WyWallet - mobil betalllösning från mobiloperatörerna

Diskussion i 'Applikationer' startad av rkoo, 26 jun 2012.

  1. Nagarebozhi

    Nagarebozhi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    4 380
    Mottagna gillanden:
    675
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    JO det kunde man innan, när man kunde ta på mobilfakturan!

    Om man tar denna situation, du är arbetslös inskriven på AF du är tvungen att gå på olika möten som är obligatoriska. Du har inga pengar till att ta bussen och att gå eller cykla är förlångt. Då var sms-biljett via mobilfaktura ett riktigt bra alternativ. Nu har allt blivit till de sämre så Östgötatrafiken valt att inte samarbeta med WyWallet som faktiskt fortfarande erbjuder att betala via mobilfaktura.

    Och alla har inte samma förutsättningar som dom som har jobb.

    Jag har löst det genom att jag laddar på mitt resekort men det jag vill komma fram till är att det blivit bra mycket krångligare och det är fler som tycker. Det är mycket skriverier här i Ö-götland om folk som bojkottar kollektivtrafiken pga av det krångliga systemet.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  2. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Alla har inte samma förutsättningar. Det är sant. Jag har varit arbetslös och utan akassa, samt långtidssjukskriven i långa perioder. Ett par år som längst, utan ersättning de första sex månaderna p.g.a. byråkratikrångel.
    Jag kunde inte resa på krita då heller. Inte kunde jag köpa min snus på krita heller, eller mat på krita. Varför i hela friden skulle jag kunna resa på krita då? Hur vet du att du har pengar när mobilfakturan skall betalas? Det är väl smartare att ha en buffert på några hundralappar? (Krita=Kredit)
    Jag tror det är det här avbetala-samhället som speglas i frågan. Kan folk ta skräp på avbetalning så gör folk det. Jag gör inte det. Jag köper allt jag vill ha kontant. Har jag inte kontanter, då köper jag inte något heller.
    Jag känner folk som tar mobiltelefoner, tv, datorer och allt möjligt skit på avbetalning. Alla gör som de vill, men jag skulle aldrig göra det. Never ever.
    Jag kan förstå människor som tar studielån, bostadslån och ev. billån om man bor på landet, men annars? Njäe.
     
  3. Nagarebozhi

    Nagarebozhi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    4 380
    Mottagna gillanden:
    675
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    För pengar får vi varje månad som räcker till räkningar och mat och då var sms-biljett på mobilfaktura ett bra alternativ om man var tvungen att åka sporadiskt.

    Planerade resor är inte lika krångliga. Men du gör en höna av en fjäder jag har inte snackat om någon lån eller handla på kredit i en elektronikkedja, vi snackar bussbiljett på 30 - 120 kr i månaden och ingen tv eller mobil telefon för 5000-20000.

    Alla är vi olika och har olika åsikter så lika bra att lägga ner denna diskussion och enas om att vi tycker och tänker olika.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  4. matti.vx

    matti.vx Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2010
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Wywallet är så jävla onödigt. En sak som var enkel och smidig (SMS-betalning) har nu blivit ett krångligt äventyr. Det gör saken värre för både slutkunden och den som ska ta emot en betalning (se t.ex. hur Röda Korset får en bråkdel av de SMS-gåvorna de fick innan). Den enda anledning jag har sett från Wywallet och operatörerna är någon vag hänvisning till "lagen", som Finansinspektionen har dementerat. Det är svårt att se vem som "vinner" här.

    Tänk också på att man behöver ett svenskt personnummer för att kunna skaffa Wywallet. Vad ska alla andra göra då? (Utbytesstudenter, nyanlända, turister osv).
     
  5. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Ja, det var ju enkelheten som var det som gjorde SMS-köp så populärt. Ska man behöva krångla med att registrera sig på 4711 olika ställen och ha en massa appar så kan man ju lika gärna betala med kontokort direkt?

    Sen har vi ju alla de som kanske inte har kontokort. De kunde köpa värdebevis till mobilen för kontanter och "sätta in" på mobilen och använda den för att betala med. Hur ska de göra idag?

    Nej, med WyWallet så grävde operatörerna sin egen grav. Det kommer bara leda till ökade kortbetalningar.
     
  6. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    det bästa sättet att påvisa att hela wywallet-snurran var totalt bullshit var ju melodifestivalen. Här kommer man med resonemanget att lagändringar säger att detta måste hända osv osv osv... mello dyker upp och helt plötsligt kan man magiskt utan några som helst problem rösta med vadå och på vilket sätt? just det.. med ett sms....

    Riktigt jävla ärke-fitteri är det...
    jag började cykla ist för att åka buss vilket iof bara är positivt men att det är ett riktigt skitsystem är det nog ingen med huvudet något sådär på skaft som säger emot.
     
  7. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Hur många känner du som inte har kontokort?
     
  8. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Ditt argument är att det är dåligt för att du, som har dålig ekonomi, inte kan åka buss på kredit. Det är inte ett särskilt bra argument.
     
  9. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Vad har min bekantskapskrets med saken att göra?
     
  10. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Vile poängtera att det är extremt ovanligt att folk inte har kontokort.
     
  11. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag tror inte det är så väldigt extremt. Jag ser ju hur det ser ut när framför mig i kassakön när jag handlar. Om alla hade kontokort skulle inte så många betala kontant. Och det är väldigt många som betalar kontant.

    Hemlösa och andra som står utanför det vanliga samhället har nog inte heller så ofta kort. Men de har ofta lyckats spara ihop till en begagnad kontantkortstelefon som de köper värdebvis till för de pengar de får in på att samla in pantburkar.
     
  12. Nagarebozhi

    Nagarebozhi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    4 380
    Mottagna gillanden:
    675
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Du verkar inte ta in information. Det blir väl inte kredit om du betalar bussbiljetten med en kontankortstelefon? Hur som helst har systemet blivit mer krångligare än innan. Och du är nog rättså ensam om att tycka dagens system är bättre!

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  13. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Du tror felaktigt att folk som betalar med kontanter inte har kontokort bara för de betalar kontant.
     
  14. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Nej, det har du rätt i att det inte blir, men du sa att det var bra att kunna ta det på mobilfakturan.
     
  15. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag gör ett antagande, jag har svårt att se varför man skulle krångla med att gå till bankomaten och ta ut pengar för att sedan krångla med sedlar och växel i affären istället för att betala direkt med kortet.

    De två hundralappar jag har i plånboken har legat där sen före jul. Orörda.
     
  16. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Det är många som betalar kontant även fast de har kort, fråga vem som helst som jobbat med nån form av försäljning. Men jag förstår inte varför de krånglar så, personligen betalar jag uteslutande med kort.
     
  17. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 422
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Bumpar en gammal tråd ヅ

    Fick lite banning i Vimla-tråden då vi gick loss och pratade om wywallet, hoppas de andra hittar hit ヅ

    Jag älskar wywallet, jag har WiFog och samlar poäng, som jag sen omvandlar till reda pengar i ett saldo hos comviq kontant, och med wywallet kan jag köpa appar och betala med mitt comviq-saldo. Alltså har dessa appar kostat mig noll kronor, allt jag har betalat i är min tid, då jag tittat på reklam hos WiFog.

    För min egen del funkar detta kanon och jag hoppas wywallet lever länge ヅ
     
  18. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag betalar också appar pch någon ebok då och då med Comviq-saldo och har gjort så i flera år. Så du är inte den enda, vilket lite vårdslöst påstods i den andra tråden.
    Saldot byggdes upp under den tid jag hade Kompis och mest ringde och skickade sms inom Tele2/Comviq. På den tiden kunde man enkelt flytta saldo mellan olika kort så saldot fanns kvar när jag bytte till Vimla.
     
    Nicole gillar detta.
  19. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 422
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Kanon att kunna göra detta, och skönt att höra att vi är flera ヅ
     
  20. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Ja jag skulle också vilja att det fungerade för vår familj också. Vi har hållt på i några år, för att få dem att ordna sina problem. Jag tror ju inte att det är en komplott mot mig, min familj och mina vänner, utan det måste vara ett systematiskt problem. WyWallet skyller på Comviq och vice versa.

    Sen ett bra tag tillbaka har de dessutom tagit bort möjligheten att välja att det ska dras från saldot, på mina sidor.

    Det är svårt att inte dra den slutsatsen att det inte fungerar.