Frågetråd

Diskussion i 'Galaxy Spica i5700' startad av Jontatas, 4 mar 2010.

  1. azek

    azek Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Last edited: 6 maj 2010
  2. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Det står att den behöver LkMod, lite osäker men jag tror det är denna du behöver.
    http://forum.samdroid.net/threads/336-LkMod-v.-2.5.1-based-on-JCE-EN-upd-03-30
    För att installera denna behöver du från början ha flashat in JCE.
     
  3. qsecofr

    qsecofr Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    3 575
    Mottagna gillanden:
    693
    Telefon:
    S24 ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
  4. sidstyler

    sidstyler Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2009
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Zeam var helt awesome!

    Visst har jag bara testat den i typ 30 sek men första intrycket är snygg som fan och snabbast hittils. Mjuk scrollning ftw! Tack för tipset!
     
  5. Brain

    Brain Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2010
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag använder den just nu, med JD1, och det fungerar relativt bra. Somliga applikationer kraschar mer än vanligt, men det är inget stort problem. De senaste dagarna har jag haft mer problem än vanligt. Jag tänkte köra en wipe för att se om det hjälper, men jag undrar om telefonen då går tillbaka till standard helt och hållet. Är inte så hemma på det här, men jag antar att den inte kan det, eftersom det ändå är det filer jag lagt in i systemet via Odin som ligger där.
     
  6. pierre.c

    pierre.c Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2010
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej alla, tänkte bara be om ett tips.
    Det är så att jag tycker min telefon är för seg. Det laggar ofta när man bläddrar mellan hemskärmarna, sms-popupsen segar ofta, och när det ringer måste jag oftast vänta 4 sekunder innan jag överhuvudtaget ser vem som ringer.

    Nu till frågan; finns det någon mod som är mycket snabbare än original 2.1?

    Börjar bli öppen för att flasha in något annat än original nu. Tacksam för tips!

    Mvh
     
  7. Adyzz

    Adyzz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Kör du Pantheon så byt till HelixLauncher eller Zeam. Zeam är i mitt tycke den snabbaste launchern (gratis också!), stabil, snygg mm. Sök på 'zeam' på market bara. Har inga problem med att min tele segar osv, möjligen direkt efter man startat den (har som vana att köra en taskkiller direkt, pga alla onödiga program som startas (använder dem ändå inte varje gång jag har igång telefonen).

    Funderar också på att flasha in en snabb 2.1 ROM, bara-för-att liksom. Sen flasha tillbaka original 2.1 (om det går?) för serviceärenden.

    Men somsagt, byt till HelixLauncher eller Zeam och kör en taskkiller (rekommenderar Advanced Task Killer, gör det den ska) efter att du har startat telefonen.

    /AddeK
     
  8. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Taskkiller är enligt mig väldigt överskattat när det kommer till nyare android-versioner, då android (2.X) har väldigt bra minneshantering, och stänger ner applikationer automatiskt när resurserna krävs. Programmen startas inte, utan lägger sig bara i minnet, för att de ska starta snabbare när man väl vill att de ska starta.
     
  9. pierre.c

    pierre.c Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2010
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag håller med om att task killers är lite onödiga, men zeam var iaf ett väldigt bra tips! Tack. Jag Har kört helix hela tiden fram till nu, men zeam känns bättre hittills!:-)
     
  10. Lundqvist

    Lundqvist Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Kanske en dum fråga, men vad exakt är anledningen till att Roota telefonen?
    Är det att man kommer åt hela Market med betal-apps, samt att man kan lägga in en custom rom på telefonen?

    Sen undrar jag också, Qsecofr, vad är fördelen med en egen-ihopkokt-rom?
    Varför skulle man vilja ta bort vissa saker osv? Blir den märkbart snabbare i menyer osv. är det ju förståligt, men är det någon som en "vanlig" användare borde göra också?

