Tasker - "Jag vill ha hjälp-tråden"

Diskussion i 'Applikationer' startad av TpS, 10 nov 2010.

  1. doomenicer

    doomenicer Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2011
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Ok då förstår jag hur du menar! Tack så mycket!

    //By Tapatalk2@O2X
     
  2. Hårig

    Hårig Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Jag har använt Tasker ett par månader med glädje. Ibland så händer det dock att Tasker inte verkar hitta var jag befinner mig. Jag har valt på min jobbprofil att den ska gå igång på ett område med radien 300m kring jobbet. I 19 fall utav 20 så fungerar det galant men idag som ibland så märker jag att profilen 'hemma' fortfarande är igång (också platsbaserat enligt karta). När detta sker så brukar jag aktivera GPS i mobilen för att låta tasker förstå att jag befinner mig på jobbet, en stund senare så märker jag att tasker har bytt profil och jag avaktiverar gps.

    Idag när detta fel hände igen och uppmärksammades så satt jag långt ifrån dagsljuset, längst in i en korridor, inne på toaletten i ett litet rum utan fönster. 10 sekunder efter att jag aktierade GPS så bytte tasker profilen, trots att GPS signaler omöjligt kan ha kommit fram till mobilen. Och nu på hemvägen har jag cyklat hit och dit under en lång tid men trots det så är jobbprofilen vald. Allt fungerade förra veckan.

    Varför får Tasker dessa märkliga ryck? Hur löser jag problemet?
     
  3. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag antar att du inte använder dig av Cell Near? Du bör alltid ha wifi på för att få bästa positionering. Du behöver inte vara ansluten till ett nätverk för att ändå kunna få bra positionering. Anledningen varför den inte byter profil är för att Tasker antar att du befinner dig på samma ställe tills annat visats.

    Det du kan göra för att lösa problemen är att öka radien och att ändra under Preferences hur ofta positionen ska kollas om skärmen är av.
     
  4. Hårig

    Hårig Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Använder inte cell near, är det bra? Wifi är alltid igång. Ibland har det hjälpt att bara starta om mobilen så själva radien verkar inte vara något problem. Hur ofta tasker undersöker positionen känns inte som problemet, oftast sker profilbyten innan jag går in genom ytterdörren. Det verkar mer handla om att Tasker inte bryr sig vissa dagar...
     
  5. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Cell Near är bra ur ett batteriperspektiv men väldigt dåligt när det gäller positionering. Jag skulle ändå gissa att det beror på hur ofta Tasker kollar positionen när skärmen är av. Den bör uppdatera när du slår på skärmen dock. Jag har själv en liknande profil som blir aktiv när jag befinner mig på universitetet och har föreläsning. Positionen kollar med Location - Wifi som context. Jag måste dock slå på skärmen när föreläsningen börjar för att slippa vänta 10 min på att Tasker ska uppdatera positionen när skärmen är avstängd.

    Vidare har jag också haft problem med positionering via wifi ibland. Ibland när jag är hemma visas positionen med en avvikelse på 20 m men ibland händer något och så visas positionen ca 500 m från mitt hem. Detta enligt Maps och inte Tasker.

    Jag rekommenderar alltså fortfarande att öka radien med kanske 100 m eller ändra uppdateringsintervallet :) Vilka fler contexts har du i dina profiler?
     
    Hårig gillar detta.
  6. miloudot

    miloudot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    190
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Ok! Behöver hjälp med följande:

    Jag vill att en ny uppgift skapas i min Googlekalender när jag klickar på en task som ligger på hemskärmen.

    Idén är att jag klickar på den var gång jag har varit på gymmet så att man får lite bokföring över det och kan blicka tillbaka och se hur ofta man är där.

    Vet någon hur man gör?
    Jag vet hur man lägger till en task på hemskärmen men jag får inte "Calendar event" att funka.

    Sent from my GT-N7105 using Tapatalk 2
     
  7. pritect

    pritect Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Ny på tasker, har inte riktigt greppat det hela, men har lyckats skapa en task som startar bluetooth när telefonen får ström av en induktionsladdare, problemet är att så fort man tar bort telefonen från laddning så avaktiverar den bluetooth. Finns det något smidigt sätt för att den ska låta bluetooth vara igång om den är ansluten till något, och att om den inte är det stänga av efter exempelvis 5 minuter?
     
