Befria mina Android-telefoner

Diskussion i 'Allmänt' startad av cerebrum, 18 nov 2012.

  1. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Vad jag tycker och tänker är min sak och vad andra tycker och tänker är deras sak. Jag lägger mig inte i vad de gör utan det får stå för dem.
    Om någon känner sig övervakad och/eller sysslar med brottsliga aktiviteter så är det upp till dem och då går det alldeles utmärkt att inte använda de tjänster som erbjuds "gratis" (mot att man tillhandahåller information om sig själv och sina intressen).

    Har du eller någon du känner till råkat ut för trakasserier och förföljning av myndigheter till följd av det vi pratar om här eller kritiserar du bara andra personer för sånt du tror händer?
    Självklart är det möjligt att man kan råka ut för det. Allt är möjligt, men jag tror inte att Googles registrering av intressen gör särskilt stor skillnad i det fallet. De är i så fall redan trakasserade och förföljda på så många andra sätt att det gör varken från eller till med informationen från Google.
     
  2. .sun

    .sun Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Känner att vi glider iväg rejält från ämnet nu.

    TS började med att klargöra att han upptäckt att Android minsann inte är så öppet som det ger sken av. Ingen har nånsin anklagat Apple för att iOS skulle vara öppet, men Google slår sig för bröstet och säger att Android är öppet. Samtidigt gör de det på gränsen till omöjligt att köra Android utan kopplingar till Google. Då är det inte så himla öppet längre. Och om det dessutom, som TS påpekar på flera ställen, tillhandahåller sämre lösningar än vad iOS gör, så framstår plötsligt inte Android som det bättre alternativet.

    På det får TS en hel drös med kommentarer från folk som säkert är jättetrevliga individer allihop, men som svarar "jag har inget behov av funktion X, kör iPhone då om det är så j-vla mycket bättre!".

    Och ungefär där valde jag att klanka ned på just ditt inlägg, för det faktum att du själv inte har några problem med Googles integritetskränkande verksamhet är liksom irrelevant. Det var ingen som efterfrågade din ståndpunkt i frågan. Det var inte ens en fråga om det, istf skulle TS ha haft rubriken "Vad tycker du om Googles insamling av data?". Men det gjorde han ju inte, utan han ville snarare belysa det faktum att Google hävdar Androids öppenhet, när det snarare verkar vara Googles möjlighet att få tag på ännu mer data om sina användare som är det primära ändamålet med operativet.

    Verkar som att majoriteten i den här tråden inte riktigt fattat den delen, inklusive dig.
     
  3. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Android är open source, vilket inte är samma sak som vissas definition av öppet. :)

    Eftersom det är open source så kan man bygga sig en version av Android helt utan kopplingar till Google. Inte helt enkelt dock om man inte har någon hårdvaruplatform där "drivrutinerna" open source eller tillgängliga. Som tur är så finns det en massa frivilliga som gjort det mesta av det jobbet för många hårdvaruplatformar i projekt som cyanogenmod. Skulle tro att det går alldeles utmärkt att köra cyanogenmod utan att man lägger till Google Apps apparna, för att bli helt fri från Google så kanske man bör göra lite auditing av Android källkoden. Tidsödande kanske, men fullt görbart om man tycker det är viktigt.
     
  4. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    I det här fallet så har TS just tagit upp ämnet kring insamling av data och hur myndigheter kan missbruka det.
    Kolla inlägg #8: https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=1177941#post1177941
    Om TS inte vill diskutera ett visst ämne så bör han undvika att diskutera det.
    De enda åsikter man kan ha är sina egna åsikter. Ingen kan komma med den absoluta sanningen. TS säger att han har ett problem med en sak. Jag säger då att jag inte har ett problem med det och berättar varför. Det brukar vara så man för en diskussion...

    Det är även ganska brukligt att trådar vandrar iväg från ämnet efter några sidor eftersom det är väldigt få som orkar ta sig igenom alla sidor. Därför svarar man på det som diskuteras just vid tillfället då man läser.
     
  5. Mattsson91

    Mattsson91 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2012
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Ursäkta, men jag råkar återkomma till ämnet lite nu..

    Outlook finns ju faktiskt till android. Har inte testat den själv dock, men kan inte tänka mig att den är dålig i alla fall
     
  6. Maki

    Maki Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2009
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Det är helt frivilligt att använda privata tjänster. Men problemet är att Google håvar in även de som inte använder några tjänster, och det vare sig de vill det eller ej. Jag kan ge dig ett antal exempel om du vill.
     
    Last edited: 11 jun 2013
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    En konstig känsla när jag läste den här trådens första inlägg.

    TS menar att Android är för hårt knutet till Google. Själv menar jag att Android är för lite sammankopplat med Google och att de borde stärka synkronisering och annat ännu mer. Just för att kunna stärka Android i vissa områden där Apple har försprång borde man göra det till standardval att kontakter sparas som Google-kontakter och inte som lokala kontakter (för min del gärna ta bort det senare alternativet helt). Likaså omöjliggöra, som idag, att man "av misstag" sparar Kalenderhändelser lokalt.
     
  8. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Det finns inga "lokala" kontakter i Android, eller kalendrar för den delen. Det är något som tillverkare lägger till i sina versioner av Android. Så i Nexus mobiler finns det bara Google kontakter, och Exchange kontakter om man lägger till ett sådant konto.
     
  9. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Låter ju helt underbart, har själv funderat på varför man inte kan ladda ner en Google Contacts-app från Play Store när det ju finns en Google Calendar-app från Play Store.
    Då väntar jag bara på Nexus 5 innan jag slår till!