Styr datorn genom internet

Diskussion i 'Frågor och support' startad av Sodori, 5 maj 2010.

  1. Sodori

    Sodori Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    PhoneMyPC, utmärkt app!
    Nu är det bara så, det skulle vara kul att kunna komma längre än nätverket tillåter. Min dator är inbankad och tungstartad, kan man;
    1. Starta den på avstånd utan att vara i närheten av nätverkek? Vet att det finns program som startar den ur viloläge baserat på vad dom vill, funkar detta ett steg längre? Typ min brors pappa hade något som startade HTPC:n ur viloläge så den kunde spela in timade TV program.
    2. Kunna styra den, prexis som PhoneMyPC och Gmote fast helt via internet?

    Tänk er vad coolt detta skulle va? Kanske lanserade steam ett spel under dagen och jag missa det, jag skulle då kunna köpa spelet via webläsaren på mitt job och sedan starta datorn för att ladda ner spelet och kunna spela det direkt när jag kommer hem... för att ge ett exempel då.

    Problemet som sagt är ju den dock att kan jag inte starta den på avstånd så funkar nog inte detta. Jag kan inte ha igång den på morgonen för att folk sover plus att mitt moderkort inte stödjer att sätta på den specifika tider (har redan sett in på det, BIOS och allt det).
     
  2. Mcgreag

    Mcgreag Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Det finns en funktion som heter Wake/Power On Lan som kan starta en dator när den får en viss nätverkssignal. Normalt går det dock inte att skicka en sådan signal över internet utan bara över det lokala nätverket.

    Jag har t.ex. en länk på skrivbordet på min stationära dator (som alltid är på) som om jag klicka på den så skickas signalen till min HTPC och startar den. Har PhoneMyPC installerat på båda så jag kan därmed starta HTPCn från mobilen och sen gå in och göra vad jag nu vill på den när den startat.
    Detta kräver dock som sagt att minst en dator alltid är igång på det lokala nätet.
     
  3. Sodori

    Sodori Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tusan! >.< Jag förstår inte riktigt varför inte det skulle vara en cool grej att ha Microsoft, för det verkar ju vara mer i det än att det inte finns någon efterfrågan ju.

    PhoneMyPC är ju helt enormt dock. Vet inte varför det inte funkade innan men nu funkar det över internet för mig. Extra kul är att min lille bror vet inte att han har det installerat på sin dator xD Jag missbrukar programet ansvarsfullt, lovar!

    Frågan om ett enkelt sätt att starta en dator utan en laptop återstår dock...