Tips: Detta fixade min sega S3:a

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av ninjaman_, 6 mar 2013.

  1. ninjaman_

    ninjaman_ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har haft problem med att min S3:a varit sölig nåt så in i bomben. Framför allt var det Phone-appen som tog upp emot 5 sekunder att starta/rendera och jag hade till och med fått byta ut den mot exDialer för att gå runt problemet, vilket inte kändes riktigt bra...

    Det var dock inte exklusivt för just Phone-appen utan andra saker gick också segt, som att rendera widgets på hemskärmen och övrig navigering mellan appar.

    Efter att ha provat med hard-reset och rensning av appar jag inte använder utan större framgång insåg jag att telefonen var mycket snabbare när RAM-användningen låg på en hyfsad nivå, typ 500-550MB, men i mitt fall låg den ständigt på >600MB. Att använda Clear Memory i task managern stängde >20 appar och hjälpte en liten liten stund, men telefonen återgick ganska snabbt till att använda 80-90%...

    Hur som helst så hittade jag denna video:
    [YOUTUBE]crBhuYklR5Y[/YOUTUBE]

    Det han visar är hur man, under Developer Options, tickar Force GPU Rendering och ställer Limit Background Processes till 4. Just det sistnämnda gjorde den stora skillnaden för mig. Nu var det inte längesen jag provade de här ändringarna men än så länge känns telefonen avsevärt mycket snabbare! Phone-appen öppnar på under en sekund även om den inte ligger i bakgrunden, de andra apparna känns också rappare.

    En kort förklaring till vad Force GPU Rendering innebär:
    http://forums.androidcentral.com/sa...ce-gpu-rendering-dev-options.html#post2215925

    Jag har inte märkt någon nackdel med att ha max 4 bakgrundsprocesser heller, men här kanske någon med mer kunskap eller erfarenhet kan tillägga något.

    Samtidigt som jag vill dela med mig av detta ifall det kan hjälpa någon annan med samma problem så undrar jag om någon har erfarenhet av samma fix och har något att tillägga, eventuella problem framför allt.
     
  2. wheelie87

    wheelie87 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag kör också på den där grejen med max 4 bakgrundsprocesser. Slog på det här om dan så har inte testat så länge än, men hittils är jag nöjd.
     
  3. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 647
    Mottagna gillanden:
    621
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    men just i android är det bättre ju mer ram går åt för att cacha appar och spel? ser inte att det där ska göra att telefonen blir snabare, upplever knappast min som seg direkt men prova det kan man ju. Om nåt så blir det sämre om telefonen hela tiden ska läsa in appar osv i minnet istället för att cacha dom istället det blir enligt mig motsatt effekt.
     
    Last edited: 7 mar 2013
  4. Groppe

    Groppe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    819
    Mottagna gillanden:
    203
    Telefon:
    LG G4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G4
    Telefon 2:
    Galaxy S4; Galaxy Nexus; Xperia X10
    Telefon 3:
    Ericsson P990; Nokia 6820
    Info:
    Ericcson R380
    Ericcson GA628
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 10.5
    Platta 2:
    Sony Tablet Z3 Compact
    Om den höga RAManvändningen beror på att mycket är cachat så håller jag med i ditt resonemang. Men att begränsa antalet bakgrundsprocesser innebär ju att begränsa multitaskingen, färre processer körs i bakgrunden och därmed minskas RAManvändningen indirekt. Då antar jag alltså att en process som körs upptar med RAM än när den avslutas och blir kvar i cachen.
     
  5. Strutsen

    Strutsen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2012
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Att jag avslutar 20 processer, hjälper inte min ram iallafall. Jag ligger ändå runt 600

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  6. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Tror personligen inte på detta med att ställa ned den till 4 processer, segar det så tror jag man har andra problem.

    Jag testade nämligen detta för några månader sen och upplevde det snarare som att luren trögade ned sig ibland, är dock inte hundra på detta då man ibland inbillar sig så mycket ;) Något positivt upplevde jag dock inte.

    Dialern är ju trög men den upplever i alla fall jag som trögast när den inte ligger igång i bakgrunden utan måste startas upp. Jag orkar dock inte med den utan kör i stället exDialer som i och för sig också startar snabbare om den ligger aktiv, den trögar dock aldrig som stock dialern.

    Edit : Ser att du skriver att det tog fem sekunder att starta den, då är det helt klart något fel.

    SGS3 via Tapatalk.
     
  7. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 647
    Mottagna gillanden:
    621
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Gjorde ingen skillnad för mig direkt, sen läste jag att vissa appar eller spel kan inte starta ens med gpu rendering on så bäst är att låta det vara , sällan man måste mixa manuellt med ram minnet i android, desssa förbannade task killers gör bara mer skada än nytta som alla verkar tro.
     
  8. Norpan111

    Norpan111 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2010
    Inlägg:
    648
    Mottagna gillanden:
    43

    MINA ENHETER

    Force 2d rendering gjorde stor skillnad för mig iaf , att skrolla osv..känns mindre hackigt / ryckigt..va de inte whatsapp som man var tvungen att ha det påslaget?

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  9. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 647
    Mottagna gillanden:
    621
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    för mig är det kanske bara småhacking med energiläget på, slår jag av det om jag inte vill spara batteriet märker jag inte av nåt konstigt i vare sig nova launcher, touchwiz eller xperia launcher men alla tycker olika.
     
  10. ninjaman_

    ninjaman_ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Min telefon var ovanligt seg innan jag provade det här, jag tror att det beror på någon mjukvara men kanske kan det vara något problem i hårdvaran också... Men i och med att jag inte märker några andra fel med telefonen gissar jag på att jag inte är helt ensam.

    Helst hade jag givetvis sluppit vidta såna här åtgärder för att få godtagbar prestanda i en såpass ny telefon, så skönt för er som slipper! Men att inte kunna ha igång mer än 4 bakgrundsprocesser (de ligger ändå kvar i listan över startade appar när man håller ned hemknappen) kan jag ändå leva med..
    Vem vet, det kanske hade räckt med att rensa mina sms-konversationer eller liknande, men nu slipper jag. Sjukt att inte 1GB RAM skall räcka i en telefon o.o
     
  11. Yurij

    Yurij Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Nexus 5X
    ROM:
    CM 13
    Info:
    Nova Launcher
    För Android gäller oanvänt ram = bortslösat ram

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
     
  12. ninjaman_

    ninjaman_ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    skulle det skilja sig från någon annan typ av RAM som inte är slös att låta vara oanvänt? :D som säg 32GB ddr3-minne i en speldator. Men ser din poäng, hade gärna blivit av med fördröjningarna jag haft genom någon av de försök till lösningar jag provat innan detta...

    hur som helst slöar 80-90% RAM-användning ner min S3:a något fruktansvärt, vet inte om det beror på att det peakar just i applikationsbytet och slår i taket.. Tricket är ju att hålla så mycket som möjligt i RAM-minnet för att slippa läsa från lagringsminnet, men blir det fullt och måste swapas (vet inte hur detta görs i android) så kommer systemet bromsas in under tiden.

    EDIT: efter att ha laddat ned appen som tipsas om på swedroid (Device Info Live WallPaper) att minnesanvändningen ligger på ~88% med max 4 bakgrundsprocesser också..
     
    Last edited: 8 mar 2013
  13. ninjaman_

    ninjaman_ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Blev osäker på om det verkligen gjorde så stor skillnad som det verkade som när telefonen varit igång ett tag.. Det är så svårt att återskapa samma förhållanden där telefonen varit "slö" när man ändrar på inställningar och rensar RAM:et...
    Får testköra ett tag och eventuellt uppdatera tråden när jag vet mer säkert.
     
  14. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 647
    Mottagna gillanden:
    621
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Har väldigt svårt att se att mycket ram minne slöar ner, det är just det inte gör egentligen, låter som nåt annat spökar i din telefon, om nåt att den drar så mycket ram är ju bra för appar som du inte använder ligger cachade och reserverade så det betyder bara att allt är som det ska, att du upplever det som ett problem borde du inte skylla på ram användningen.
     
  15. ninjaman_

    ninjaman_ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det beror på att det är det han säger i videon är orsaken, men som du skriver verkar det vara något annat som spökar.. Dessutom verkar RAM:et användas till 80-90% med max 4 bakgrundsprocesser också.

    Provar ett tag och ser, det han gör i videon kanske visar sig bara vara en väldigt temporär fix :(
     
  16. johnj

    johnj Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2013
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Hmmm ändra precis har inte uplevt min lur som seg men alltid kul att prova och se om det går snabbare :D