borde införas en ny standard i android

Diskussion i 'Allmänt' startad av Magsta, 8 aug 2009.

  1. Magsta

    Magsta Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    378
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    jag tycker att det skulle finnas som standard i android och alla program som görs till den att man kan trycka på meny och sen exit. så att det defenitivt stängs av helt om man vill göra det. för just nu finns det ju inget sätt att stänga av något program? allting som man gör lägger sig i bakgrunden och segar ner. finns ju program att avsluta sånt. men då kan det istället vara försvirrande vilka program som man inte ska avsluta m.m

    bara en sak jag kom och tänka på :)
     
  2. greyhound

    greyhound Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2009
    Inlägg:
    327
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Jag saknar bara den funktionen på min webbläsare, annars tycker jag det funkar bra som det är.
     
  3. svanlund

    svanlund Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tanken är att systemet själv ska hantera allting, utan att användaren ska behöva oroa sig för "Hur många program har jag igång nu?", "Har jag startat för många?", "Behöver jag avsluta några?". Jag har knappast gjort några vetenskapliga tester, men min ADP1 verkar ganska duktig på att stänga ner saker när det behövs. Om det inte funkar hundraprocentigt behöver det snarare optimeras, istället för att skjuta över allt ansvar på användaren.
     
  4. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Ett förslag som jag har skrivit om tidigare är man skulle kunna stänga app genom att hålla inne back knappen.
    Vet inte om det går att göra som ett fristående app, men det vore nice.
     
  5. Magsta

    Magsta Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    378
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    håller med
     
  6. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Instämmer helt. Vill gärna ha koll på att program stängs av när jag vill och det skulle ju spara ett antal klick på TasKiller eller liknande.
     
  7. Perty

    Perty Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2009
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Själv tycker jag det är bra om det krävs mer minne och snabbare processorer, förhoppningsvis kan vi få ett litet clock race på Android där de olika tillverkarna jobbar på snabbare telefoner med mer minne och längre bateritid.

    Om folk upplever att Android är segt vilka många (som inte alltid testat :-) gör så kommer det snabba på utvecklingen.

    Android är fortfarande i sin linda så det kommer garanterat bli bättre.
     
  8. ellis

    ellis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kan tycka att man helt enkelt ska utnytja "taskmanagern/swichern" (long press Home) som finns. Typ att man long pressar på ett program så får man upp en meny med "Switch to/Bring to front" och "Exit/Terminate".
    Mer komplicerat än så tycker inte jag de borde vara.

    Man får ta å testa om de går att modda Home-appen (antar att den ligger där).
    Någon som e haj på setta upp en dev-miljö mot källkoden?, för jag har inte lyckats än. Bara mot SDKn.
     
  9. PatrikS

    PatrikS Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2009
    Inlägg:
    1 123
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    bara jag som tycker precis tvärtom? Precis på samma sätt som du inte stänger ner program så kan du inte starta hur många som helst.
    Jag har läst igenom en hel del av android SDK och minneshantering samt vilka krav det ställer på applikationer (att de ska persistera sitt "state", till antingen db eller sd är perfekt).
    Jag har nog aldrig haft mindre än 230Meg ledigt minne så jag tycker det fungerar perfa än så länge.
    Man kan inte riktigt jämföra ett operativssystem med ett annat och jag tror många här jämför android med windows.


    Dessutom anser jag inte heller att Perty är riktigt rätt ute, vi är inte ute efter ett race där slött och dåligt utvecklade applikationer tvingar tillverkarna att släppa snabbare och snabbare telefoner. Jag vet och hoppas att google mfl. lyckas få ner footprinten och därmed öka prestandan i befintlig hårdvara genom hård optimering. Bara storleken på android från 1.1 till 1.5 minskade trots utökad funktionalitet.
    Det är fullt möjligt och går även att se hur sun lyckades öka prestandan ordentligt mellan jvm 1.5 och 1.6.
    Tyvärr tror folk fortfarande att "java är slött" vilket det inte varit de senaste åren.

    Jag kan dock gå med på att man som användare trots allt ska kunna tvinga en applikation till finish() eller onDestroy(). (och därmed så är programmet tvunget att "städa upp".)