Diskussion: Snapdragon 600 m. Adreno 320 VS. Exynos 5410 Octa m. PowerVR SGX544

Diskussion i 'Galaxy S4 - Allmänt' startad av Zee, 17 mar 2013.

  1. marw77

    marw77 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    989
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Och vad har Wolfson för praktisk skillnad? Vad sitter det i den vi får? Har inte läst något om det.
     
  2. marw77

    marw77 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    989
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Om inte jag mindes rätt så satt det ettWolfson i s1men inte i s2. Jag märker ingen skillnad. Går kanske att mäta men jag tror inte 99, 99% hör någon skillnad i vanligt bruk..
     
  3. droiddata

    droiddata Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2012
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tror det är svårt att säga att Wolfson är bättre rakt av, enligt följande test hos GSMArena så mäter Wolfson i S3;an sämre på vissa områden än den nya dacen i 9505;an. Det som däremot verkar klart är att det kommer bli lägre volym på den nya.

    http://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_s4-review-914p8.php
     
  4. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Nu påstås det en massa saker till höger och vänster igen.

    Vad sitter det för DA-omvandlare i Snapdragon-versionen? Hur vet ni att den är sämre?
     
  5. PatrikDroid

    PatrikDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2011
    Inlägg:
    1 640
    Mottagna gillanden:
    400

    MINA ENHETER

    Jag vet ingenting, jag har bara läst på GSMArena och några andra ställen.. Så jag kanske bara är blåögd.. Visste inte ett skit om DAC och sånt förrän för ett par dagar sen, och kan väl inte påstå att jag vet något märkvärdigt nu heller.. Vet typ... att det kan skilja xD

    En sak vet jag dock.. Jag lär inte bry mig mycket sen ändå.
     
    acr gillar detta.
  6. Gr1peN

    Gr1peN Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    688
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Jag älskar när folk sitter och pratar om saker man inte har en aning om. Blev Apple för populära att följa så ni bytte till Wolfson?
     
  7. PatrikDroid

    PatrikDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2011
    Inlägg:
    1 640
    Mottagna gillanden:
    400

    MINA ENHETER

    Vad menar du? Förstår inte riktigt.
     
  8. sgtSmittohärd

    sgtSmittohärd Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2010
    Inlägg:
    684
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    iPhone 6s
    Platta:
    iPad Air 2
    Övrigt:
    Smartwatch: Moto 360, Pebble
    Hoppas det inte blir nå skräp iaf. Lägre ljudvolym behöver jag verkligen inte
     
  9. hackeron

    hackeron Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2011
    Inlägg:
    672
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Ja funderar seriöst på att avbeställa sgs4..

    Av anledning, förmodligen kommer ja byta till sämre ljud.. just nu har jag galaxy s1 med voodoo sound.. wolfson.. Jag har FM radio ( använder det dock knappt aldrig men ändå) Det är en funktion som inte finns i sgs4.

    Att dom släpper en telefon med helt olika hårdvara vet jag inte om ja tycker är acceptabelt.. Galaxy serien är ju känd för sitt superba ljudkvalite med wolfson, och även använda sin exynos..

    Och jag har även läst nu att FOVen på kameran är bättre på galaxy s 3.. Ja kameran ska tydligen va bättre.. (källa xda+supercurio)

    Funderar på att avbeställa och vänta typ 3-4 månader och vänta om det kommer octa med LTE till andra ställen än sydkorea.. Eller helt enkelt strunta i sgs4... Eller iaf vänta på mer jämförelser.

    En annan anledning att vänta är väll potentiella tidiga problem med dem första batcharna? :) Fast då kanske man är lite paranoid om man tänker på det.. Går ju alltid skicka in på försäkring antar jag.

    Hur tänker ni?
     
  10. PatrikDroid

    PatrikDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2011
    Inlägg:
    1 640
    Mottagna gillanden:
    400

    MINA ENHETER

    FoVen är det enda som stör mig lite.. Det andra klarar jag mig med ändå. Men förstår att det sticker lite i ögonen på många.
     
  11. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Vad är det för DAC i i9505? Vad är det som pekar på att den är sämre?

    Sedan är ju frågan om man verkligen kan veta att Exynos-versionen är bättre bara för att den får något högre poäng i två benchmarktester.

    Min gamla Galaxy S var segare än en kola med originalfilsystemet. Ändå fick den över 1000 poäng i Quadrant. Betydligt billigare mobiler med annat filsystem kunde få kanske 300-400 poäng och ändå upplevas betydligt snabbare. Det är mycket svårt att mäta det vi människor uppfattar som prestanda.

    Personligen tror jag inte att en eventuell skillnad är märkbar. Det är därmot avsaknad av LTE hos i9500.
     
