Fråga: Är ni nöjda med er Xperia Z?

Diskussion i 'Xperia Z - Allmänt' startad av jetrider, 20 mar 2013.

  1. jetrider

    jetrider Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Hej skulle vara kul att få höra lite ris/ros gentemot denna lur då jag själv blev besviken på den.
    Gillade inte skärmen känns dassig och blek samt ljudet i samtal och yttre högtalare tycker jag är katastrof. Pillade på min i 2 tim och nu ligger den i kartongen i ett skåp.
    Var sjukt nöjd med xperia s som jag också hade men funderar på om jag ska ge den en till chans. Men ljudet blir svårt att se förbi då jag vill ha en som ringer högt då jag hör lite sämre.
    Min S3 funkar kanon den med men surt att köpt en för 6400 och inte använda den. Så kom med lite feedback vad ni tycker så kanske man ändrar tankebanor och tar fram den igen :-)
     
  2. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Av det du skrivit i de trådar jag läst att döma är det nog bäst att du skickar tillbaka den. Du blir nog inte nöjdare för att vi försöker muntra upp dig, tyvärr.

    Den är tillverkad i ett plastliknande material, att den känns plastig nämns sällan i tester eller av folk som känt på den.
    Tycker du den känns plastig så är det ju så, förmodligen inget du kommer tycka annorlunda om efter en tid.

    Att den drar en del ström är väl rätt väntat, med bla 5" skärm.

    Att ljudet är svagt kan jag inte hålla med om, däremot tog det några samtal innan jag blev "van" att hålla den rätt, upplever den som lite mer riktningskritisk än min förra S.

    Samma med skärmen, upplever den inte som blek, ffa. inte om drar upp ljusstyrkan.
    Men upplever du den så, är det ju så.



    Skickat från min YP-G70 via Tapatalk 2
     
  3. garinge

    garinge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2011
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    43
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 5 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 5 IV
    Telefon 2:
    Sony Xperia 5 II
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 46mm LTE
    Jag är toknöjd med min Z... och då använder jag den typ all vaken tid :)

    Det där med kass tittvinkel fattar jag inte för att har min telefon rakt framför ansiktet och inte 83grader
    Snett ifrån...

    Men alla gillar vi olika, och denna funkar utmärkt för mig :)
     
  4. gusti

    gusti Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2013
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Bytte från SGS2 till XZ, Ljudet känns tom bättre än min gamla S2.
    Form och storlek: klockren i min hand. utseende.. ska vi inte tala om (Samsungs telefoner är inte snygga direkt)

    Helhet: Jävligt nöjd med min XZ :)
     
  5. Magnum442

    Magnum442 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z
    Platta:
    Sony Xperia Z2
    Jag är jättenöjd med min. Gillar naturliga färger när jag ser på film.
    Man kan ju jämföra med TV-apparater där en del kör i demo-läge eller liknande hemma med grälla färger och sjukt hög kontrast... förstår inte alls hur man kan tycka att det är bra.

    Batteritiden är helt ok om man använder staminamode vilket gör att batteriet klarar sig nästan hur länge som helst i standby. 4 h skärmtid tycker jag är helt ok. För min del räcker det i regel att ladda telefonen varannan dag.

    Jag upplever samtalsljudet som godkänt, men håller med om den yttre högtalaren som inte ger något jättebra ljud kvalitétsmässigt sett; kör dock själv med headset om jag vill lyssna på musik eller film.
     
  6. xpz

    xpz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2013
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Super nöjd kanske kommer ett skal med extra batteri då det finns en batteri kontakt på utsidan :-)
     
  7. xpz

    xpz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2013
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Även tidigare iPhone ägare är nöjda haha
     
  8. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Om ljudet vid samtal är katastrof är det troligen fel på samtalshögtalaren. För om den låter så dåligt vid ett vanligt samtal så det ordet tas till kan det ju t.ex röra sig om en spräckt högtalare eller så.

    Det verkar ju inte vara några klagomål på samtalskvaliteten rent generellt.
     
  9. galaxy81

    galaxy81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2013
    Inlägg:
    1 748
    Mottagna gillanden:
    1 196
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max
    Kan göra ett litet instick om ljudet vid samtal. Gå in i samtalsinställningar och stäng av alla sk ljudförbättringar. Du kan även ändra till ett "mjukt" läge. Efter att jag gjorde detta så fick jag bra och behagligt ljud. Till och med bättre än min S3.

    Skickat från min GT-I9305
     
    bpl gillar detta.
  10. TouchingEvil

    TouchingEvil Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2013
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag är så nöjd man kan bli, älskar min z. Skönt att ligga i badet och se film :)
     
    galaxy81 gillar detta.
  11. bpl

    bpl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2012
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 14 Pro Max
    Jag är inne på min 2:a Z då jag också var besviken på den de första timmarna jag använde luren.

    Skärmen är mycket bra om man håller den rätt som blir en vanesak.

    Batteritiden är kanon om man stänger av 4G (Stamina är avstängt), mycket bättre än S3 och S3 4G.

    Jag tycker absolut inte att den är plastig, iPhone 4/S klass.

    Skyddsfilmen på skärmen är iof ingen hit så jag tog bort frontfilmen då den käkade damm...
     
