Övrigt: Samlingstråd för defekta lurar efter reparation/service

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av Galaxy, 20 maj 2012.

?

Skickade in för service och

Poll closed 19 jul 2012.
  1. Fick ny lur

    3 röst(er)
    18,8%
  2. Fick tillbaka samma lur men då med samma/fler fel

    3 röst(er)
    18,8%
  3. Fick tillbaka luren med åtgärdat fel vilket fungerar felfritt

    10 röst(er)
    62,5%
  1. XperiaS

    XperiaS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2012
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    lite sent för de nu ;) men nu vet jag till nästa gång
    1 vecka e ju jävligt bra faktiskt, klart godkänt
     
  2. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Enligt Konsumentverket är skälig tid mellan 5-10 arbetsdagar. Alltså 1-2 veckor. Över det, så bör det finnas bra skäl, vilket det kan finnas. Går det över den tiden, kan du som kund kräva kompensation av något slag. Har för mig dessa är:

    - kräva omleverans av en ny, felfri vara
    - få prisavdrag
    - få ersättning för reparation
    - häva köpet och få pengar tillbaka
    - hålla inne betalning


    Tog bort den att kräva att felet avhjälps, eftersom du redan gjort detta. :)
    få skadestånd
     
    Last edited: 29 jun 2012
  3. XperiaS

    XperiaS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2012
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    lämnade in min telefon den 8 juni... står fortfarande som reparationsdel beställd :mad:

    kan jag ringa till phonehouse å kräva att dom byter telefonen?

    edit: såg precis att telefonen är klar för ca en timme sedan. så nu ska ja bara vänta på att dom ska skicka den till butiken ... fan asså 1 månad fan skamligt ju!!!

    vafan har Anovo för jävla kontrakt med folk? att dom överlever så här länge som dom gjort..
     
    Last edited: 3 jul 2012
  4. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Ja jamen! Och var stenhård, vägra acceptera och hänvisa till konsument lagarna som folk tagit upp i tråden/trådarna. Det ska inte ta så lång tid.

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  5. Enka

    Enka Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2011
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej
    Jag sitter och funderar om jag ska skicka in min mobil på reperation.
    Vid kontinuerlig använd i ca 30-60min blir mobilen väldigt varm vid bakre kamera.
    Då fryser app:en sig och jag behöver start om mobilen.
    Detta har hänt flera gånger efter jag har uppdaterat till ICS. (Upplever även att batteriet tar slut snabbare efter ICS)

    Finns det något jag kan testa hemma som kan lösa detta innan jag skicka in det till CDON / DeltaService?
    Känns som hur dom än gör så vill dom har betalt av mig.
    Känner mig redan blåst på pengar innan man ens har skickat iväg det :S

    Vad rekommenderar ni? Skicka in det och hoppas att garanti täcker det eller leva med att man måste avsluta app:en man kör då och då.

    Edit: Får man låna en "låne-mobil" under tiden?
     
    Last edited: 4 jul 2012
  6. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Du får testa lite hemma innan du hör av dig till CDON. Vilken app är det som fryser!? Kamera appen!? eller hela luren!? Ta hem stability test https://play.google.com/store/apps/details?id=com.into.stability&hl=sv och kör CPU + GPU tills den blir varm (42-43C) och sen se om luren låser sig. Sen om jag var du skulle jag wipa/fabriksåterställa och försöka få fram felet igen. Om du får det igen så har du bra underlag för o skicka in den. Om ditt problem är reproducerbart så ser jag inga som helst hinder för o skicka in på service bara du inte rootat och flashat in custom roms etc..
     
    Last edited: 4 jul 2012
  7. Enka

    Enka Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2011
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ska tar hem testet och testa om jag kan återskapa krascherna.
    Återkommer med resultat.

    Edit 2: glömde svara på din fråga. Det är inte kamera som laggar. Det är själva området omkring bakre kamera som blir väldigt varm innan det hela mobilen fryser/laggar tills den starta om själv eller att jag för tvångs starta om den.
    Edit: Jag fabriksåterställde innan jag installerade ICS.
     
    Last edited: 4 jul 2012
  8. bigbandit

    bigbandit Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2011
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 512gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 512gb
    Platta:
    iPad Pro 12.9 M1
    Långservicetid

