Mycket konstigt probelm...

Diskussion i 'Allmänt' startad av blafot, 17 mar 2013.

  1. blafot

    blafot Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2013
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej.
    Är relativt ny som androidare. Barnen fick varsin jula-platta i julklapp. Identiska.
    Frun & jag bytte till android i februari så jag är nybörjare men kan ganska mycket data i övrigt.

    Har nu råkat ut för följande:

    Den ena plattan kan visa youtubeklipp som vanligt.
    Den andra plattan kan inte. Vi har installerat om och tom hårdresettat och återställt och installerat om. Tyvärr är det ingen bild och ljud. Den andra funkar utmärkt. Har tom lagt över samma apkfil som från den andra plattan till den icke funkande men det är fortfarande samma sak.

    Platan är beskriven här: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=78963

    Nu har det också blivit så att om jag i OPERA i min mobil (android ICS) söker på google något med youtube startas youtube och kan inte visa filmen... Så fort en sida innehåller texten youtube startas youtube med en film som inte kan visas....

    Nån som vet vad det är frågan om?

    Tacksam för svar.
    /M
     
  2. blafot

    blafot Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2013
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ingen som vet?

    Youtube är ju ganska standard idag.... Barnen vill kunna använda det, annars faller ju hela poängen med surfplatta. Att det inte funkar efter en fabriksåterställning är ju ett tecken på att nåt är fel... I övrigt funkar den ju... Och. Dom är identiska.
    Kan det vara kopplat till google-kontot? Verkar långsökt men vad finns det annars?
    Samma APK, samma flash-player, samma opera....

    En fundering till...

    Hör en del talböcker och har inte alltid koll på var jag stoppar dom.

    Efter omstart av telefonen har musikspelaren ingen koll på detta. Det hade den gamla i det 5 år gamla windows mobile. Har testat ett par spelare och ingen har koll....

    Vilken har denna funktion. Känns surt att måsta söka bland 400 mp3-filer varje gång... eller att måsta skriva upp var man slutade. Det är ju rutin att det bara funkar.
     
  3. Fet

    Fet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2011
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Man får vad man betalar för, du kan inte ha allt för höga krav på en billig android-platta.
     
  4. blafot

    blafot Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2013
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej.

    Nä... är medveten om det men köper inte riktigt det i detta fall då det funkar på den ena och det inte funkar på den andra efter 'Hårdreset'... De är identiska.
    Man ser spelaren och alla kontroller men det är ingen video och inget ljud.
    Detta måste vara mjukvarurelaterat och då skall väl inte priset spela in... i så fall är ju android billigast på marknaden... eller...?

    Hade det varit en platta för arbete etc hade jag inte litat på den men som enbart surf/youtubeplatta till barnen så har den hittils funkat bra men då mycket av surfandet fallerar då inte YT funkar så... tappar den funktionen som surfplatta.

    Något mjukvarurelaterat måste det nog vara eller så är det hårdvara men... då borde det märkas på fler sätt. Vi har inte hittat något annat som inte funkar.

    Mvh /M
     
  5. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Långsökt, men testa och uteslut.
     
  6. fjärden

    fjärden Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    om du söker i playbutiken efter spelare för ljudböcker så finns det ett flertal som är gratis och fungerar alldeles utmärkt.
    Tex, smart audiobook player.
    När du laddat hem den så gör en ny mapp på sd kortet och döp den till ex, audiobooks
    Och lägg ljudböckerna i den så hittar spelaren dom och du slipper söka bland alla andra ljudfiler.
    Den minns även var du är efter du startat om telen.
     
    Last edited: 18 mar 2013
  7. blafot

    blafot Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2013
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    e7andy:
    Ska testa det i kväll. Som sagt.... verkar långsökt men... datorer är som dom är.

    fjärden:
    Tack! Ska testa.
     
  8. islandmountain

    islandmountain Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2012
    Inlägg:
    664
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Är det Youtubeappen som inte fungerar, eller är det Youtube i webbläsaren?
     
  9. drnashlenin

    drnashlenin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    797
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    har du verkligen senaste flashplayern? Har du testat annan browser än Opera?
     
  10. blafot

    blafot Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2013
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    youtubeappen men den öppnas av opera. Den andra webbläsaren, medföljande hänvisar till youtubeappen vare sig den finns eller inte.

    Har inte haft tid att testa ännu.
     
  11. blafot

    blafot Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2013
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    YT funkar inte på Chrome heller. Står bara och tuggar.
    Uppdaterar nu YTappen från 4.1.47 (som funkar på den andra och funkat tidigare) till 4.3.9 som inte funkat tidigare.
    Funkade inte.
    När en film startar syns bara tre prickar nere till vänster och en till höger. Man måste trycka en gång på skärmen för att få fram kontrollerna.
    Tidslinjen rullar och man kan pausa etc men inget ljud eller bild.
    Gör nu en hårdreset igen till fabriksläge. Får se om det funkar.
    Testar nu Opera 12.1.4... utan att logga in hos google... Får se. Inbyggda står bara och tuggar.

    Ok. Filer på minnet ligger kvar. Kan inte spela upp någon videofil som finns sedan tidigare heller. Hur tömmer man en sån här helt?

    Typ format c: eller Mtty task 29 (för de som kommer från windows mobile)? Typ som out of the box?

    Hittade rensa sd.
    Nyrensad och ny återställd. Inget funkar.
    Återställs inte alla filer från rom när man återställer den?
     
    Last edited: 18 mar 2013
  12. blafot

    blafot Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2013
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ok. Testat vidare.

    Det går inte att spela andra videoklipp på den heller. Inte ens de som spelats in med kameran. ;Man ser dom när man spelar in men när man sedan spelar upp dom är det utan ljud och bild.

    Slutsats: Eftersom Flash och YT-appen mfl. är ominstallerade så måste det vara underliggande codec och drivisar som crashat.
    Dessa återställs inte när man återställer systemet utan bara inställningar, det är alltså ingen total återställning. Rätta mig om jag har fel.

    Frågan är nu hur man gör en total recovery på plattan. TOTALT! Från början....

    Går det? Börjar sakna mitt gamla win....
    Jag har inte för avsikt att börja roota etc det måste gå ändå. Eftersom det är barnen som använder den och det fortfarande är garanti.

    Kom igen. Jag kan en del data och programmering etc så.... kör på.

    Tack /M
     
  13. islandmountain

    islandmountain Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2012
    Inlägg:
    664
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Om jag vore dig så skulle jag gå till Jula och förklara problemet, då borde du ju kunna få den utbytt på garantin.
     
  14. cheesen

    cheesen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2013
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag tycker att det låter som ett hårdvaruproblem. Det finns väl en grafikkrets som kodar av film som inte funkar som den ska.
     
  15. luddwig

    luddwig Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Gå tillbaka till jula be kräv att få den utbytt jag har haft en del billiga plattor jag köpt, varit alla möjliga lustiga fel på dom en som kom hem ny efter jag fick utbytt saknade ljud gick bara genom headsetet höra något
     
  16. luddwig

    luddwig Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Såg nu att det var en Denver, det tycker jag är dynga. lägg på 600 köp en samsung galaxy tab2 7.0 istället. tjejen har en jäklar vad den flyter på bra.
     
  17. luddwig

    luddwig Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    det gör även min 10.1 med sjukt nöjd