Orginal headset + SE-lurar

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Will3, 11 maj 2010.

  1. Will3

    Will3 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    201
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tröttnade på dom medföljande lurarna, så jag bytte ut dom mot ett par Sony-ericsson lurar som jag hade till min gamla mobil, var inte speciellt svårt alls gäller bara att vara stadig på handen.

    [​IMG]

    Man plockar enkelt bort knapparna genom att sätta en nagel under dom på sidan och försiktig bryta.

    Rekommenderar inte att man gör detta utan lite erfarenhet med lödkolven då lödpunker/kablar är mycket små!
     
  2. crs

    crs Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    haha nice. satt faktiskt och tänkte på exakt samma sak igår.

    skall testa detta :)
     
  3. KluddKalle

    KluddKalle Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har tänkt göra exakt samma sak. Problemet är att jag inte har en stadig hand och inte har nån erfarenhet av lödkolv. Var kan man tänkas hitta nån som kan göra detta mot ersättning?
     
  4. Wolfy

    Wolfy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    1 247
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    Hehe, jag hatar att fixa med hörlurskabel. Suttit och petat lite med lödkolven
    för att skapa en bra 3.5 mm hane - hane kabel för desire och aux-in på bilstereon.
    Har inte problem med att löda, utan mitt problem är alltid att kablarna är "målade"
    vilket gör det svårt att få kontakt (rent yta). Försökt att skrapa bort färgen, men
    tyvärr följer det med mycket koppar på med. Någon som har något tips? :)


    Förresten, hur fick du bort den smälta plasten i joysticken? Med lödkolven eller?
    Blir det bra efteråt med?
     
    Last edited: 11 maj 2010
  5. Will3

    Will3 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    201
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    En annan fördel är ju att det ser ut som att man har en lodis-lur ala Sony-Ericsson så stöldrisken minskar :)

    Beror på vars du bor? för att vara stadig så satte jag försiktigt själva kretskortet i skruvstädet och höll hande mot det, den jag höll lödkolven i, då blir man stadig.

    Det är lackerat, måste värmas så att det "smälter" och tennet kan få kontakt med kopparen, hade min lödkolv på 250-260grader, man får vara försiktig så de inte smälter för mkt dock.
    EDIT: Om du menar limmet på över kabeln så klippte jag av ordinarie kablarna (dom till själva lurarna) precis jämns med utsidan, sen skrapade jag bort limmet med en 2mm piercingkanyl (VASST FÖREMÅL), och bänder försiktigt upp själva kretskortet
     
    Last edited: 11 maj 2010
  6. Wolfy

    Wolfy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    1 247
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    Ah trodde nästan det. Såg rätt solit ut och måste alltså skrapas bort.

    Humm, jag har problemet att jag har en hobby-kolv som fungerar, men jag kan inte
    sätta gradtal på den. Vet inte om den orkar smälta lacket. Jag får väl låna jobbets
    annars, den är ju proffs med gradtal och display..fina grejer :)
     
  7. Will3

    Will3 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    201
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Finns för några hundra på jula annars ;)
     
  8. Wolfy

    Wolfy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    1 247
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    Mjo, men känns dumt för 1 lödning. Jag bär hem jobbets ikväll istället.. Löneförmån :)
    och sedan 250grader för att smälta bort lacket så blotta kopparn och sedan 170 för
    själva lödningen va? Har inte grejat så mycket med "gradtal" innan. Tror jag skall prova
    att göra 2 kablar då jag får lite kontakter idag från kabelgiganten.
     
  9. crs

    crs Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tog fram ett par gammla D-Jays lurar jag som det var glapp i. Började pilla o löda för att först fixa glappet i lurarna, fixade en men jag tror den andre fick lite för mycket värme så ljudet försämrades kraftigt.. Slängde skiten :)
     
  10. Pallee

    Pallee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    903
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    jag borde skaffa mig en lödkolv... kommer konstant på grejer jag behöver lödkolv för att utföra... och just nu har jag ett par trasiga SE-lurar och ett par medföljande HTC lurar (som nästan kan anses vara trasiga :P)
     
  11. Wolfy

    Wolfy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    1 247
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    Då var jag klar med lödkolven för denna gången :)
    Blev ett 50/50 resultat :)
    Fixade en smidig kabel att ha mellan mobilen och aux-in i bilen. Blev riktigt bra med
    tunn kabel och perfekt längd.
    Sedan gick jag lös på mina gamla SE-lurar precis som bilden ovan, det blev så där :)
    Fick till det bra först, men när sedan allt skulle in i hållaren igen så blev det trångt och
    knapparna ville inte riktigt "klicka". Öppnade det igen och försökte få till det, då hände
    det som inte får hända. kretsbanan för vänster lur lossnade från kretskortet och därmed
    var det i stort sett kört. Så det blev att löda fast en 3.5 plugg på mina SE-lurar igen och
    kasta HTC skitet. Men som ovan talare sa "som nästan kan anses vara trasiga".

    Får hålla med trådskaparen. Lödpunkterna i joysticken är riktigt små och sitter tätt.
    Krävs både bra utrustning och en vana att löda. Jag tror jobbets kolv inte hade tillräckligt
    bra spets och det blev troligen för varmt vilket gjorde att banan släppte. Nåväl... :)
     
  12. Will3

    Will3 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    201
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tråkigt att det gick så för dig, man måste vara grymt försiktig, mitt funkar fint än :) men lyssnar ju aldrig på musik i mobilen nu när man fått hem Dynavoice M-65orna :)
     
  13. Wolfy

    Wolfy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    1 247
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    Mjo, men men kände på mig att det skulle gå åt helvete :)
    Men jag fick faktiskt perfekt ljud först, men det var när skiten skulle
    monteras ihop som det sket sig.
    Testkörde dock min hane-hane kabel igår och den fungerade perfekt :)
    När du tröttnat på din montering kan du ju skicka den till mig som tröstpris =P