    Zee och acr gillar detta.
  12. Ent

    Ent Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    S20 Snap

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S20 Snap
    Telefon 2:
    ROG 2
    Telefon 3:
    S4
    ROM:
    Optimized LOS 17.1
    Jag tror inte jag kommer känna av skillnaden på ljudchipen då jag bara använder de små skräphögtalarna som sitter i in-ear lurar. Hemma, där jag har bra ljudanläggning, styr datorn all min multimedia.

    Jag håller med att det inte är acceptabelt att släppa en lur med så pass stor hårdvarumässig skillnad mellan de två versionerna. Dock är jag ändå glad att dem gjorde en Qualcom-version. Jag tycker custom roms är väldigt viktigt.

    Jag är inte så uppdaterad i alla olika benchmarktester, i alla olika program. Men jag vill minnas att i 3d mark(?) så hamnade de båda versionerna väldigt nära varandra.


    Field of view:en är ju egentligen bara en smaksak. Vi kan se det som gratis optisk zoom. ;)
    Om man vill ta ett stort foto över ett landskap brukar ju oftast inte ett foto räcka ändå. För att få med allt behövs ju en panoramabild och av de samples jag har sett så gör S4n ett bra jobb med att sätta samman panoramafoton.
     
    acr gillar detta.
  13. marw77

    marw77 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    989
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Jag tänker att det är en telefon och inte ett hus. Är den dålig vilket jag tvivlar på så kommer jag inte leva med den mer än ett år.
     
  14. Bmsone

    Bmsone Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    1 066
    Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB
    S2 hade inte heller wolfson ljud chip. Har en s2:a, tycker inte den har dåligt ljud vid musik uppspelning.


    /Björn från S2 via Tapatalk
     
    Zee gillar detta.
  15. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Samsung har ju släppt versioner av samma modell med olika SoC i flera år. Då som nu är det bara en som är aktuell i Sverige. Varför är det oacceptabelt först nu?
     
  16. Ent

    Ent Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    S20 Snap

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S20 Snap
    Telefon 2:
    ROG 2
    Telefon 3:
    S4
    ROM:
    Optimized LOS 17.1
    Jag har ingen aning om varför det först nu är oacceptabelt..
     
  17. PatrikDroid

    PatrikDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2011
    Inlägg:
    1 640
    Mottagna gillanden:
    400

    MINA ENHETER

    Jag tycker inte det är oacceptabelt alls. Det hade vart oacceptabelt om vi hade vart tvungna att köpa deras produkter, men det är vårt val. Och som redan har nämnt i forumet så är anpassning efter marknaden inte konstigt alls. Det är precis som att man säljer vänsterstyrda bilar här, medans man säljer högerstyrda i Storbritannien.
     
  18. Ent

    Ent Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    S20 Snap

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S20 Snap
    Telefon 2:
    ROG 2
    Telefon 3:
    S4
    ROM:
    Optimized LOS 17.1
    Nu verkar det dock som att allt kompatibilitetssnack från Samsung är strunt. Dem hann helt enkelt inte med att lansera mobilen så som de marknadsförde den (eller på sätt och vis). Det var ju sådan extrem hype "första octa-core mobilen bla bla bla", jag kan ju förstå att vissa blir besvikna.
    Octa core-processorn klarar ju av 4G LTE och den koreanska octa coren luren skulle t.o.m. få 4G LTE. Samsung kände sig väl helt enkelt pressade av Sony och HTC och stressade fram en alternativ version av S4:n.
    Men som sagt, mig gör det inget. Bara positivt då man får Qualcoms chip.
    Men Samsung kanske bara skulle ha satsat på den alternativa versionen från första början.
     
  19. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Det har Samsung gjort i flera år. Redan SGSII fanns med flera olika chipsets beroende på region. Då som nu är det bara en version som kommer till Sverige.

    Varför var det acceptabelt tidigare, men inte nu?

    Vad är det för DAC i i9505? Hur vet du att det inte är samma som i i9500? Om så inte är fallet. Hur vet du att den är sämre och inte bättre?

    Det finns massor av ADC-tillverkare som gör minst lika bra produkter som Wolfson. Bara för att Mercedes har ett bättre rykte än Toyota så innebär det inte automatiskt att Mercedes gör bättre bilar. Statistiskt sett är det snarare tvärtom.
     
    Last edited: 9 apr 2013
  20. PatrikDroid

    PatrikDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2011
    Inlägg:
    1 640
    Mottagna gillanden:
    400

    MINA ENHETER

    Absolut, men vi diskuterade skillnaderna. Inte anledningen till skillnaderna :P
    Att man hypat vissa grejer och sen nästan mörkat (läs bluffat) den riktiga anledningen till att vi får Snapdragon istället för Exynos är ju dock piss.