    Last edited: 20 mar 2013
  12. Eeelgen

    Eeelgen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    503
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Första intrycket jag fick när jag tog upp telefonen var att den inte fyllde mina förväntningar men ju längre som går desto mer gillar jag luren. Hade tidigare en S3 och det är ett enormt lyft i mitt tycke. Telefonen känns påkostad och UI:t är hur bra som helst, till skillnad från S3 som kändes som billigt skräp i handen och touchwiz kan göra den mest hårdkokta jäveln illamående.
    Det som var lite svårt att vänja sig vid var skärmen men efter ett tag känns Z skärm bättre än amoled där allt ser ut som tecknad film med sina överdrivna färger. Och som AOSP-fan ser jag fram emot ett fungerande CM vilket man bara kunde drömma om med en exynos-telefon.

    Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
     
  13. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Vadå för film? :P
     
  14. Ariozo

    Ariozo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    653
    Mottagna gillanden:
    80
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 2 XL
    Telefon 2:
    iPhone X
    Platta:
    iPad Pro 2017
    Har min Z när jag kör Atv/enduro som blir en hel del, och den tål i alla fall lite vatten och skit. Många mobiler har dött för mig pga. av just fukt och skit . Så just i det ändamålet fungerar den prima just nu, dock använder jag den inte just nu som daglig lur, men det är ju en smaksak dock..:)
     
  15. djstoffe

    djstoffe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Är än så länge nöjd med min. Tidigare erfarenhet av Xperia S och SGS2. Har inga problem med formfaktorn på denna då jag har rätt stora händer, men kan förstå folk som upplever den som vass och kantig.
    Denna är både snyggare och har skönare "känsla".
    Skärmen visar naturtrogna färger och inte överdrivna som SGS2. Dock är ju svärtan inte den samma. Betraktningsvinklarna upplever jag inte som något problem. Jag tittar ju rakt framifrån i typ 99% av fallen.
    Batteritiden upplever jag som bättre än både XS och SGS2, men då har jag inte fått igång 4G ännu.

    Xperia Z största nackdel som jag upptäckt än så länge är nog den illa valda placeringen av högtalaren som man lätt håller för när man ser på film. Ljudet i sig är inte toppklass, men helt ok.
     
  16. TouchingEvil

    TouchingEvil Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2013
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Dirty movies när frun är med i badet :P
     
  17. Sqweebz

    Sqweebz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2011
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Enda jag inte riktigt gillar är att den "skär in i örat" när jag pratar i den. Kanten är lite vass just för mina öron. Funkar bra om jag vrider luren med micken 45gradrt uppåt men det går ju inte att prata så heller. :)

    Skickat från min Xperia Z via Tapatalk.
     
  18. HazZzpektrum

    HazZzpektrum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2012
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Är riktigt nöjd! Att skärmen skulle vara blek håller jag faktiskt inte med om. Svärtan är inte den absolut bästa bland LCD-skärmar på mobiler men min skärm har klara, naturliga färger när man tittar rakt på. Från vinkel blir det sämre men det är mest ett mindre irritationsmoment och inte något som stör i praktiken.

    Högtalaren är ganska tunn i ljudet men när det gäller volym imponerar den med tanke på storleken och distar inte på hög volym som Galaxy S3 jag haft tidigare.

    Har lite att klaga på som lite hack mellan hemskärmarna, ett par småbuggar och att kameran inte alltid tar fantastiska bilder. Men dessa kan fixas via uppdatering om Sony bara vill.

    Bästa mobil jag haft inget snack. Och jag är kräsen!
     
  19. jetrider

    jetrider Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Tack för alla trevliga svar :-) som sagt smaken är som baken och jag avskydde s3an först men nu älskar jag den:-) kanon skön att hålla i och perfekt stor. Ljudet är också kanonbra i både samtal och som ringsignalsvolym vilket är viktigt för mig. Hade tänkt att byta bort den mot en note 2 i morgon men känns surt som tusan då den är helt ny mot en 2 mån gammal note. Samt jag kanske kan vänja mig vid skärmen tror tusan jag ger den en chans till i morgon och använder den ett par dagar. Kan ju alltid byta bort den om den inte känns ok. Vet dock inte riktigt varför jag ogillar den mest småsaker och framför allt Yttre högtalaren... Men får sova på saken tills i morgon ha en trevlig på er allesammans.
     
  20. 08os

    08os Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2013
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Det jag är lite besviken på är den yttre högtalaren som sitter opraktiskt och dessutom har dåligt ljud. Jämförde med min dumbphone som hade lite högre ljud och dessutom var ljudet bättre. Men man lyssnar ju inte så mycket utan hörlurar så det är inget jag stör mig på så mycket.

    Batteritiden skulle såklart kunna vara längre men den är helt okej ändå. En bättre kamera hade jag inte tackat nej till heller.

    Men förutom det är jag sjukt nöjd med mitt val, blev sugen på Xperian när den kom men väntade på att galaxy s4 skulle komma men den var ju inte så imponerande och lite tråkig design. HTC One var det många som gillade men jag förstod ärligt talat inte vad som var så bra med den...

    När jag läste kommentarer och recensioner var det många som klagade på skärmen vilket gjorde mig tveksam. Sen såg jag den i affären och senare på kvällen så beställde jag Xperian! Ett bra val tycker jag :)