Växel för fast IP-telefoni med Android som grund.

Diskussion i 'Allmänt' startad av GreaseMonkey, 12 mar 2013.

  1. GreaseMonkey

    GreaseMonkey Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2013
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Dessa telefonförsäljare!

    Jag kommer att få fiber ingrävd till kåken och då går jag över till IP-telefoni tänkte jag. Jag kommer ha en egen slags televäxel som gör om IP-signalen till analog signal och kopplar på mig på befintlig telenät i huset, så att telefonerna funkar som vanligt.

    Jag startade en enskild firma förra året och har extrema problem med telefonförsäljare och lurendrejare som ringer i tid och otid, (Nix gäller inte företag) dock jag har en suverän app på min telefon som stoppar telefonförsäljare och dyl. varningsinfo tror jag den heter, finns säkert fler.

    Det skulle vara förträffligt om det fanns en slags IP-växel som bygger på androidfunktionen där jag kan installera denna app och på så vis stoppa oönskade nummer ringa till min hemtelefon.

    Pga landsbygdsförhållanden har jag inte fullgod täckning på mobilen, annars hade man kunnat göra sig av med hemtelefonen.

    Har någon en lösning med androidväxel eller dylikt, så blir jag väldigt glad om ni vill dela med er. :)
     
    Last edited: 12 mar 2013
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Det klassiska sättet är väl att koppla fibern till en dator med asterisk och sedan låta den filtrera den om samtalen ska gå vidare in i huset eller inte.
     
  3. GreaseMonkey

    GreaseMonkey Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2013
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    OK ska kolla upp asterisk, men man hade gärna sluppit en dator som måste vara igång.
     
  4. frans

    frans Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2009
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Hej jag har en asterix televäxel hemma det är så roligt man kan lägga in köer där alla telefonförsäljare hamnar i
    . Det går jätte bra att skapa ivr köer grupper mm. Telefonväxlen är det bästa jag skaffade för 3år sedan aldrig en teleförsäljare som kommer fram tyst och fridfullt hemma.
    Skickat från min HTC Incredible S via Tapatalk 2
     
  5. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Förstår tanken men det behöver tydligen inte vara en vanlig dator utan det kan vara en enklare som soekris.
     
  6. GreaseMonkey

    GreaseMonkey Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2013
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det som är bäst med appen på telefonen är att den uppdaterar sig själv med nya nummer. Och det finns en anmälningsfunktion i appen, dvs finns inte numret som försäljaren ringer från med i listan så kan det enkelt anmälas till deras databas. Kan tänka mig att när 5-10 st anmält samma nummer kommer det med i spärratlistan.

    I asterisk måste man om jag fattar rätt lägga in numren själv, och det är ganska tidskrävande. ;)
     
  7. Jack Bohlen

    Jack Bohlen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    http://www.raspberry-asterisk.org/ Kanske kan vara något, lätt att gömma undan och drar lite ström.