SMS-app med T9-layout, liknande Sonys?

Diskussion i 'Applikationer' startad av Skuggvarg, 31 mar 2013.

  1. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Min första pekskärmsmobil var en wt19i (Live with walkman). En av de få sakerna som var bra med den (förutom att den var behändig att hantera med en hand) var att den hade ett ypperligt sms-system där man kunde ha "den gamla" T9-layouten (dvs sifferknapparna) och det gick föredömligt snabbt att skriva sms på det viset, ordlistan var extremt smart och föreslog oftast precis de ord jag ville ha, och i annat fall lärde den sig nya ord på ett väldigt smidigt sätt.

    Nu sitter jag här med en Huawei Honor som inte på något vis är smidig att skriva med, jag gillar verkligen inte qwerty-lösningarna och försöker därför hitta en fungerande T9-layout som kan kombineras med en bra ordlista men alla appar jag hittar verkar ha minst ett allvarligt fel, gärna flera. Är det inte ogenomtänkt layout där man får leta sig galen efter viktiga symboler så är det istället en helt inkompetent ordlista som aldrig lär sig något.

    Det bästa vore förstås om man kunde hitta Sony (Ericssons) egna sms-app men det är väl lögn i helsike att göra det, så kan någon hjälpa mig att hitta något som är nästan lika bra?


    EDIT: Problemet löst, fick tips om TouchPal och valde den lösningen.
     
    Last edited: 1 apr 2013
  2. luddwig

    luddwig Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    touchpal kanske? eller big buttons?
     
    Skuggvarg gillar detta.
  3. dannyh

    dannyh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Förstnämnda touchpal är helbra. Håller på att lära mig upplägget. Funkar onekligen oerhört mycket bättre än HTCs program.
     
    Skuggvarg gillar detta.
  4. wheelie87

    wheelie87 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Det låter som att du pratar om XT9. Har inte tangentbordet som finns i android från början det om man pillar lite i inställningarna?
     
  5. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Okej, så där är det alltså bara ett fåtal knappar och man kan skriva på "T9-vis"? Finns det vettiga ordlistor på svenska då också?

    wheelie87: Jag syftar alltså på att knappsatsen ska vara de klassiska knapparna 0-9 som på knappmobiler, finns det verkligen en sådan layout i Androids grundsystem? Har inte sett att det finns en sån variant men om det finns får du gärna guida mig dit. Jag vill inte ha qwerty-tangenter eftersom det blir så otroligt små tangenter då och det känns bökigt att skriva med dem.
     
  6. DavidW

    DavidW Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2010
    Inlägg:
    301
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Jag använder samma tangentbord som används för att slår Guiness rekordet! 80 ord per minute!!! Jag klara nätt o jämt typ 30-40 ord/minute med en finger!
    Tangentbordet heter "mesagease" och har en viss inlärningskurva men är hel grym enligt mig och många andra jag ha konverterat ;-)
    Ordprediktion finns på Svenska och många andra språk, alla symboler; tecken och siffror är tillgängliga direkt från de 9 (3*3) tangenten utan att man måste leta i under menyer. Piltangentsfunktion finns med också från samma interface. Här finns även klipp ut, markera allt och klistra in. Allt finns I samma interface helt enkelt. Man kan dessutom ändra storlek från typ 2cm*2cm (som jag skriver med nu) eller till nästa 6cm*6cm. Då fyller den mer en hälften av min Note II's 5,5tum skärm!! Jag brukar ha den 3cm*3cm.
    Om du ta dig tiden att lära dig den bli du nog frälst.
    Som jag tidigare nämt så finns det en viss inlärningskurva men det är mycket värt. Hur av dig om du behöver hjälp med inställningar ifall du prova.
    Ha det.
     
  7. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Säkert jättebra när man lärt sig det nya skrivsättet men jag känner att jag inte riktigt har varken tid, lust eller energi att börja lära mig nåt nytt, så jag försöker i första hand att hitta något T9-tb, men jag ska ge TouchPals "T12" en chans, det kanske är tillräckligt likt T9 för att funka bra för mig.
     
  8. the-guvnor

    the-guvnor Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2010
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag använde smart keyboard tills jag bytte till xperia Z.
    Vill oxå ha t9 bara för enhandsskrivning.
    SK fungerar inte till min Z iaf, mailat utvecklarna utan framgång.
    Men det är det bästa t9 keyboard jag har testat iaf

    Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
     
  9. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    XT9 med htc_ime körde jag i början, när jag var ovan vid skärmtangenbord. Och det var då jonasl's moddade htc_ime alltså.