  8. Sorid

    Sorid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2010
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Jag har just en sådan task på min telefon. Är dock för trött för att förklara. Men kan lägga upp xml filen av tasken imorgon om ingen annan har hjälpt dig innan dess :)

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  9. Hårig

    Hårig Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Jag ska försöka lista ut vad som eventuellt kan krångla. Plats är den enda context jag har på dessa profiler. Tack så mycket för din hjälp.
     
  10. pritect

    pritect Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Vore riktigt grymt om du kunde göra det
     
  11. shieldfire

    shieldfire Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2011
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Har en task som startar Xabber när jag är hemma. Och ska ta döda den när jag inte är det. (Har den bara för spel).

    Första delen funkar, den andra inte - trots att det är samma task som för min lockscreen. Som funkar det fullt.

    Hur skulle ni sätta upp detta?

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
     
  12. alexbergsland

    alexbergsland Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Oneplus One

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Oneplus One
    ROM:
    LineageOS 14
    Jag skulle göra såhär:
    Samma kontext som du har med laddningen, men istället för att slå på Bluetooth sätter du en variabel istället t.ex %BTcharging = 1 (välj ett variabelnamn som verkar logiskt för dig).

    Sen gör du en annan profil med kontexten %BTcharging = 1. Som task har du Set Bluetooth On och som exit task Set Bluetooth Off

    För att stänga av Bluetooth om inget är anslutet:
    Ny profil.
    State
    Net
    Bluetooth connected
    Välj din anslutning
    Kryssa i Invert

    Alltså, profilen kommer köras om din apparat inte är ansluten. Detta gäller bara för en Bluetooth-apparat, har man flera får man göra annorlunda antar jag?

    Task:
    Wait 5 Minutes
    Clear variable %BTcharging (eller Set variable %BTcharging = 0 t.ex.)

    Jag har inte testat men det bör fungera för en Bluetooth-apparat.
    Men jag är lite osäker på vad som händer med Wait i en profil som inte längre körs, det borde väl ignoreras.
     
    Last edited: 7 mar 2013
  13. Hårig

    Hårig Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Situationen är så att jag har ett rullande schema och jobbar oregelbunda tider. Trots det vill jag ha ett alarm i rätt tid inför jobbet. Alla pass är ständigt i mobilens kalender men kalenderns 'påminnelse' är inte nog för att väcka mig.

    Kan tasker sätta alarmet baserat på vad som finns i kalendern?

    Jag tänker mig att klockan 22:00 varje dag så körs en kontroll. Hittar det tidigaste mötet i kalendern nästa dag och sätter alarmet på ungefär 1 timme tidigare. Är detta möjligt?
     
  14. pritect

    pritect Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Ska testa, tack!
     
  15. sweak

    sweak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2012
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    Samsung Galaxy S5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S5
    ROM:
    Aliance Rom
    Nån som vet om det finns liknande program till pc?
    Vore riktigt användbart!

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  16. Denniswenger

    Denniswenger Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2012
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Till windows så finns eventghost. Om du köper autoremote (taskerplugin) så kan tasker och eventghost kommunicera :)
    Det tar tasker till helt nya nivåer

    Tapatalked with Samsung Galaxy Note 2
     
    alexbergsland och sweak gillar detta.
  17. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Autoremote är fantastiskt, själv låter jag padda och lur notifiera varandra angående laddningsbehov etc,min dator skickar med eventghost free space på diskarna när något sker. Infon visar man med widget på luren. Med mera!

    Som sägs tidigare, tar tasker till nya nivåer.


    Tapatalk 2
     
    Last edited: 7 mar 2013
  18. Sorid

    Sorid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2010
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Fungerade det? Är du intresserad av xml filen? :)

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  19. pritect

    pritect Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Har inte hunnit testa än, skicka gärna xml-filen, så har jag lite alternativ att utgå ifrån :)
     
  20. Sorid

    Sorid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2010
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER