Tasker - "Jag vill ha hjälp-tråden"

Diskussion i 'Applikationer' startad av TpS, 10 nov 2010.

  1. Densvenske

    Densvenske Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2009
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej är en nybliven taskare och har fått i hop några profiler men just nu sitter jag och filar på min cardocks profil.

    Fråga 1 Kan man inte använda gps genom tasker utan root? finns det ingen genväg?

    fråga 2 Hur avslutar jag en app med tasker i detta fallet torque

    Tack på förhand!
     
  2. Mathias1

    Mathias1 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    945
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Är ny på tasker och fattar inte hur jag kunnat missa den!

    Nu till min fråg:
    Jag har en profil som, när jag stoppar i hörlurarna, sänker ring- och mediavolymen och till sist skickar en popup som säger "Volume down.
    Dock upprepar den detta hela tiden, så om man höjer volymen, så körs tasken om och sänker igen.
    Hur får man Tasker att bara köra EN gång och inte om igen?
     
  3. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    1. Jag har i alla fall inte lyckats. Jag har googlat en hel del, men det verkar kräva root. Om du rootar, kolla på appen Secure Settings som funkar som plugin till Tasker.

    2. App - Kill App. Dock inte säkert att det funkar om du inte väljer att använda root. Inte säkert att det funkar då heller faktiskt. Tanken är att Android ska sköta det där själv.





    Vilka contexts har du i din task? Bara Headset Plugged?

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
     
  4. Mathias1

    Mathias1 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    945
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Ja...tror jag..haha.
    Jag löste problemet, men du får gärna ge din input :)

    Jag satte en variabel som ökar varje gång tasken är körd och att villkoren skall vara att variabeln < 1. Sen när man drar ur lurarna resettas variabeln :)
     
  5. LML

    LML Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Har haft Tasker hur länge som helst men använder den just nu bara till att sätta telefonen på ljudlös vid 12 samt om jag flippar på luren när det ringer.

    Vad jag skulle vilja ha är en funktion som gör att när jag klickar på en knapp på hemskärmen så slutar spotify att spela musik efter en viss tid, säg 15 minuter.

    Kan man få det att funka?

    Tänkte att man bara kunde döda spotify, men då måste man väl ha rootat luren, vilket jag så klart inte gjort *suck*
     
  6. mickeko

    mickeko Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    3 285
    Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Jag trodde detta skulle vara enkelt, men media-kommandona i tasker är helt hopplösa och tycks starta och stoppa googles resp samsungs mediaspelare lite som de vill på min sgs3. Men rent praktiskt bör det väl "bara" vara att skicka en riktad stop-intent till spotify i en task, och lägga den som task timer på hemskärmen. Precis hur den intenten ska se ut är dock inte helt trivialt att få fram, om det ens går. Någon här kanske vet? :)
     
  7. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Det funkar nämligen inte så för mig :P Jag gjorde just en profil med bara en context: State - Hardware - Headset plugged och en action: Audio - Media volume 1. När jag pluggar in mina hörlurar sänks mediavolymen till 1 som den ska, men den sänks inte när jag höjer den manuellt.

    Vissa actions markeras med kugghjul i Tasker. Sådana actions är inställningar. När profilen som ändrade dessa inställningar inte längre är aktiv, återgår inställningarna till de som de var innan tasken kördes. Jag tänkte därför att du kanske hade någon annan context som gjorde att profilen växlade mellan att vara aktiv och inaktiv lite nu och då?
     
  8. b-george

    b-george Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Skulle vilja göra en profil som sätter på Spotify så fort min headset är i kopplad bara om det inte redan finns en källa som spelar ljud eller bild.

    Om jag redan har Youtube eller en flash video på och samtidigt kopplar i mina headset så vill jag inte att spotify startas automatisk.

    Om det inte finns någon källa som redan spelar och jag kopplar in mina headset så vill jag att spotify startas automatisk.

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  9. Didgeridoohan

    Didgeridoohan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2012
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 3T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 3T
    Telefon 2:
    Motorola Nexus 6
    Ett, långt ifrån perfekt, sätt är att skapa en profil som sätter en variabel till 1 när vissa appar körs (t.ex Youtube) och tömmer den när apparna stängs ner. Om variabeln är 1 körs inte Spotify när du sätter i lurarna...Har själv slögooglat lite på detta men inte hittat någon lösning som inkluderar allmänt medialjud.
     
  10. Denniswenger

    Denniswenger Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2012
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Annars så kan man ju bara välja de apparna under context och trycka på invert. Så kommer man undan variabeln.