    Sen har jag gått via SlideIt till Swift keyboard och tycker helt klart att det handlar om vana.
     
  10. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Testade Smart Keyboard för länge sen och har flera gånger försökt få det att funka bra men deras T9-layout har en massa konstigheter för sig. o_O

    Var sunt avståndstagande till TouchPal innan jag laddade ner det, tänkte att "det kanske är precis lika hopplöst som alla andra", men när jag väl började testa det insåg jag väldigt snabbt att TouchPal i princip var lika kompetent som den lösning Sony Ericsson använde. Jag trodde att TouchPals "T12" var det där mellantinget mellan T9 och fullt qwerty, men det är samma sak som T9 men med några extra knappar (vilket är precis vad jag vill ha).

    Kände nästan direkt att TouchPal var väldigt bra, skriver jättesnabbt med deras T12-layout nu trots att jag bara hunnit använda det en kvart, gillar verkligen appen jättemycket! Fingrarna flyger fram och sms:en far iväg i rasande fart! Allt funkar precis som det ska göra! :)

    TouchPal is the shit! Kommer att rekommendera det till alla som är vana med T9-layouten! :D
     
    Nicole gillar detta.
  11. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Ja, det är verkligen helbra! Känner mig helt TouchPal-frälst nu! <3
     
  12. wheelie87

    wheelie87 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Vart man hittar inställningen är lite olika beroende på vad man har för telefon.
    I min HTC Gratia fanns XT9. I min nya android har jag inte letat efter funktionen eftersom jag inte behöver den.

    Börjar saken närma sig en lösning för dig? Annars får du gärna berätta vad du har för telefon så kanske folk här tillsammans kan hjälpa dig att hitta hur du ställer om från qwerty till XT9.
     
  13. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Jag har en Huawei Honor och deras eget tangentbordssystem har ingen T9-layout alls. Har heller inte hittat någon sådan på Androids eget tangentbord (har för övrigt Android 4.0). Har kollat alla inställningar och testat att svepa både hit och dit på tangenbordet, och köra med långtryck på diverse tangenter, men nej, ingen T9-layout med Androids eget tangentbord så långt ögat når. Och eftersom det är det grundläggande tangentbordet borde det finnas samma inställningar på alla mobiler.

    Låter mer troligt då att HTC själva valt att ha med en T9-variant. Jag är dock nöjd med TouchPal nu.
     
  14. wheelie87

    wheelie87 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Bra att du löst det. :)

    Om nån annan hittar tråden kanske det är vettigt med en beskrivning av hur man gör utan att behöva installera en ny app. Nu är det ju väldigt olika för olika telefoner. I min samsung galaxy s3 med android 4.1 gör man så här.


    Inställningar -> Språk och inmatning -> Kugghjulssymbolen bredvid standardskrivbordet -> Tangentbordstyp stående -> Bocka i '3*4 tangentbord'
    Tillbaka ett steg
    Se till att 'förutsett text' är ibockat.

    Hoppas det blir till nytta för nån så småningom. Tjingtjing.
     
  15. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Det gäller nog bara för 4.1, för jag testade nu med Androids eget tangentbord (jag har 4.0 än så länge) och inställningen du pratar om finns inte där. :ehm:

    Vidare visade det sig att Huawei faktiskt HAR en T9-layout i mobilen...men den kan man bara få fram om man väljer att skriva på engelska. Vill man skriva på svenska är det fullt qwerty som gäller. Mycket märkligt... o_O
     
  16. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Android har som standard inte T9, har en telefon det så är det något den tillverkaren har lagt tíll.
     
  17. wheelie87

    wheelie87 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Det kanske går att ladda ner en ordlista för huaweis t9-tangentbord.
    Men det borde ju vara samma ordlista för qwerty som för t9. Märklig grej den där huawei-androiden...
     
  18. Zenon

    Zenon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2011
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Går det att fixa en snabbknapp inne på sms för "förutsett text" inställningen, då den är dryg när man ska skriva slang ord lr kompliserade ord som den inte lärt sig.?
     
  19. dannyh

    dannyh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    TouchPal har iaf en sådan knapp. Eller slider. Mkt bra.
     
  20. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    1 428
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Hej alla ヅ

    Drar liv i en gammal tråd då jag har en fråga som innefattar både Smart Keyboard och TouchPal.

    Jag har använt SK i ett par år men har nu testat TouchPal och den känns mer "jag".

    Jag har alltså en egen ordlista sparad i en ZIP från SK, finns det något sätt jag kan konvertera den så jag kan importera den till TouchPal, eller måste jag börja om från början med egna ord?

    Tack på förhand ヅ
     
    Last edited: 7 jun 2015