Problem: Blir bara segare och segare...

Diskussion i 'ASUS' startad av matti.vx, 14 feb 2013.

  1. matti.vx

    matti.vx Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2010
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Min kära Prime har börjat det senaste tiden bli bara segare och segare. Den sitter och tuggar medans inget händer rätt ofta, appar kraschar osv... Den har varit såhär förut några gånger, och en fabriksåterställning brukar göra suset i några dagar, sedan börjar den sega ner igen...
    Är det någon som vet vad detta kan bero på? Finns det någon analysapp som kan lista ut var felet ligger?

    Kan nämna att plattan tidigare tillhörde min fd. sambo, och han upplevde samma problem med den mot slutet, men han använder en helt annan uppsättning appar osv...
     
  2. DavidW

    DavidW Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2010
    Inlägg:
    301
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Det beror nog på Ram giriga appar som Facebook, Facebook messenger mm. Kolla Inställningar-Program-Program som körs. Alla de längst upp som ta mest Ram bör du fundera på om du behöver eller inte.
    Har du en appkiller kan du avinstallera den också. Android är designad att spara Ram till program du använda ofta. Om en appkilner ta bort det sparade Ram så måste din lur jobba för att få tilnbaka det.
     
  3. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Trist tips men testa starta om enheten lite då och då?
     
  4. matti.vx

    matti.vx Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2010
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Ja, om jag startar om den så fungerar den okej i ungefär 20 minuter...

    Jag har ingen appkiller eller dylikt installerat... Kollar regelbundet efter vad som använder RAM:en när den blir seg, och det verkar inte vara något ovanligt där, det är ofta en del ledigt minne, och inga appar som ta för mycket plats...

    Synd på en annars så fantastisk platta.
     
  5. Kindis

    Kindis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    307
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag fick vredesutbrott på prime för en månad sedan. Så förbannat slö och det jag ville ha den till primärt (surfa) är sjukt segt. I ren ilska åkte jag och köpte en Surface från Microsoft. Jag har inte använt min prime sedan den dagen. Helt sjukt nöjd med min surface. Visst alla appar finns inte men som sagt jag vill surfa och det är den helt galet bra på. Dessutom får man Office.

    Jag håller dock inte med om att Prime är en bra platta. Seg från dag ett samt kvaliteten är inte var den borde vara kan jag tycka. Nej inga ASUS grejer för mig på ett bra tag!

    Inte för att något av detta löser dina problem :-) Tror att stora problemet med Prime är I/O hastigheten som alla pratar om. Den ska tydligen vara dålig vilket innebär att när många processer ligger och kör så blir I/O en flaskhals. Det är nog svårlöst tyvärr! Göra en reset och sedan endast installera minimalt med de appar man vill ha kanske kan förbättra prestandan?
     
  6. sulfobus

    sulfobus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2011
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Om du inte redan kör AndroWook så kan det varmt rekommenderas som bot på seghet.
     
  7. Faust

    Faust Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    ...
     
    Last edited: 6 okt 2013
  8. sulfobus

    sulfobus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2011
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Som redan sagts, det är ett konstruktionsfel i minnesstyrningen i första generationens Tegra3 som gör den seg. Nexus 7 har lite av samma problem, men inte lika illa. Bästa sättet att lösa det är s.k. Data2D, att man använden SD-kortet som internminne då styrningen till SD-kortet funkar mycket bättre. Men det näst bästa är alltså AndroWook (som helt nyligen kom med en ny version, v 2.31: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2407248 ). Det kräver upplåst bootloader, vilket sabbar garantin men det är inget problem vid det här laget. Enklaste sättet att få Data2SD är att köra in det tillsammans med Androwook, man klickar bara i under installationen.

    Jämfört med en SIII så är den ungefär lika rapp, efter alla dessa trix. Men det är såklart uselt av Nvidia och Asus att släppa en defekt produkt.