Diskussion: Xperia Z- Frågor och Svar

Diskussion i 'Xperia Z - Allmänt' startad av Isengard, 17 feb 2013.

  1. zoodiac

    zoodiac Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    356
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10 Plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10 Plus
    Telefon 2:
    LG G7 ThinQ
    Den ska ju klara under vatten upp till 30 min, så den klarar säker att sänkas ner i ett glas vatten eller tappas i handfat fullt med vatten utan att ta skada. Håller sedan med att det är riskabelt att vara dumdristig, dvs man ska nog inte doppa den i vatten onödigt många ggr. Det räcker för mig att den tål att tala i telefon när det regnar eller snöar.
     
  2. Taxas

    Taxas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2011
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    vid portarna så finns det vattenindikatorer enligt någon på XDA. Det är vita och blir röda när det utsätts för vatten/fukt
     
  3. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Sony/verkstaden kan se om luckorna inte varit korrekt stängda, att kalla den vattentålig när den klarar 30min under vatten är väl en underdrift. :)
    Men visst kommer det säkert bli skriverier om kunder med vattenskadade telefoner då man som kund kommer få svårt att överbevisa serviceverkstaden.
    Sen får man ju anta att IP klassningen är noga testad, annars tror jag inte Sony skulle våga lansera den på det sättet som de gör.

    Skickat från min YP-G70 via Tapatalk 2
     
  4. Banan

    Banan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Jag tror som ovan att telefonerna är rätt hårt testade innan dom släpper såna här modeller, detta är ju inte heller den första vattentäta dom släpper och mej veterligen har det inte varit några skriverier om att tidigare IP-telefoner vattenskadats. Själv kommer jag nog bara öppna sim-/minneskortluckan en gång när jag köper den. Resten av luckorna kommer vara orörda av mej iaf.
     
  5. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    klart det testas hårt ;)
    Men kan bara som kuriosa säga att just dessa lurar är de som är inne för reparation oftsta och med just fuktskador och jag antar att det helt enkelt är en kombo av slarvigt säkrad telefon + överförtroende för klassningen ;)

    Anledningen till uttalandet är för att jag har en inom familjen arbetande på vad jag antar är sveriges största firma för reparation av mobilen från olika operatörer i sverige.

    Jag har en note 2 och kommer behålla den gissa rjag på men med tanke på hur aktiv jag är inom olika utomhussporter och cyklar oavsett väder så borde jag nog fan köpa en Z... enda problemet jag har är att det är just sony, men jag hoppas denna luren kan ändra mina tankar ;) Batteriet är dock en riktig pain in the ass jämfört med note 2 :(
     
  6. zoodiac

    zoodiac Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    356
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10 Plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10 Plus
    Telefon 2:
    LG G7 ThinQ
    Man kan ju undra varför inte alla som kommer släppa 5" mobiler slänger in ett batteri på 3000 mAh? Skulle förmodligen bara bygga ett par millimeter i tjocklek. Jag kan inte förstå denna jakt på så tunn mobil som möjligt. Hoppas verkligen Z klarar 3 timmars surf och Spotifylyssning samt några samtal på 5 minuter vardera utan att ladda under dagen. I dag är man ju van att man laddar telefonen när man kommer hem.
     
  7. Hyddan

    Hyddan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Jo visst vill man att den skall klara sig en dag på batteri även om man normalt har tillgång till laddström inom ett tre till fyra timmar. Det nya laddningsstället gör det ju enkelt att fylla på med färsk ström när man sitter vid datorn. Det känns ändå som det är en dålig utveckling att man måste ladda så ofta. Det gör ju att man bör ha en extra telefon till fjällturer och kanotturer annars står man där utan nödlarmsmöjligheten om det händer något oförutsett. Ett steg tillbaka till tiden före mobiltelefonin.
     
  8. TommyTS

    TommyTS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    818
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Vad är det för fel på Sony?
    Sålde min S3:a förra veckan i förmån för denna då jag fann designen riktigt ful och Touchwiz bland det absolut deprimerande jag använt.
     
  9. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    tycker alla sonys lurar i androidvärlden innan just denna och v som jag inte känt på haft skittråkig byggkvalité... ruskigt konstig och dålig uppbyggnad av filsystemet som gjort utrymmet för appar kontra systemappar alldeles för litet.

