Diskussion: Snapdragon 600 m. Adreno 320 VS. Exynos 5410 Octa m. PowerVR SGX544

Diskussion i 'Galaxy S4 - Allmänt' startad av Zee, 17 mar 2013.

  1. Ircfox

    Ircfox Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Det handlade väl snarare om att samsungs ROMar var dåligt optimerade att att prestandan var sämre, körde CM sen det kom och hade aldrig nå problem med lagg.
     
  2. robcar

    robcar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    1 293
    Mottagna gillanden:
    291
    Telefon:
    S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 Ultra


    Om du kollade på Nvidias presentation för några månader sedan....Hoppas det ligger någon i det.
    Enligt dig verkar allt handla om högsta poäng i ett becnhmark, funktioner som kommer med modernare GPU verkar inte du räkna in. PowerVR 5 serien är ändå några år gammal och 6 serien är här dock med samma arkitektur men kommer stödja moderna API versioner, som sagts stödjer inte 544 det senare.

    [​IMG]
     
    Last edited: 19 mar 2013
  3. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Hur vet du att octa har bättre GPU?
     
  4. robcar

    robcar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    1 293
    Mottagna gillanden:
    291
    Telefon:
    S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 Ultra
  5. Tråget

    Tråget Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 319
    Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
  6. Nuukeer

    Nuukeer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Vi får se om nV kan ruska om i prestandatoppen, det skulle vara kul för en gångs skull. Det kommande året lär dock Rogue (PowerVR 6) komma in i mobilkretsar (först förmodligen i någon Apple-produkt senare i år), och den ser ut att vara rysligt snabb.

    Om man skalar upp HO:s poäng med 1.9/1.7 får man bara 3003, så det är något lurt.
     
  7. Magnus72

    Magnus72 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2011
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Därför att PowerVR SGX 544MP4 klår Adreno 320 på fingarna i prestanda, kolla in benchmarks hos Anandtech.

    Nu är den i Galaxy S4 MP3 men ändå högre klockad än den i Ipad 4 fastän Ipad 4 har Mp4 PowerVr kretsen.
     
  8. robcar

    robcar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    1 293
    Mottagna gillanden:
    291
    Telefon:
    S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 Ultra


    Det är väl delvis det jag precis sa i mitt inlägg.

    Men det är möjligt att någon Android tillverkare ser fördel att skapa produkter med PowerVR 6serien kretsar också.
    Men bättre kretsar kommer det alltid för eller senare vad du än väntar på.
    Strömförbrukning och värmeutveckling är minst lika viktig i mobila sammanhang men det verkar vara 0,1% här som tänker på såna grejer.

    Något lurt? Det handlar troligen om mjukvaran, optimeringar. Eller möjligen någon flaskhals som tex LPDDR2 minnet som HTC One har (Ganska säker) och S4 skall ha LPDDR3.
    Ingen Android telefon får samma poäng i benchmarks för de har samma hårdvara.
     
    Last edited: 19 mar 2013
  9. Pjuklarven

    Pjuklarven Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2010
    Inlägg:
    693
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Rätta mig om jag har fel, men inga tester är utförda ännu på nån S4 med ett PowerVR chip i eftersom det chippet återfinns i modellen med Octa processorn.
    Den dom testat nu är väl den med SD600 och Adreno 320 om jag inte förstått det hela helt galet?
    Dvs samma hårdvara som i Htc One fast klockad något högre och med bättre minnen?
     
  10. Nuukeer

    Nuukeer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Det finns dock tester utförda med iPhone 5, som innehåller en liknande sak - nämligen Sgx543mp3.
     
