[RemoteStick] Fjärrstyr och övervaka hemmet

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av pakerfeldt, 21 jul 2010.

  1. tjo

    tjo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2012
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Vid oss tänds taklamppan i sovrummet kl 5 på morgonen måndag-fredag, tycker att det är lättare att komma sig upp på morgonen när det är ljust i rumet, den släcker sig kl 8 när vi åkt till jobben, utebelysningen tänds kl 5 slocknar kl 11...
    Temperaturgivare och fukt ute och inne.
    Kommer nog småningom att lägga nästan all belysning via detta, väldigt kul grej!
     
  2. Hårig

    Hårig Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Vilken sensor rekommenderas för temperatur samt fuktighet både inne och ute?

    Klarar alla infällda mottagare att säga till tellstick om lampan är på eller av?
    Om jag använder min vanliga brytare till taklampan är den på när jag trycker brytaren uppåt. Om jag har en trådlös mottagare bakom så kommer detta att skifta?

    Med vänliga hälsningar
     
  3. MrMad

    MrMad Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2011
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    En mottagare tar emot och en sändare sänder...
    Din mottagare kan alltså inte säga till tellstick någonting. Släcker du med lampknappen så vet tellstick inte det. Släcker du däremot med fjärrkontroll så kan tellstick duo "höra" det och fattar att det är släckt.
    Denna info skickas dock inte till tellstick live och därmed inte till remotestick.
     
    Last edited: 8 mar 2013
  4. Hårig

    Hårig Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Ok, Hur får då remotestick informationen som någon bild visar på Google apps? Tänker på Tellstick Net
     
  5. MrMad

    MrMad Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2011
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Sköter du allt via remotestick så kan programmet själv hålla koll på vilka som är tända och släckta.
     
  6. Big-red

    Big-red Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hur är det egentligen med dra och släppfunktionen i floor plan?
    Skulle vara najs med en guide för jag hittar ingen logik i den alls.

    Sen skulle jag även önska att man kunde ändra ordning på enheterna när man gjort en grupp så dom tänds i en viss ordning. Just nu vet jag inte hur ordningen bestäms men det är inte från Telldus live! vad jag kan se så för mig är det även här en slump.

    Bra jobb annars.
     
  7. Hårig

    Hårig Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Visst är det klurigt, jag brukar lyckas med att hålla ner ikonen en stund och sedan dra iväg. Dock är det klurigare att få den där man vill. Brukar slumpvis hoppa åt något håll...
     
  8. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Ja, drag-och-släpp-funktionen är ett tragiskt kapitel i Remotesticks historia. Anledningen till att enheter hoppar runt när man drar och släpper vet jag inte exakt men det är ju uppenbarligen ett par buggar kopplade till denna funktion. Jag har för avsikt att helt skriva om denna funktion när tillfälle ges. Tills dess får man stå ut med den lite skakiga funktionen och göra så gott man kan när man drar och släpper.
     
  9. Hårig

    Hårig Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Det är ett litet problem, efter lite försök så går det.Jag stör mig mer på att det tar lång tid att få fram ikoner på floorplan.

    Day & night pluginet på play store säger inget om att det fungerar till tasker.

    Jag vill dimmra en lampa efter hur ljust det är, antingen i rummet eller utomhus. Hur får jag reda på den informationen? Egentligen en ren Tasker-fråga men jag tror att ni har bättre koll i denna tråden.
     
    Last edited: 16 mar 2013
  10. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Är på jakt efter några temperaturmottagare som jag har tänkt att ha på vinden, i garaget, i något rum inne osv. Vet att det har tagits upp någon gång i tråden men hittar inte vart.

    Vill kunna avläsa temperatur och luftfuktighet via mottagaren och se detta i Remotestick.

    Vet att någon tagit upp någon mottagare från clasolson eller jula, men vilken är det man behöver?
     
  11. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Prova
    http://www.clasohlson.com/se/Temperaturgivare-hygrometer/Pr361797000
    eller
    http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product.html&artnr=340661

    Skulle rekommendera dig att börja med en och testa räckvidden. Jag har haft bäst erfarenhet av den från Teknikmagasinet vad gäller räckvidd men har hört andra som sagt vice versa. Så det är nog hugget som stucket vilken du chansar på.
     
  12. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

  13. danneman

    danneman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2009
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Finns det någon guide för hur man kommer igång med det här?
    Jag är väl ganska teknisk (anser mig vara i alla fall, kanske är skillnad), men hur svårt är det att köra igång sånt här?
     
  14. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Enklast är att skaffa en Tellstick Net + Remotestick + någon av sensorerna i min förra post + t.ex Nexas brytare.

    Därefter ansluter du din Tellstick Net till ditt lokala nätverk, surfa in på http://live.telldus.com och skapa dig ett nytt konto och registrera din Tellstick Net. Minns inte exakt hur registreringen gick till men tror att den mer eller mindre är helt automatisk nu för tiden.

    Därefter kommer din temperaturgivare automatiskt att dyka upp under Sensorer och din Nexa-brytare kan du lägga in antingen i deras webbgränssnitt eller direkt i Remotestick.

    Typ så. I korta drag.
     
  15. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    En annan fråga:

    Finns det typ hos Nexa eller någon annanstans mottagare/puckar eller liknande som jag kan sätta bakom strömbrytare inne i väggen som gör att jag kan styra belysningen med Remotestick? Lika så puckar eller så man kan sätta inne i/bakom väggutagen så man slipper ha en fjärrströmbrytare utanpå uttaget, blir så fult och klumpigt.
     
  16. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Ja och nej. Det finns definitivt puckar att sätta bakom strömbrytare. Kolla här: http://www.nexa.se/Mottagare-fast-installation-2.htm

    För inbyggnad bakom vägguttag kan det vara lite kinkigare. Först och främst måste du ha plats att sätta en puck, inte alltid det går. Sen beror det även på vilken belastning du tänker sätta i vägguttaget, vad jag förstår. Det har ju diskuterats detta tidigare i denna tråd också. Föreslår att du läser de inläggen. Men tror kontentan var att det är ganska lätt att man knäcker en sån puck om man kopplar in "fel" utrustning i vägguttaget.
     
  17. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Har du själv eller någon annan någon sådan lösning? Funkar det att använda strömbrytaren som vanligt ändå eller?

    Får läsa på lite kring detta i sådana fall.
     
  18. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Har handlat givare från Teknikmagasinet nu men ser att de endast mäter temperatur. Var ju på jakt efter en som även mätte luftfuktighet.

    Jag har en exakt likadan sensor som den från Teknikmagasinet som följde med en väderstation jag köpte, men den mäter även luftfuktighet.

    Går det att få tag på en sådan tro?

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  19. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Jag tror faktiskt bara dessa går att få tag på tillsammans med en "station".
     
  20. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Hmm det var ju skit det. Vill ju inte behöva köpa ny station bara för det. Ska leta lite får jag se.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2