    Sen tyvärr... riktigt tråkiga skärmar och det gäller ju även här tyvärr. Det lämnar mer att önska. Riktigt fin telefon iaf men... den som lever får se som man säger, man sitter väl snart där med en i näven iaf bara för att man "var tvungen" att ha en ;)
     
  10. TommyTS

    TommyTS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    818
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Hehe, allt är ju relativt :)

    Vad beträffande skärmen har jag läst hundratals åsikter och det är verkligen delat.
    Mestadels är det ju folk som är vana med AMOLED skärmar och byter och tycker att det är skit med XZ och vice versa.*
    Saken är ju den att skärmen är bland det bästa på marknaden, realistiska färger gentemot AMOLED (Som enligt en användare endast gjorde sig bra att titta på Disneyfilmer) och att den är så pass skarp.

    Jag ser absolut inga som helst problem med LCD gentemot AMOLED, tvärtom, jag förstår inte heller att jag stått ut med S3:an så pass länge som jag haft den, vart väl lite exalterad med Quad Core racet :cool:

    Hur som helst, telefonen anländer nu i veckan och jag är verkligen exalterad, har en Nokia 2720 för tillfället, hemsk telefon :cry:
     
  11. garinge

    garinge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2011
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    43
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 5 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 5 IV
    Telefon 2:
    Sony Xperia 5 II
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 46mm LTE
    Folk har alltid olika åsikter, vissa som tycker en skärm är dålig och gnäller över dålig beaktningsvinkel, men vad sjutton man har ju telefonen rakt framför sig och kollar rakt på den, inte sitter man och glor på telefonen i 53graders vinkel snett ifrån lixom.... :S

    Jag själv har haft en SE ARC senaste två åren och en X10i backup telefon, så lär Z:an vara awsome... :)

    För mig var det självklart att köpa Z:an, både design mässigt och vad den innehåller, sen att den heter Z är passande för jag har ett Z i förnamnet och ett i mellannamnet och kallas för Z så hehe :P

    Även om väntan varit lång senaste veckorna så känns den värd och vänta på, ska bli trevligt och kunna ligga i badet och skicka sms/whatsapp/lyssna på musik utan att oroa sig för att råka tappa den i vattnet eller få telefonen fuktskadad, för denna ska tåla sånt...

    :)
     
  12. TommyTS

    TommyTS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    818
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Eller hur, text in the bath!
    Skämt o sido, jag är inte orolig för att tappa den i vatten då jag är sjukt försiktig med mina telefoner, dock är det ju alltid bra att ha den försäkringen ifall det händer.

    Synd att ZL inte kommer till Sverige, hade nog passat mig lite mer.
    Antar att jag får vänja mig med att öppna fläppen varje gång jag ska till gymmet eller ut och springa eller något då jag i princip alltid lyssnar på musik i dessa tillfällen.

    Men hur som helst, gjort massor med efterforskning på xda och andra forum ang. telefonen och det är ju mestadels Samsung fanboys som trycker ner telefonen, ingenting att bry sig om, passar telefonen en själv så är det ju den bästa såklart :)
     
  13. SEW995

    SEW995 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2011
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hej,

    Jag måste fått ett jäkligt dåligt Demo ex av Sony.
    Telefonen drar nu sjukt mycket batteri och blir väldigt varm...
    Försöker stänga av telefonen genom att hålla inne knappen. Inget händer, testade att hålla inne i 30 sekunder, bada.

    Finns det något "soft reset" likt iphone? Iomed att man inte kan plocka batteriet.

    Mvh V

    Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
     
  14. TommyTS

    TommyTS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    818
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Har du kollat manualen?
    Fick för övrigt veta där att man ska ladda batteriet minst 30 minuter första gången innan man startar enheten och därefter ladda igen vid ett par % kvar för att optimera batteriets levnad.

    Som sagt, kika i manualen om du hittar någon information.
     
  15. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Jag gissar på volymknapp ner + powerknappen.
     
  16. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Nästan rätt. Volym upp och powerknappen är det som gäller.

    Sent OTA using TapaTalk
     
  17. doomenicer

    doomenicer Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2011
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Säkert? Jag har för mig att det är power + volym ner på de flesta Androidenheter. Det har funkat på väldigt många hittills iaf

    //By Tapatalk2@O2X
     
  18. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Ja helt säker eftersom power och volym ner är screenshot plus att jag provat på min Z innan jag skrev.

    Sent OTA using TapaTalk
     
  19. Will3

    Will3 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    201
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Efter att ha läst att det är olika skärmar på japanska och övriga blir man lite orolig.
    Svärta, färger och kontrast är väll minst lika bra som HTC Sensation iaf?
     
  20. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    om du syftar på artikeln som finns på Xperiablog så är det ingenting som är bekräftat utan det är bara spekulationer, men det verkar ju som om att lite i mjukvaran är annorlunda jämfört med den Europeiska versionen av nån konstig anledning
     
    Last edited: 4 mar 2013