    Min telefon kommer idag, så jag försöker förbereda mig på om jag ska börja med att roota den eller inte... :)
     
  11. exionen

    exionen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
    Anledningar till rooting främst är kunna installera tema-mods, live wallpaper, komma åt paid apps med market enabler... tja, finns säkert andra anledningar men dom är main reasons skulle jag tro...
     
  12. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Jag använder det främst till Apps2SD, men även för att det är kul att hålla på med.
     
  13. qsecofr

    qsecofr Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    3 575
    Mottagna gillanden:
    693
    Telefon:
    S24 ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Sen undrar jag också, Qsecofr, vad är fördelen med en egen-ihopkokt-rom?
    Varför skulle man vilja ta bort vissa saker osv? Blir den märkbart snabbare i menyer osv. är det ju förståligt, men är det någon som en "vanlig" användare borde göra också?

    Det är väl en smaksak, märkbart snabbare blir den nog inte.
    Dock frigör man minne. Personligen finns det en hel del förinstallerade appar som jag inte använder och då stör det mig att de finns där ; )

    Om man inte har intresse att hålla på att mecka med telefonen så finns det inga direkta fördelar, förutom minnet då.

    /qsec
     
  14. exionen

    exionen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
    Ah, hur kunde jag glömma apps2sd:( Också en mainreason... Swapper och liknande är väl också en anledning? har för mig det behöver root... Använda en del av sd-kortet som minne. liknande swap på en dators hårddisk...
     
  15. exionen

    exionen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
    Vad jag fattar av hans inlägg är att du kan få ett personligt rom. Med de appar du vill ha, och utan de appar du inte vill ha. Så när du gör en factory reset så är de där som original skulle jag tro...

    edit. en funktion jag ser framemot nu när jag tänker efter lite nogare:D Finns det något releasedatum på sektionen än?
     
    Last edited: 17 maj 2010
  16. qsecofr

    qsecofr Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    3 575
    Mottagna gillanden:
    693
    Telefon:
    S24 ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Inget datum, men det verkar bli ganska snart om allt funkar utan för mycket buggar. Skulle tippa på denna veckan.

    /qsec
     
  17. exionen

    exionen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
    Då får man hålla lite extra koll på samdroid nu då:)
     
  18. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Härligt :)
     
  19. azek

    azek Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Har försök att läsa mig till vad/vilken LeshaKs som är vad på Samdroid och det är inte helt lätt för mig som inte har en susning som språket. Men här som följer.

    Har man en original samsung firmware från JCE och uppåt kan man gå på Spica v.LK2.02

    När den är installerad har man tillgång till en recovery som gör det hela sen busenkelt för då flashar men inte ens genom Odin utan genom att lägga zip på SD root och göra det genom recovery! Har jag fattat galoppen? Dessutom har han bytt namn på moddarna från LkMod till SamdroidMod (SdM) för det låter lite likt hans LK2.xx som är hans kernel...

    Ärligt talat är jag helt snurr nu, har ingen aning om vad en kernel gör men jag kände en som hette kenny men han körde sopbil. Tack för hjälpen än en gång OliverG, nu ska jag testa JE4!

    edit; ursäkta mitt inlägg i fel forum, var inte uppmärksam på det, tack för flytten!
     
    Last edited: 9 jun 2010
  20. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Linux-kernel är själva kärnan som gör att hårdvaran kan kommunicera med mjukvaran. Den har även hand om en hel del annat, med hjälp av moduler.

    fin liten bild:
    [​IMG]

    För att flasha in LeshaK's kernel så går du till:
    http://forum.samdroid.net/f28/spica-v-lk2-02-root-recovery-apps2sd-busybox-wifi-tether-etc-04-15-2010-en-624/
    Och följer instruktionerna där.

    Sen är det bara att modda på. T.ex så kan du flasha in SamdroidMod, vilken är en komplett ROM skapad av LeshaK.
    http://forum.samdroid.net/f28/samdroidmod-kitchen-v1-2-x-beta-public-05-18-2010-en-939/ (verkar dock vara vissa problem med sidan för tillfället.)