Problem: Wifi som krånglar efter senaste uppdateringen (3.18.401)

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av -WR-, 12 mar 2013.

  1. -WR-

    -WR- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    117

    MINA ENHETER

    Hej,

    Jag har fått stora problem med mitt wifi efter den senaste uppdateringen. Först trodde jag att det var ett hårdvarufel men bevisligen är jag inte ensam om det här.

    Jag tänkte samla alla som har det här problemet och se om vi kan hitta en lösning som förhoppningsvis innebär att vi slipper lämna in den på lagning.

    Jag har än inte fabriksåterställt mobilen.
     
    Last edited: 12 mar 2013
  2. -WR-

    -WR- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    117

    MINA ENHETER

  3. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Skrev detta i uppdateringstråden men kan ju skriva det här också.

    Finns det kanske något samband mellan vilken batch telefonen kommer från, och om man har WiFi-problem eller annat knas nu efter uppdateringen? För en del verkar detta hänga ihop, för andra gör det inte, men kan man ta reda på det någonstans? Hur många batches som hade hårdvarufel, vilken batch som var den första felfria, osv? Alla som fick problem nu efter uppdateringen kanske har HOX från samma batch?
    Kanske är långsökt, men det verkar ju vara samma issue som bara en del har fått nu.

    Själv har jag en HOX från vad jag antar är senare batches. Skaffade den via Tele2 i oktober 2012 och är lyckligt befriad från hårdvaruproblem och barnsjukdomar.
     
    Last edited: 12 mar 2013
  4. -WR-

    -WR- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    117

    MINA ENHETER

    Nej. Jag har en från en senare batch och har varit helt befriad från problem med min HOX. Samtliga uppdateringar som kommit har varit problemfria.

    Den här uppdateringen å andra sidan har förstört wifi-uppkopplingen samt försämrat batteriet avsevärt. Jag klarar inte ens en hel dag. Tidigare hade jag ungefär 1-1½ dags batteritid.
     
  5. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Hmm, okej. Jag har ju också från senare batch men klarar fortfarande två dagar på en laddning (om jag håller mig borta från 100 Floors).
    Jaja, var väl lite långsökt kanske. Rätt många som fick trubbel nu nyligen verkar ha 3, men det är väl ännu mer långsökt kan jag tro :)
     
  6. rostad

    rostad Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2013
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Såhär svarede HTC kundservice:

    men jag vet också att den testats på våra betatestares enheter i flera veckor utan problem av den här typen. Och att leta på forum efter just detta problem kommer ju att ge en snedvriden bild av problemets storlek då alla som skriver i dessa forum är personer som har problemet. För jag tvivlar starkt att man hittar en enda post i dessa forum som säger att personen inte har problemet. Dessutom så är det ofta så att de som skriver i ett forum skriver i flera, så hittar du 200 personer i 5 forum så är det troligen 50-60 som skrivit på flera ställen.


    Jag skickar min på service - sen är det sista gången jag köper HTC.
     
  7. -WR-

    -WR- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    117

    MINA ENHETER

    Vilket extremt ogrundat svar av personen på HTC:s kundservice. Har du gjort en fabriksåterställning?
     
  8. rostad

    rostad Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2013
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja, jag försökte med fabriksåterställning men det gav tyvärr ingenting.
     
  9. foppson

    foppson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2013
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag har 3st accesspunkter, en D-Link dwl3200ap, en Zyxel (router konfad som ap) och en Netgear WNR3500Lv1 (dd-wrt). Efter senaste uppdateringen så har jag fått väldiga problem med Netgear, kanal 1 wpa2 psk-aes. Den som jag har på kanal 13 (zyxel) som var lite si och så förr går nu som tåget.... Udda.

    Jag tänkte återställa telefonen men då andra gjort det och det inte blir bättre så avstår jag nog.
     
  10. Noli

    Noli Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2012
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 9 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Oneplus 9 pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A
    Jag har också problem med WIFI sen den senaste uppdateringen. Har funkat perfekt innan dess. :ehm:
     
  11. StrangeC

    StrangeC Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Och här kommer en till som haft problem med Wifi efter den senaste uppdateringen. Trodde först att det berodde på den ökända "antennglappet" och hade börjat leta instruktioner hur man öppnar telefonen när jag hittade den här tråden.
     
  12. ladyspike1

    ladyspike1 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    3 jul 2012
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Samma här!
     
  13. chambrenoire

    chambrenoire Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2010
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Oneplus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 5
    Telefon 2:
    Oneplus One
    Ska inte dessa uppdatering göra att luren funkar bättre? :D
    Fail HTC!
     
  14. foppson

    foppson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2013
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    HTC svarar med att man ska starta om router, fabriksåterställning av telefon och i sista hand skicka in telefonen så att de kan undersöka antennen.
    Felet sitter ju i mjukvaran så man får invänta en fix, ifall det kommer någon...
     
  15. rostad

    rostad Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2013
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Men är det inte helt idiotisk att dom svarar sådär? Jag vet fan inte om jag nu ska skicka in min telefon eller inte. Tycks inte verka som att HTC har detta som första prioritet.
     
  16. foppson

    foppson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2013
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag har 2st rena 801.1g "accesspunkter" och en 801.1g/n, det är g/n APn som är problemet oavsett hur jag ställer in kanal, kryptering (TKIP eller AES) och mode (g, n eller mixed g/n)
    De andra verkar funka bra, speciellt Zyxel-routern (54Mbit) som sitter 30 meter bort med en 11dBi riktantenn, den gick sämre förut.
    Det lustiga är att är jag inom 4-6 meter ifrån g/n APn så funkar den, testade hemma hos morsan idag, stod ute och anslöt till hennes Netgear WNR3500Lv1 (dd-wrt) och fick inte fungerande anslutning om jag inte var högst 8 meter ifrån trots typ 70% signalstyrka. Så min router var det inget fel på då hennes funkar lika dåligt.
    Alla andra prylar funkar ju upp till ett 20-tal meter mot denna Netgear.

    Trist...

    Men om du skickar in den så skriv på en gång i tråden ifall den blev bättre
     
  17. slusk

    slusk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag satt och kollade lite igår då jag inte riktigt vet vad problemet är som ni pratar om.
    Men kollade på Wifi-analyser och min signal doppade från 40dm till 80-90dm helt random och sen tillbaka osv.

    Är detta problemet?
     
  18. -WR-

    -WR- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    117

    MINA ENHETER

    Jag ligger på runt -50dm när jag står nån meter från min router. Men så fort jag går två, tre, fyra meter ifrån sjunker den ner till -80dm, för att vid typ fem meter (inga slutna väggar) helt försvinna. Innan uppdateringen hade jag full täckning i toan. Nu har jag inte ens täckning när jag står utanför toadörren.
     
  19. -WR-

    -WR- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    117

    MINA ENHETER

    Har du testat att fabriksåterställa? Vissa har prövat utan resultat.
     
  20. slusk

    slusk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Ska undersöka min!
    Förut hade jag muff ner till källaren med telefonen den brukade droppa när jag gick in i källaren från trappen, kan kolla i morgon när jag drar till jobbet.