I570EXXJD4

Diskussion i 'Galaxy Spica i5700' startad av betabob, 30 apr 2010.

  1. pierre.c

    pierre.c Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2010
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Vad är det som är så bra med SamdroidMod till exempel? Vad skiljer sig från orginal?

    Väldigt nyfiken då jag aldrig har flashat in någon moddad version. :)
     
  2. qsecofr

    qsecofr Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    3 575
    Mottagna gillanden:
    693
    Telefon:
    S24 ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Modden innehåller en massa godis som jag tycker är bra ; )

    - Root (du har ”administratörsrättigheter” i telefonen)
    - Apps2sd (lägger applikationerna på sdcard istället för telefonens minne)
    - Wifi teather (använd telefonen som trådlös accesspunkt för tex din laptop)
    - Den är ”deodexad” dvs man kan tex köra MetaMorph (ett standaliserat sätt att skapa teman)
    - Annan launcher (bättre)
    - Live wallpapers

    Sen finns det ett mycket bra recoveryläge där man bla kan ta en full backup av precis hela telefonen, inställningar apps och hela köret. Man får ut en flashbar fil på minneskortet, den kan man sen flasha tillbaka med Odin för återställa telefonen till då man tog backupen.
    Man kan även köra zipfiler i recoveryläget som släpps tex på Samdroid för att uppdatera/lägga till funktioner i telefonen.

    Det är det som jag spontant kommer på nu, har säkert glömt en hel del.


    /qsec
     
    Last edited: 5 maj 2010
  3. CrazyDriver

    CrazyDriver Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Är det inte fantastiskt. Först köper man en telefon för dyra pengar, sedan måste man hålla på och flasha och uppdatera mjukvaran stup i ett för att kunna använda telefonen. Det går ju såklart bra om man har flera telefoner och inte använder den i jobbet, men hur orkar man? Vad ska man köpa om man vill ha en telefon som fungerar "out of the box". Känns ju som att alla Android-telefoner är som ett DIY kit där man ska roota telefonen och flasha på något ryskt fulhack. Vem vet vad dom har kompilerat in i den koden. Snacka om säkerthetsrisk. Skulle ju inte gärna utföra några bankärenden på en sådan telefon.
     
  4. sfa

    sfa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tror du har missförstått det här lite.
    Vi rootar och donar med våra telefoner för att vi tycker det är roligt.
    Den fungerar "out of the box".
     
  5. pierre.c

    pierre.c Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2010
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Låter spännande, kanske ska försöka få det där att fungera om jag orkar försöka få odin att funger någon dag.. Tack för den bra beskrivningen!
     
  6. qsecofr

    qsecofr Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    3 575
    Mottagna gillanden:
    693
    Telefon:
    S24 ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Jag vet att Samdroid håller på att färdigställa ett nytt upplägg för deras mods.
    Det kommer att finnas ett par olika ”grundalternativ” att välja mellan, sen kommer det finnas en avdelning där du kan välja olika färdiga paket att ladda hem med olika innehåll beroende på vad du själv vill ha för funktioner i din lur.
    Alltså ett sk ”kitchen”

    /qsec
     
  7. Jontatas

    Jontatas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2009
    Inlägg:
    313
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    *fniss*
    Sorry, men inlägget låter lite som insändaren om att Ludvika kommun var tokiga som upplät mark centralt till motorcykelklubbar i och med etableringen av MC Donalds.

    Let's break it down.
    1. Spican är bland de billigaste droidarna, om inte DEN billigaste.
    2. Det finns inget som helst behov av att flasha eller roota, vill man ha en fungerande telefon räcker det fint att köra allt OOB. Man behöver inte ens uppgradera med NPS, telefonen fungerar fint med Android 1.5.
    3. De flesta som rootar/moddar sin telefon gör det för att det är kul eller för att man behöver/vill ha en specifik sak ex. Live Wallpapers (helt onödigt för funktionen, men en del gillar det).
    Och ja, det är helt klart en säkerhetsrisk att använda en kernel som någon annan snickrat ihop, men det är det å andra sidan från leverantören också. Jag skulle vilja sträcka mig så lång att säga att det är relativt säkert att använda en kernel där man delar ut källkoden så som Leshak gör tex. även om han nu råkar vara rysk medborgare. :)
    4. Jag gör gladeligen mina bankärenden på min rootade/moddade lur.

    /J
     
  8. CrazyDriver

    CrazyDriver Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    1. Jo, Samsungen är billig, men som användare får man betala med magsår efter all frustration. Ett exempel är mjukvaran som följer med. Herre Gud, om man misslyckas så kapitalt med windowsmjukvaran så är det ett under att telefonen ens startar. :) Men....när jag tänker efter hade Sony Ericsson liknande problem med sin mjukvara, men det har tack o lov blivit bättre.

    2,3,4. Nu är jag inte superinsatt i hur det fungerar i Android, men om jag förstår rätt så kan man jämföra en rootad telefon med att köra som root i vanlig linux. Det innebär att ju att programmen har full access till systemet. Med andra ord så hjälper det inte att kärnan och android i sig själv är säkert, en nerladdad applikation får då också root access och då är det bara en tidsfråga innan det finns virus till telefoner. Då får man kanske installera antivirus och branvägg. :)

    Personligen tycker jag att det är lite märkligt att man inte har implementerat en koll som gör att telefonen måste uppfylla vissa kriterier för att få ansluta till en operatörens nät. Det borde gå att kolla att operativsystemet är orootat och innehåller en officiell firmware.

    Snacka om att det skulle bli kaos om man fick botnät där telefoner tvingar ner näten på knäna. Jag vet, nu målar jag fan på väggen. Kan bara inte hjälpa att det känns lite som vilda västern i Androidvärlden. :)
     
  9. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    En rootad androidlur innebär att du kan ge program root-åtkomst. inte att du sitter som root konstant.
     
  10. sidstyler

    sidstyler Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2009
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Som jontatas nämnde litar även jag mer på folk som Leshak som faktiskt arbetar för att förbättra en produkt till skillnad från samsungs nissar som sitter och skapar idiotiska interface...

    I samdroid modden finns det btw en liten app som håller reda på vilka andra applikationer som har root access i luren.