  11. Bobby83

    Bobby83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    314

    MINA ENHETER

    Förstår inte vad bilden har med ditt argument att göra. Det där är ett browser test där Nvidia valde att jämföra Chrome på Nexus 10 mot deras egen AOSP browser. Med andra ord dom valde den sämst presterande läsaren mot sin egna optimerade AOSP läsare

    Du kan ta alla Tegra 4 tester med en nypa salt. Dom är gjorda på referens hårdvara med obegränsad ström och ett stort chassi för att undvika värmeproblem. Du kommer inte få se i närheten av det där i en mobil som har begränsingar. Samsung har blivit tvungna att klocka ner sina Cortex A15s av en anledning

    Sen så är Open Gl 3.0 meningslöst att argumentera om, vi kommer inte få se det användas i en bred utsträckning den närmaste tiden. När det väl händer kommer majoriteten av köpare vilja ha en ny mobil ändå. SGX 5 serien fick nyligen även nya drivrutiner som gör att man kan använda en hel del av 3.0s nya funktioner även om Series 5 XT är "bara" OGL 2.0

    Dock personligen så ser jag fram emot Snapdragon 800. Adreno 330 GPUn kommer kunna sänka klockfrekvensen beroende på vad man använder den till så batteritiden under "load" kommer bli väsentligt bättre i många fall
     
  12. marw77

    marw77 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    989
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Första testet av octa. So, as we had the Octa-Core (GT-I9500) variant of the Galaxy S4, we decided to do some benchmarks. We are just BLOWN away from the results we got. The Galaxy S4 crushed every other device, even the HTC One and the Sony XPERIA Z. We used Antutu and Quadrant as our benchmark tools. The device received a score of 27417 on Antutu and 12726 on Quadrant.

    http://www.sammobile.com/2013/03/27/samsung-galaxy-s4-user-interface-walkthrough/
     
  13. Gorynytj

    Gorynytj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2012
    Inlägg:
    1 227
    Mottagna gillanden:
    392
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10
    Övrigt:
    Razer Nabu Watch
    Vilket ska jämföras med Snapdragons 12078 i Quadrant och 24701 i Antutu.
     
  14. Zee

    Zee Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2011
    Inlägg:
    446
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Så Octan är ca 5% bättre i vissa benchmarks. Inget man kan märka som användare.

    Jag är nöjd med Snappy. :)
     
  15. Nuukeer

    Nuukeer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    11 % i Antutu, och säkert mer i grafiktest. Dessutom kommer Octan att ha bättre ljud p.g.a. Wolfson.
     
  16. Gorynytj

    Gorynytj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2012
    Inlägg:
    1 227
    Mottagna gillanden:
    392
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10
    Övrigt:
    Razer Nabu Watch
    Dock i Vellamo, fick Snapdragon högre resultat enligt GSMArena än Octan. 2000 vs 1900
     
  17. Gorgeous

    Gorgeous Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    906
    Mottagna gillanden:
    329
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra
    Telefon 2:
    Google Pixel 7 Pro
    Platta:
    Samsung Tab S8
    Det var ju nåt mysko med det där testet då Octa-core S4 hade en klock på 1,8GHz och inte 1,6GHz som har varit de officiella siffrorna.
     
  18. Gorgeous

    Gorgeous Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    906
    Mottagna gillanden:
    329
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra
    Telefon 2:
    Google Pixel 7 Pro
    Platta:
    Samsung Tab S8
    Jag försökte läste Supercurios tweets om Wolfson men jag kunde inte se att Snapdragon versionen inte skulle komma med samma ljudchip ?!
     
  19. Nuukeer

    Nuukeer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Qualcomm har inbyggd Dac i Soc:en. WM5102 är rätt rejält högspeccad med 113 dB i SNR; undrar om någon annan Dac i någon mobil bräcker detta.
     
    Last edited: 28 mar 2013
  20. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    http://translate.google.com/transla...ile-review.com/review/samsung-galaxy-s4.shtml

    "Mobile-review already did an extensive camera test you can find at the bottom, but the full review just got out, key points:

    - screen is very good though not the brightest, H2H photo comparisons show excellent contrast and accurate colors
    - Octa variant does 12,5hrs of continuous video playback, heavy daily usage is on par with the Note II (lasts until late night, SIII dies around 3-4PM)
    - turning off gesture & face sensors dramatically increases battery life
    - the A15 cores run @ 1.8GHz, A7 cores @ 1.2GHz, the PowerVR SGX 544MP3 @533MHz
    - the Octa version delivers 10% better benchmark performance to the Snapdragon 600 variant
    - great overall impressions, negative point is the lack of FM radio which is confirmed to be missing from the Octa version too
    - further updates to come to the article in the upcoming weeks"

    Från http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=39648245&postcount=71
     
    Tråget gillar detta.