    Tapatalked with Samsung Galaxy Note 2
     
  11. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Det finns ett plugin som gör att man kan kolla om musik spelar som finns här: https://play.google.com/store/apps/details?id=se.harenamons.ismusicplaying Jag har dock inte provat det själv. Ni skulle kunna använda detta plugin i combination med en Applicationcontext och State - Hardware - Headset plugged. Ni kan alltså sätta "Is music playing" till Off, applicationconxten till Youtube och bocka i invert, och sedan använda Headset plugged som vanligt. Då kan ni göra så att Spotify startas om ni inte redan, lyssnar på musik, inte har Youtube igång och pluggar i hörlurarna.
     
    Didgeridoohan gillar detta.
  12. pimmen

    pimmen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    464
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Jag lurar på om det finns något sätt för Tasker att urskilja om något körs och utefter det köra en applikation eller inte.
    Alltså på något klurigt sätt känna av om telefonen är idle eller inte.

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2
     
  13. deks

    deks Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2011
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    går det göra så att tasker sätter på ett visst alam varannan helg med alarmappen gentle alarm?

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
  14. PsychoCheF

    PsychoCheF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    505
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Hur bra noggrannhet ska man kunna få med position via 3g?
    Kör en profil som ska starta wifi om jag är hemma, utan gps position, men den varken stänger av eller på wifi.
    Jag hade tvingat igång profilen idag, men när jag kom till jobbet ca 5 mil bort tyckte tasker att jag fortfarande var hemma.
    Stängde av tasker och startade det igen, men då gick inte profilen igång när jag kom hem.
    Satt gränsen på 3km.
     
  15. hsjovold

    hsjovold Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2012
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Halloj, här kommer en nybörjarfråga:

    Kan man få Tasker att logga in på en sida och sedan gå till en javascriptlänk därifrån? Lösenord och användarnamn finns sparat i Opera om det spelar någon roll, men man måste trycka på logga in.
     
  16. krester

    krester Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Här kommer ännu en nybörjar fråga, då jag blev rekomenderad att fråga i denna tråden:

    Jag skulle vilja övervaka om ett larm går på en dator (klimatdator i ett växthus). Då larmet går idag tjuter en siren men detta kräver att jag är i närheten och hör det.

    Nu funderar jag på att koppla detta till ett NC-relä så när larmet går blir en androidmobil utan laddning och då skickas automatiskt ett sms till en annan mobil. Går detta att göra i tasker?
     
  17. Didgeridoohan

    Didgeridoohan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2012
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 3T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 3T
    Telefon 2:
    Motorola Nexus 6
    Det går alldeles utmärkt att göra i Tasker.

    Du skapar en profil som känner av när mobilen slutar laddas. När detta inträffar kör profilen en uppgift som skickar ett förutbestämt SMS till det eller de nummer du vill.

    Ny profil (tryck på "+" längst ner på skärmen) - Välj ett lämpligt namn (typ "Larm i växthuset") - State - Power - Välj "Any" och bocka för Invert. Tryck "tillbaka" och välj "New Task".

    Välj ett lämpligt namn på den nya uppgiften (typ "Larm i växthuset") - Tryck på "+" - Phone - Send SMS - Skriv in det nummer du vill skicka till (om du vill ha flera nummer separerar du dessa med ett komma) och meddelandet du vill skicka (max 140 tecken). Om du vill spara meddelande i utkorgen kryssar du för "Store in Messaging App". Tryck "tillbaka" och du är klar.
     
    mbs och krester gillar detta.
  18. krester

    krester Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Kanon!
    Tack så mycket, nu vill jag bara sluta jobba. Så att jag kan åka hem och börja testa :)
     
  19. Sorid

    Sorid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2010
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Jag skulle vilja, som en kul grej, kunna veta hur många gånger jag tryckt på min hemknapp. Och det tycker jag att man borde kunna lösa på något sätt med Tasker. Jag skulle vilja ha ett enkelt sett för att kolla antalet, typ en widget. Någon som har en lösning? :)

    Skickat från min Galaxy S2 via Tapatalk 2
     
  20. sweak

    sweak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2012
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    Samsung Galaxy S5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S5
    ROM:
    Aliance Rom
    Börja med att öka värdet på en variebel varje gång din launcher startar för hemknappen känns inte igen.

    ny profil
    state-->application-->"Nova launcher?"
    task --> variabel add --->döp den till %HEM
    (tror att du måste manuellt ställa in %HEM till 1 så den börjar räkna)
    Sen det där med widget så funkar det nog med simple text om man är insatt i det

    annars hade jag gjort en Scene med en textruta där texten då är just %HEM
    skapa en genväg till scenen på hemkärmen.

    man kan också sätta en alert-->flash med texten %HEM varje gång launchern startar så ploppar det upp en liten grå ruta nån sekund så ser du direkt varje gång.
     
    Sorid gillar detta.