Varför har alla mobiloperatörer blivit så dyra?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av zlavik, 7 mar 2013.

  1. zlavik

    zlavik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2013
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag vill börja med att tacka för länken, mycket intressant läsning!

    EBITDA-marginalen för mobila tjänster nådde 28 (33) procent under kvartalet. Marginalen påverkades i första hand av ökade försäljningskostnader kopplade till den tidsbegränsade kampanjen för abonnemang där en subventionerad smart telefon ingick i paket*erbjudandet.

    "Minutanvändandet per kund, MoU, för den mobila verksamheten i Sverige var 241 (247) och total genomsnittlig intäkt (ARPU) låg på 180 (183) kronor för kvartalet. MoU för abonnemangssegmentet var 291 (293) och ARPU uppgick till 233 (238) kronor."

    De får alltså in i snitt 233kr per användare som har ett abonnemang hos tele2 under ett kvartal. Det ger en vinstmarginal på ~77kr i månaden och visst får jag lov att hålla med om att den marginalen inte är något att hänga i julgranen direkt.

    Jag får tacka för en bra länk och här har jag fått svaret på frågan jag ställde på ett mycket bra vis.
     
  2. Fructis

    Fructis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2012
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Ojdå, någon tog källkritiken i Svenska A lite för seriöst.

    När jag själv jobbar inom telekom och väldigt nära operatörerna så anser jag mig ha mer "insyn" i företags affräsplan och struktur då jag fått detta förklarat för mig i likande utläggning som jag skrev innan. Den infon jag sitter på väger tyngre än vad en dumsnål svensson som bestämt ska ha allt billigare gör.

    Som du själv såg i länken du fått presenterad för dig av föregående talare så ligger mitt räkneexempel inte långt ifrån vad som är faktiskt stämmer, skillnaden är att jag inte bidrog med den länken.
    Faktum är att du själv inte bidrar med några mer siffror än att T2 som bolag gör si och så mycket vinst.
    Jag tackar föregående talare för länken som bryter ner det till faktisk vinst per abb.

    Jag förstår dock inte varför du bestämt hävdar att jag skulle sitta och skriva bogus, jag ser väl ingen anledning att sitta på ett forum och skriva saker som inte stämmer. Vad skulle jag tjäna på det?
     
  3. zlavik

    zlavik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2013
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Du presenterade fakta utan att visa någonting som styrkte dina argument.
    Mobyd visade glasklara fakta, du kan lära dig lite av honom.

    Tråden är ganska löst nu så jag kilar vidare!
     
  4. Fructis

    Fructis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2012
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Det betyder väl dock inte att jag skulle sitta och snacka skit, klandrar inte dig för det, utan det är alla jävla troll som sitter på nätet som förstör för de som faktiskt har belägg för diskutionen.

    On-Topic, bra att du fick svar och att du nu inser att det inte är sånna marginaler som du trodde innan.

    Kan som ett internt tips iallafall berätta att det kommer komma något som matchar dina kriterier någorlunda. Kan tyvärr inte ge dig det på papper (av förståerliga skäl) ;)
     
  5. Norsehawk

    Norsehawk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 213
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Haft tidigare Tele2 och Tre, varav den sistnämnda osade med siffror. Passade på att dumpa Tele2 våren 2011 då jag va student å bytte till Telia. 78 kr/mån (surf inräknat) är mitt abonnemang. Och 5000 fria sms/mån.

    Hoppas bara nu att de tar bort öppningsavgiften som Francis gjorde i klassrummet... :P

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Dock är öppningsavgifterna endast dumpade på Volym-abonnemangen som kostar från 189kr/månad om man inte är student. På Kompis och Snackis är den kvar och ligger fortfarande på 0,99kr/samtal. Att Telia dessutom skulle följa efter och göra så att det påverkade billigare abonnemang känns inte så väldigt troligt :P


    Sent from my iPhone using Tapatalk 2
     
  7. poan

    poan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2011
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Vaddå dyrt

    Hej
    Både mitt o hustruns abbonemang på telia kostar 49:- per månad. brukar bli 70 - 90 spänn i månaden.
    P-O
     
  8. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Låter ju onödigt att ha ett ab hos Telia (om du nu inte bor i norrlands inland så du måste ha Telia) Ett kontantkort hos valfri operatör tjänar ni nog på eller 3 mini plus hos 3 för 49 kr i mån där fri surf ingår samt 19 öre/min till alla nät. Binder ni 3 mini hos 3 kan ni få det för 29 kr i månaden och 49 öre per minut till alla nät. Dessutom får ni med en telefon på köpet. Lycka till!
     
  9. poffelipoff

    poffelipoff Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2012
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Telenor har ju ett fastpris-kontantkort (1v, 2v, eller en månad) där sistnämnda kostar 200kr, värt att titta på om man ringer mycket. Själv kör jag telenor fri och det både räcker och blir över för min del.. men man måste såklart titta på den individuella användningen.
     
  10. Mekuso

    Mekuso Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Det är ju skandal att man inte längre kan få den allra senaste smartphonen med ett abonnemang som inkluderar allt man behöver för 300:- i månaden som det alltid varit förut. Verkligen synd.
     
  11. besk

    besk Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2012
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Kan ju bero på att att en ny kostar över 6000 nuförtiden.
     
    jnsson gillar detta.
  12. Mekuso

    Mekuso Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Gjorde de inte det förr? Vad kostade t.ex. HTC Desire när den precis kommit ut?
     
  13. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Den kostade väl runt 5000 om jag inte missminner.