Allmän religionsdebatt (tråden utvecklats)

Diskussion i 'Trådar som inte leder någonstans' startad av Dirk Diggler, 23 sept 2012.

  1. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Politik, pengar och religion är orsaker till krig, inte vetenskap.
    Du får gärna försöka ge exempel på motsatsen.
     
    Last edited: 3 apr 2013
  2. PingviN

    PingviN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Fast nej. Vetenskap är en metodik för att uppnå ny kunskap genom testbara teorier, det är allt. Vilka krig eller väpnade konflikter har startats i vetenskapens namn menar du?
     
  3. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Men det stämmer väl inte? Eller när har vetenskapen orsakat krig?

    Edit; Jag var visst inte först. Såg inte det här på TT. Du får dock gärna styrka påståendet :-)

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  4. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Nu hade jag skrivit ett långt och fint svar vilket försvann eftersom jag gjorde det ifrån telefonen. Jag försöker sen igen.

    Men kontentan av det jag skrev är att religion är ett nödvändigt ont. Det var vart min ståndpunkt ifrån start. Jag gillar inte, och verkligen inte heller, religion och vet att mänskligheten klarar sig utan den MEN som världen ser ut behövs det finnas till i vissa situationer. Som allra oftast i fattiga länder eller områden.

    Nigeria har blivit influerade såpass att de har stora specialbyggda hangarer där 1.000.000 människor samtidigt kan lyssna på predikan och glömma sin verklighet ett tag.

    Det är när man kommer till kritan så jag ser religion. Ett nödvändigt ont som används för att fly en sämre verklighet.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  5. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    På samma nivå som knark, alltså.
     
  6. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Bland annat med skillnaden att knark faktiskt går att bevisa finns.

    Edit, eller inte alls likadant. Mer som alkohol än knark av uppenbara skäl.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
    Last edited: 3 apr 2013
  7. Tobby

    Tobby Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    1 609
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Religion är för klensinnade som inte har något emot att leva sitt liv efter vad det står i en sagobok.
     
  8. Papazian

    Papazian Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 141
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Betvivlar inte alls att många känner så, men då ska vi inte börja tala om hur många som lever i fattigdom och elände på grund av religion. Det kristna grundläran talar om att människan föds in i synd och enda vägen till lycka är att tillbe och följa Gud. Klart att man ser upp till honom om man blivit intalad detta sen barnsben. Hur mycket har de fattiga områdena hjälps av kyrkans insisterande att preventivmedel är en synd? Eller att kvinnor/flickor inte får utbildning?

    Sen måste jag säga att det är tröttsamt att igen läsa om folk som hävdar att det krigats i vetenskapens namn. Men jag antar att man måste intala sig sådana saker för att rättfärdiga sina mer underliga idéer.
     
  9. dannyh

    dannyh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Du spekulerar så det dammar om det. Kasta in lite dålig kvinnosyn, arvsynd och kyrkans syn på preventivmedel.

    Att sen avfärda nämnda människors gudstro med att dom blivit fullstoppade sen barnsben och glömma deras hårda livssituation och motivation att kämpa vidare, vittnar om det mkt begränsat perspektiv . Du, jag och många andra hade säkerligen gråtande gett upp om vi utsattes för det dom nu klarar. Och så sitter du på en hög häst och sågar dem utmed fotknölarna. Ostabilt.

    Du tycker att det är "tröttsamt" med påståenden att det krigats har vetenskapens namn? Haha. Okej. Tröttsamt som i att du är lärare som sitter på facit och korrekt historietolkning och kunskap? För mig framstår det mer som komiskt.
     
  10. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Inte för att jag vill fortsätta på samma irriterade bana men vad för krig är det som är startade av vetenskapen?
     
  11. dannyh

    dannyh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Gör då inte det, som du påstå dig inte vilja.

    Vilket krig? Ingen aning. Säkert ett par stycken. Särskilt med tanke på att folk alltid finner argument. Och spekulation är ju populärt, så jag tog till mig samma metod.
     
  12. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Vilket statement. :P
     
  13. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jag menar eftersom du vet att det startats krig av vetenskapen och har det som argument är det lite förundrande att du inte har en aning om vilket krig det handlar om. Jag känner som sagt inte till något. Det är lite upp till dig, och andra som tycker som du, att lägga fram belägg för påståendet.

    Edit, och det är det här som är problemet med religion. Man kan inte debattera det. Religiöst folk tar ofta illa upp och det blir taskig stämning. Oftast beror det på att samma person har svårt att bevisa det den påstår.
     
    Last edited: 4 apr 2013
  14. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Du förstår inte vad innebörden av vetenskap är, med andra ord.
     
  15. dannyh

    dannyh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Okej, du säger det. Låt gå för detsamma. Om jag uttryckte att jag visste att det förts vetenskapskrig, så skrev jag förstås fel. Eller tolkades fel. Jag vet ingenting annat än det jag upplevt själv. Övrigt sägs eller står exempelvis skrivet och det kan verka rimligt eller orimligt.

    Att man inte kan bevisa det som någon tror på. På vilket sätt är det ett problem för någon annan än de som är helt tvärsäkra på att det inte är så? Problematisk när man har sådan här argumentation är att flertalet kör en enögd och intolerant stil. Och i tillägg är i kraftigt flertal. Liknar i somliga fall anklagelser. Egentligen inte så underligt att det blir dålig stämning när (som jag skrev tidigare i tråden och då kallades för "obehaglig" av trådskrivare) de flesta vill ha rätt, inte föra en tillbakalutad diskussion.
     
  16. dannyh

    dannyh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Klart jag litar lika mycket som en annan på det som skrivs och sägs. Men i grunden vet man väldigt lite själv. Alla bygger sig en världsbild på saker andra säger. Förstås bearbetad av en själv.
     
  17. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Problemet är att religion inte går att bevisa. Det går inte att ta på bevisen. Inte se dem. Inte läsa om dem eller faktiskt upprepa experimenten själv.

    Det är något som är en saga. Det är att ni inte kan lägga fram några som helst belägg för att något i bibeln faktiskt är sant. Den heliga skrift som finns, som allt bygger på, är inte mer än just en saga. Det är väl just det som irriterar både de som inte tror på, och de som tror på, gud.

    Mänskligheten går dock mer mot att vilja kunna se bevis på det man uppfattar som verklighet.
     
  18. Papazian

    Papazian Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 141
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Visst, dålig kvinnosyn, arvsynd och syn på preventivmedel och allt annat negativt ska vi helst inte nämna. Inga av de aspekterna är på något sett spekulationer för övrigt.

    Jag betvivlar inte inte på något sätt att det finns människor som känner sig hjälpa av sin tro. Det gör det inte mer sant för det.

    Här snackar vi spekulation.
     
  19. Papazian

    Papazian Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 141
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Jag måste erkänna att det är definitivt ståndaktigt av dig att ta diskussion själv på detta forumet.

    Har läst igenom många av inläggen här och jag tycker det är ett återkommande problem (inte bara här, utan ofta när detta ämne diskuteras) att argumentationen påstås vara "enögd" och "intolerant". Tycker i själva verket de flesta argumenten inte är det alls (finns såklart undantag). Det är väldigt ofta bara enkla frågor som vi aldrig får några bra svar på. Skulle vilja påstå att religionsdebatten är väldigt mycket mer tillbakadragen än många andra debatter.
     
  20. Cee

    Cee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2009
    Inlägg:
    582
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Religioner är högst verkliga, däremot så har ingen kunnat bevisa existensen av den/de gudar, övernaturliga väsen eller liknande som de baseras på.