    Lämnade in min telefon på Mobilbyrån i Stockholm 28 maj för gula fläckar på skärmen. Efter tre veckor var den fortfarande inte reparerad, utan väntade fortfarande på reservdelar. Fick då information att jag kunde göra en reklamation för lång servicetid. Kontaktade då min butik där jag hade köpt telefonen och efter ett par dagar hörde butiken av sig att reklamationen var godkänd jag ska få ett saleskit. Och dom hade postat godkännandet till Mobilbyrån. Efter ett par dagar hörde jag av mig till Mobilbyrån för att höra hur det hade gått. Dom hade då fortfarande inte fått det enligt dom. Kontaktade då åter butiken (Phonehouse) som sa att dom hade postat det. Väntar då ett par dagar till och Mobilbyrån har fortfarande inte fått det när jag kontaktar dom igen. Pratar då med Phonehouse som mejlar mig beslutet och säger att jag kan skriva ut beslutet och åka och lämna in det till Mobilbyrån vilket jag gör. Mobilbyrån skickar telefonen till Anovo/regensis. Kollar på deras hemsida på hur det går med telefonen. Till min förvåning står det att dom väntar på reservdelar, jag ringer upp Anovo som då ser att jag hade ett reklamations godkännande. Hur kan man som serviceverkstad inte kolla på papperna som kommer med telefonen om vad som ska göras?! Tappar ytterligare massa dagar pga det. Anovo skickar en ny telefon till sist till Mobilbyrån som kommer till dom måndag 30 Juli. Men det är inte slut där. Anovo har skickat en Vit telefon fast den jag lämnade in var svart. Dom har inte kontaktat mig och frågat om det går bra med en vit. Kontaktar Sony som säger att jag ska reklamera beslutet till Anovo. Kontaktar Anovo som säger att jag ska kontakta Sony eller om Phonehouse kanske kan byta mot en svart. Jag har varit utan telefon i mer än 2 månader från att jag lämnade in den.
     
  9. Andresin

    Andresin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Det är tph du ska tjata på bigbandit. De är din återförsäljare och de är de som ansvarar mot dig som konsument.
     
  10. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Ok, väcker upp denna tråd litegrann. Lämnade in min Xperia S för andra gången (menar nu den svarta som jag valde efter att reklamerat den vita). Telecare Service var det som reparerade. Problem var förutom snabbstartsfunktionen i kameran inte funkar, så var den väldigt seg, och laggade vid musikavlyssning och samt tog man bilder man kameran skrev den över en gammal bild eller videoklipp. Detta har iallafall fixats nu när luren kom tillbaka. Däremot har jag nu råkat ut för vad somliga också råkat ut för att antenndelen nu är glapp istället. Alltså, är lite trött nu faktiskt. Skall man behöva skicka iväg den igen nu??? Eller kan man själv skruva fast den?
     
  11. jensklas

    jensklas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2012
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Sjukt drygt, ska man aldrig bli helt nöjd.. Är inne på min 3e Xperia S. 2 första hade gula fläckar. Min nuvarande har jag haft sen i somras, NU för ett par dagar sen upptäckte jag gula fläckar även på den här. Trots att den är byggd nåt datum efter Sony säger att problemet ska vara borta på skärmarna. SUCK

    Skickat från min Sony Xperia S via Tapatalk 2
     
  12. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Alltså, bara för att Sony löst problemet vid tillverkningen i början av tillverkningsskedet, betyder ju inte detta att måndagsexemplar är helt borta. Ofast betyder det att de jysterat maskinerarna tillräckligt bra för att minska dessa felprocent till ett minimum. Fel vid tillverkning år tyvärr inte helt att komma ifrån.
     
  13. jensklas

    jensklas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2012
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Okdå.. Men sjukt drygt att upptäcka det efter rätt många månader på sin 3e Xperia S.

    Skickat från min Sony Xperia S via Tapatalk 2
     
  14. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Jag håller med dig. Två lurar som haft problem med hårdvaran. Och det var som sagt nästan rätt denna gången och då slarvar reparationsnissen med ihopsättandet. Var jättenöjd med hur luren presterade denna gången. :banghead:

    Skickat från min ST23i via Tapatalk 2
     
  15. Yrgas

    Yrgas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2012
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Sony jäkla skitföretag lurade in mig genom att sukta med, en grym skärm på Xperia s. Tyvärr var det den enda fördelen. Så sjuuukt besviken på luren. Känns helt jävla sanslöst att man får sälja sådana här skämt lurar. Yes min skickades in 3 ggr för reparation 2 för gul skärm tredje för dassigt ihopmonterad.

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  16. jensklas

    jensklas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2012
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Inge vidare. Men förutom fläckarna tycker jag det är en grym telefon faktiskt.

    Skickat från min Sony Xperia S via Tapatalk 2
     
  17. twk99

    twk99 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2012
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Samma här! Förutom ett byte av skärm med gula fläckar fungerar telefonen riktigt bra.

    Lite off-topic men jag tycker att det är lite kul: När jag lämnade in min telefon för gula fläckar på skärmen och lös lucka vid usb-kontakten skrev butikschefen på den Phonehouse som jag lämnade telefonen denna felbeskrivning:

    Som tur var verkade de på verkstaden förstå vad felet var och lyckades att reparera det. Bifogar en bild på inlämningskvittot.

    [​IMG]
     
  18. Cubenga

    Cubenga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    1 032
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Vilket seriöst intryck ett företag ger genom att ha anställda som stavar illa. Genant och pinsamt.

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  19. jensklas

    jensklas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2012
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hähä, det var lite roligt.

    Skickat från min Sony Xperia S via Tapatalk 2
     
  20. twk99

    twk99 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2012
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Ja, särskilt när det står "Butikschef" på namnbrickan :-P