PollenWidget - Dagens pollenhalter, plus prognoser

Diskussion i 'Applikationer' startad av andred, 15 maj 2011.

  1. ogredani

    ogredani Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2011
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Du har redan grafiken för staplarna tycker jag! Bygg upp stapeln i tre delar (även om den visuellt uppfattas som ett stycke sen):
    [halvcirkel vänster][1 pixel bred stapel som du kan sträcka ut beroende på styrka][halvcirkel höger]
    Använd de befintliga bollarna du gjort och splitta dem bara. Jag tycker de var snygga. Om du vill kan du maila dina grafiska filer till mig (windows95[at]hotmail[dot]com) för bollarna så kan jag skicka dessa tillbaka med det förslag jag tänkt mig. Pysslar själv bl.a. med utveckling av gränssnitt i mitt arbete så jag har inga problem att hjälpa till lite med stöttning. Hur många pixlar bred får stapeln max vara?

    För att symbolisera tom stapel så kan du ju köra en vit boll med ett snett rött streck igenom. Svagt rött så det inte skriker för mycket och stjäl uppmärksamhet (man ska ju reagera på de höga doserna), men ändå markering nog så man förstår innebörden.
     
  2. andred

    andred Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Detta låter väldigt intressant. Jag har mailat bilderna åt dig. Stort tack för hjälpen!
     
  3. slaffe

    slaffe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2010
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Precis vad jag velat ha, riktigt snygg! Tack! :))
     
  4. andred

    andred Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    ogredani har hjälpt mig att ta fram mycket snyggare och tydligare grafik. Så här kommer det nog att se ut i nästa version. Hhalterna som visas är fake-värden, för att visa de olika nivåerna: Inga halter, Låga halter, Låga-måttliga halter, Måttliga halter, Måttliga-höga halter, Höga halter.

    [​IMG]
     
  5. andred

    andred Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Tack, kul att du gillar den! Lämna gärna ett betyg i Android Market, om du inte redan gjort det:-)
     
  6. andred

    andred Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Hej!

    Är det någon som har några idéer på förbättringar av widgeten? Meddela mig gärna i sådana fall.
     
  7. Sten

    Sten Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har använt denna widget en hel del och gillar den. Trots det blev jag lite besviken när det blev stapelgrafik istället för text då jag tycker det är svårare att tolka grafiken. När man bara har en färgad stapel och inget att jämföra med så är det svårt att veta vad stapeln står för. Kanske kunde man ha "tomma" staplar som fylls i olika högt beroende på pollenmängd, gärna med avdelningar så blir det ännu lättare att se, t ex fem ifyllda prickar när det är som mest med pollen. Jag skulle även föredra om det gick att välja text som alternativ.

    Red. Tittade bakåt i tråden och ser att du haft sådana designtankar tidigare...
     
    Last edited: 4 aug 2011
  8. andred

    andred Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Hej! Se mina svar nedan:

    Jag håller med om att avsaknaden av referensvärden är ett problem. Jag har tidigare pratat med killen som hjälp mig med grafiken om tänkbara lösningar på detta, och han var inne på samma spår som dig, alltså med tomma staplar som fylls ut. Så här ser hans förslag ut:

    http://dl.dropbox.com/u/3567030/pw-green2.jpg

    Vad tror du om det? Man kan ju ha det som en inställning, så att användaren får välja själv om man vill ha det eller ej. Just nu har jag platsbrist i konfigurationsfönstret (framförallt på lågupplösta mobiler), så jag måste nog göra om konfigurationsfönstret lite för att rymma detta och andra val. T.ex. skulle man ju kunna ha val av pollensorter + ordning av pollensorter i ett underfönster till huvudkonfigurationsfönstret.

    Det ska nog gå att ordna.

    Tack för din feedback!
     
  9. SnArc

    SnArc Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2011
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Den slutade uppdatera den 5 sept. Nåt fel eller är pollensäsongen över?
     
  10. andred

    andred Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Pollensäsongen är över, så de har slutat publicera mätningar.
     
  11. wheelie87

    wheelie87 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Nu verkar den vara borta. Finns den nån annanstans att hämta? Finns det nån annan app som funkar bättre?
     
  12. SnArc

    SnArc Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2011
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Fungerade att hämta för mig.
     
  13. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Samma här! Hade glömt av appen eftersom jag haft WP emellan men nu är den givetvis installerad :-)

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  14. andred

    andred Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Hej,

    PollenWidget har varit avpublicerad från Google Play under tiden det inte har varit pollensäsong. Jag hade tänkte vänta tills alla mätstationer i landet är igång innan jag publicerade den igen (annars gnäller folk lätt över att prognoser saknas - när några prognoser inte finns att tillgå...), men jag har nu publicerat den igen. Som jag skriver i förändringsloggen så finns endast publicerade prognoser för följande mätstationer än så länge:

    Borlänge, Eskilstuna, Forshaga, Jönköping, Luleå, Norrköping, Nässjö, Stockholm, Sundsvall, Umeå, Västervik, Östersund

    När prognoser för resterande mätstationer publiceras kommer de att gå att se i widgeten (någon ny version kommer alltså inte krävas).
     
    mikaela.persson gillar detta.
  15. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Man behöver inte ställa in något utan när det finns i Göteborg rapporteras det per automatik i widgeten?

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  16. andred

    andred Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Du måste bara välja Göteborg som mätstation, men inget annat (förutsatt att du har ett automatiskt uppdateringsintervall satt, vilket det är per default).
     
    Dirk Diggler gillar detta.
  17. andred

    andred Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Nu verkar alla pollenstationer vara igång, och kan alltså visas i appen.
     
    Liten Strumpa och wheelie87 gillar detta.
  18. iPatsa

    iPatsa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2010
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 EE
    Telefon 3:
    Xiaomi Redmi 12 5G
    Övrigt:
    Google Nexus Player
    Sony Bravia KD-65XH9505
    Tack för det, apotekets app verkar inte fungera längre på min Spica men det gör denna.

    BTW, när jag donerade till ditt paypal stod det Börssnack men det var alltså för pollenappen betalningen avsåg.
     
    Last edited: 29 mar 2013
    andred gillar detta.