WyWallet - mobil betalllösning från mobiloperatörerna

Diskussion i 'Applikationer' startad av rkoo, 26 jun 2012.

  1. Dagalufh

    Dagalufh Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2011
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tror du det kommer spärras helt? Det framgår inte av Halebops suppportsvar men mycket möjligt iallafall.
     
  2. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 340
    Mottagna gillanden:
    1 643
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Precis, det kommer att bli helt spärrat. Du MÅSTE inte skaffa WyWallet men då kan du inte heller betala med SMS.... Årsskiftet 2012/2013 ryktas det om.

    Det är ingen avgift hos WyWallet. Däremot är det fakturaavgift på 19 kronor om man tar det på faktura. Det som kostar är om du vill ta ut pengar från ditt wywalletkonto senare. Lägsta beloppet att fylla på plånboken med är 50 kr.
     
  3. Mini Android Mobile

    Mini Android Mobile Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    sluta med sms att WyWallet försöker Tvinga in er i nogot som kan bli dyrt och inte säkert ,,

    använd inte mobilen till att betala utan börja använd kontanter i stället

    bankerna tycker inte om WyWallet se denna video http://www.youtube.com/watch?v=vCxYMXf13FQ
     
  4. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Enligt https://www.idg.se/2.1085/1.465782/dagens-betal-sms-forsvinner-vid-arsskiftet så är det fortfarande inte beslutat om dagens sms-betalningar ska finnas kvar eller ändras till wywallet. Om alla som tycker illa om wywallet påpekar det för vänner så kanske det ändras. Påpeka att texten i smset om att man måste ha wywallet är felaktig och inte gäller förren tidigast efter årsskiftet, kanske ännu senare.
     
  5. kosmiq

    kosmiq Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    647
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag gjorde misstaget att skaffa Telia Mobil Plånbok först (bedrövlig tjänst). Sedan så avregistrerade jag den i hopp om att det skulle bli som vanligt, men inte det. Steget verkade redan "taget" så jag klev in på WyWallet för att kunna SMS-betala bussbiljetter och annat.

    Hittade tack och lov att man kan välja att betala via sin mobilfaktura. Så jag behöver alltså inte ladda tjänsten med pengar eller ta det på faktura från WW som kostar 19kr. I stället hamnar de eventuella kostnaderna på min mobilfaktura. Precis som innan WyWallet med andra ord. Känns löjligt att ha en tjänst mellan som gör att det fungerar ganska precis som innan.
     
  6. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 340
    Mottagna gillanden:
    1 643
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Problemet där är ju att det inte kommer att funka för folk som inte står på sina abonnemang personligen och för folk som har kontantkort.. Trots att korten är registrerade. Reggar man sig för wywallet så räcker det inte med att avinstallera appen utan man måste kontakta dem. Jag gjorde ju misstaget för att jag ville kolla in skräpet.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  7. Crall

    Crall Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 107
    Mottagna gillanden:
    253
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
    Såg en rätt stor fördel med denna tjänsten då jag har en tjänstemobil och kan/får inte betala sms biljetter mm med den. Tyvärr så hjälpte inte denna mig alls då jag har Alltele som operatör (virtuell operatör i Telias nät) för AllTele har inte något avtal med WyWallet än :-(
    Skit oxå!
     
  8. magnusson

    magnusson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har läst en del om WyWallet och de flesta klagar på det, vilket jag kan förstå med kostnaderna som är betingade med deras app och tjänst.
    Dock är det någon som har ett "bättre" alternativ som fungerar med samtliga operatörer? Det som är mest intressant är "mynt" betalningen för mig iallafall, typ kollektiv trafik, p-avgifter osv.
    Om någon har ett tips så hojta gärna till!
    Tack
     
  9. Mitox

    Mitox Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2012
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Vill ha sagt hur dåligt WyWallet är!

    WyWallet är nog den sämsta skiten som någonsin kommits på inom mobilbetalning...
    Jag köper ganska ofta SMS biljetter hos Skånetrafiken och sen för ett tag sedan fick jag tillbaks ett felmeddelande att jag var tvungen att skaffa WyWallet osv...
    Jag googlade runder lite på det och det var till och med komplicerat att registrera sig för mig som är en kille på 17 bast och jag går datorteknik och använder dator/mobil varje dag..
    Allt var riktigt dålig så jag tänkte lixxom, om jag knappt fattar hur skiten fungerar hur ska alla äldre klara detta å först fattade jag det som att man var tvungen att ladda ner en app men jag har Amerikans App Store (Har iPhone just nu -.-) så det funkade inte..
    Men hittade tillslut hur man kopplade sitt mobilnummer på deras hemsida och jag kopplade så att det kommer på min mobilräkning för jag ville inte sätta in pengar till skiten...

