer - appen jag länkade till har över 50 miljoner downloads och massa nöjda recensioner om det nu är så meningslöst och onödigt som många andra (ni) säger? Kan så många människor ha fel?

    Detta gamla skivomslag poppar upp i minnet: http://4.bp.blogspot.com/_R_NF7iplXfw/TD_7T86HwOI/AAAAAAAAATg/74cPoWqiJ5M/s1600/50,00,00+Elvis+Fans+Can't+Be+Wrong+-+Elvis+Presley.jpg

    Men visst är det så att en bättre mobil med bättre processor och RAM säkert är bättre, typ S3?

    Men Jag trodde ändå Xperia-serien var relativt vassa? Eller är det bara när det gäller stryk- och vattentålighet? Är 512 RAM dåligt jämfört med andra nya modeller?
     
  20. Ekofasc

    Ekofasc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    1 888
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    512 mb är lite lite men problemet är nog att många (av dina) appar köra i bakgrunden, och som tidigare sagts är det att använda task killers att bekämpa symptom i stället för orsaken. Antingen bör man identifiera och undvika de appar som är krävande eller dåligt kodade (mycket sånt eftersom Google inte kontrollerar apparna), eller så rootar man och kör Greenify som kan försätta dåligt kodade appar i vila när de inte används. Det skulle frigöra minne och förbättra batteritiden.

    tptlk