Fråga: Bluetooth tangentbord?

Diskussion i 'Xperia Z - Allmänt' startad av Will3, 30 mar 2013.

  1. Will3

    Will3 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    201
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Är på jakt efter ett bra bluetooth tangentbord för Android, om något sådant existerar, och inte något för icrap som funkar hyffsat för android.

    Skickat från Xperia Z
     
  2. benderoid

    benderoid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2011
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Nexus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6
    ROM:
    stock
    Info:
    root, twrp
    Telefon 2:
    Xperia Z3 Compact
    Telefon 3:
    Xperia Z
    Info:
    root
    Platta:
    Nexus 7 (2013) LTE
    Info:
    root, twrp
    Alla bt tangentbord och möss funkar i Android numera.

    Bara att välja något, det beror ju på vad du är ute efter.. Fullstort, mindre eller så.

    Sent from my C6603 using Tapatalk 2
     
  3. Will3

    Will3 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    201
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Funkar tangentbord med musplatta också?
     
  4. Will3

    Will3 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    201
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

  5. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jag har ett Targus Bluetooth Wireless Keyboard for iPad:
    [​IMG]

    och ett Microsoft Bluetooth Mobile Keyboard 6000:
    [​IMG]

    båda har svensk layout och fungerar ihop med de av mina Androidenheter som stöder blåtandstangentbord. Jag har dock ingen Xperia Z men de flesta androidenheter med Android 3.0 eller nyare fungerar ihop med blåtandstangentbord.

    Det man skall veta är att det är först med Android 4.1 och senare som Android out-of-the-box stöder andra layouter än amerikansk och även med 4.1 eller senare så kan stödet variera lite mellan olika tillverkare.

    Av dessa två tangenbord skulle har Microsofttangentbordet en helt annan kvailitetskänsla. Det följer också USB standarden för scancoder vilket innebär att om nu androidenheten har stöd för svensk layout så bör allt blir rätt från början. Targus tangentbordet (och troligen även andra tangentbord ämnade för iPads) har t.ex. scancode 139 där ESC brukar sitta istället för scancode 1 som är det normala. Det innebär att den fungerar som Androids menyknapp istället för ESC. Det är även några andra knappar som inte har de scancoder som systemet förväntar sig.

    Har man tangentbord där en eller flera knappar inte beter sig som förväntat eller om enheten faktiskt saknar stöd för svensk layout så går problemet dock att lösa med min app External Keyboard Helper..

    Skulle jag köpa ett nytt blåtandstangentbord idag så hade jag nog övervägt att köpa ett Microsoft Wedge tangentbord:
    [​IMG]