    Och när jag var klar med allt funkade det ändå inte och fick bara felmeddelande så jag gick till Skånetrafikens kundcenter och snackade med dem och dem fattade inte heller varför det inte funkade för allt var rätt men tillslut frågade en av dem som försökte komma på vad som var fel, är du 18 år?
    Nej det är jag inte, och ja man var tydligen tvungen att vara 18 för att kunna använda tjänsten och detta hade jag inte läst någonstans alls!
    Värsta skiten någonsin.. Tycker synd om alla äldre som nu inte kan använda kontanter, och antagligen inte mobil heller eftersom att alla äldre inte har en Smartphone så det kan bli jobbigt att resa om inte man har ett typ "periodkort" som man kan ladda med cash, men då måste man göra det i varje jävla stad om man t.ex som mig åker från HBG till GBG då måste jag skaffa ett slags kort med pengar, även om jag bara ska resa 1 gång!
    Och här i Helsingborg är minimum summan på dessa korten 200kr vilket tar tid att använda upp om man säger så...
    Nää WyWallet är inte alls genomtänkt på något sätt, förstår inte varför skiten ska finnas!

    Ursäkta det röriga och långa inlägget men jag ville ha sagt hur dåligt WyWallet faktiskt är!
     
    jph och JwK gillar detta.
  10. jostansjo_

    jostansjo_ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2012
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    LG G6+ 128GB (H870DSU)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    LG G6+ 128GB (H870DSU)
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Xperia Z3 Compact
    ROM:
    Stock 6.0.1
    Info:
    Backup
    Tur för mig att bussbolagen där jag bor inte gillar wywallet så dom har skapat ett nytt nummer för betalningar :)

    ~Powered by a Nexus 4~
     
  11. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Det verkar på dig att sms-betalning är det enda sättet att köpa biljetter på, men så är ju inte fallet.
    Inte heller behöver man nåt reskassekort/kontoladdning för att åka.
    Och det går alldeles utmärkt att köpa biljetter mot kontant betalning (men det kan ibland kräva att man köper biljetten i förväg istället för ombord på tåget/bussen).

    Sen är det ju å andra sidan smartare att ladda på ett kort med 200kr än att köpa sms-biljetter hela tiden, eftersom det är lägre pris per resa när du betalar med ett sånt kort. I Skåne och Göteborg är det 20% lägre pris, men på andra ställen är det upp till 50% beroende på tid på dygnet.

    Många äldre (om inte de flesta som inte har nån form av månadskort eller köper sina biljetter i en butik i förväg) använder såna kort just därför att det är så pass mycket billigare.

    Sen överdriver du rätt rejält när du säger att man måste köpa ett kort i "varje jävla stad"; för din del handlar det om två olika kort. Ett Jojo-kort från Skånetrafiken och ett kort med Västrafiks kontoladdning på.
    Med de två korten kan du åka i hela södra Sverige; det är samma kortsystem i Skåne, Småland, Blekinge och Halland. Lägg därtill hela Västra Götaland, som Västrafiks kontoladdning gäller i, så förstår du att det inte är så tokigt ändå...
     
    Last edited: 2 mar 2013
  12. Nagarebozhi

    Nagarebozhi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    4 380
    Mottagna gillanden:
    675
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Och det är inte så jävla positivt det heller, då måste du regga ett kontokort (visa/master) eller faktura och är du under 18 so får du vaken ta på faktura eller ja ett kreditkort, utan då gäller det bara att ladda på resekassa-kortet alternativt köpa biljett innan.

    Helt klart va systemet bättre förr när man kunde ta det på mobilen, så ar det drogs från kontantkortet eller på mobilfakturan.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  13. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Det behöver bara vara ett debit-kort, så även t ex Maestro-kort som kidsen har funkar. Och det går att ta det på faktura med hjälp av målsman.
    I praktiken är det ingen skillnad utöver att man innan första köpet måste registrera sig på något sätt. Pengar som pengar...spelar väl ingen roll om det är på mobilfakturan, på en annan faktura eller direkt från kontot...
     
  14. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Det är lättare att hålla ordning på ekonomin om man slipper onödiga konton.
     
  15. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Jag kopplade mitt mastercard till min mobil på SL.se's variant av betalningssida. Då behöver jag väl inte appen wywallet väl?
     
  16. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Vilket konto menar du då?
     
  17. JwK

    JwK Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2010
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Tele2, Google Voice
    Telefon:
    Google Nexus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Google Voice
    Telefon:
    Google Nexus 6
    Telefon 2:
    HTC One SV
    Telefon 3:
    Google Nexus 4
    Platta:
    Google Nexus 7
    Korrekt.
     
  18. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Wywallet känns som ett av dem.
     
  19. Nagarebozhi

    Nagarebozhi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    4 380
    Mottagna gillanden:
    675
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Det är inte alltid man har pengar så det ställer till problem och för de barn som har föräldrar med skulder kan inte ta på faktura. Men hur som helst så har det krånglat till allt rejält. Jag personligen hade hellre sett att Wywallet funderade här i Östergötland.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  20. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Jag fattar inte resonemanget "ibland har man inte pengar" nej, det stämmer. Då kan jag inte heller köpa mat, cigg, snus, gå på bio eller något annat.

    Såklart jag inte kan åka kollektivt om jag inte har stålar. Inte taxi heller.