ROM: Ubuntu för Galaxy Nexus

Diskussion i 'Galaxy Nexus - ROM-filer och utveckling' startad av Hessi, 21 feb 2013.

  1. Isglassmacka

    Isglassmacka Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2011
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Förstår inte riktigt vad du menar, det är svårt att sätta sig in i ja, men tycker det är ett charmigt os trots att jag inte kan hantera det ordentligt än :)
     
  2. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    jag menar sömlösheten det pratas mycket om.. ha med dig din dator jämt och hela den bullshitten... plugga in och kör jada jada.. det är mycket godispapper rullat runt det här karamellen och godiset inuti kommer vara mindre än väntat och definitivt mer surt än sött ;)

    Men som med så mycket annat så läker tiden alla sår ;)
     
  3. Isglassmacka

    Isglassmacka Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2011
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    hehe så sant så sant, men jag skulle gärna vilja ha liknande: https://swedroid.se/snart-kommer-ubuntu-for-android-det-finns-en-pc-som-forsoker-ta-sig-ut/

    ;)
     
  4. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    frågan är dock varför? varför ge upp prestanda och funktionalitet bara för att kunna plugga in luren och köra? med alla nätlösningar idag för storage osv är det helt meningslöst. Det kanske funkar som leksak men på en arbetsplats tex skulle detta inte funka..inte i dagens läge men i framtiden visst ;)
     
  5. 010

    010 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2011
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Jag är helt klar över mitt främsta motiv: Bubbeljäveln...
    Ja jag bejakar min foliehatt.


    Allvarligt talat så är det jag är orolig över att vi (nästan) alla lämnar ifrån oss mycket info om oss själva som vi aldrig kan ta tillbaka. Samtidigt finns en okvantifierad risk för att någon en dag kommer på ett sätt att använda den redan utlämnade informationen på ett sådant sätt som retroaktivt är till allas vår oväntade nackdel.

    Det kan såklart hända att det inte blir så men så länge jag har möjlighet att undvika det till rimlig kostnad (Risk Management) så vill jag göra det

    Alltså: Bubbeljävel! ;)
     
    Last edited: 6 apr 2013
  6. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    då är väl knappast ubuntu valet att gära med tanke på hur mycket information canonical får från användare per default?
     
  7. Hessi

    Hessi Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 188
    Mottagna gillanden:
    349

    MINA ENHETER

    Då är det väl i så fall Linux son gäller för dig, och inte Ubuntu? Tror det är rätt så svårt att resonera så där i dag.

    Sedan kan man ju undra hur intressant informationen en vanlig Svensson delar med sig av är egentligen? Det är ju inte så att de har dina semesterbilder sparade på externa hårddiskar under sängen.

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
  8. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Ubuntu är väll en Linux distribution, alla fall vad jag vet. Har inte någon direkt koll på hur det är till telefoner dock.
    Android använder sig av en Linux kärna (kernel).

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  9. Hessi

    Hessi Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 188
    Mottagna gillanden:
    349

    MINA ENHETER

    Det vet jag mycket väl. Var lite otydlig kanske, men menade att han kanske borde satsa på en annan mindre Linux-dist, om han är rädd för att dela med sig av information till företaget bakom Ubuntu, Canonical.

    Kollade upp det lite snabbt, och om jag förstått det rätt så samlar de inte in någon form av användarinformation ö.h.t. Den enda informationen de samlar in är lite information för att kunna få statistik och hårdvaruinformation.
     
  10. Isglassmacka

    Isglassmacka Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2011
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Min mobil är ju redan en dator, och jag kör redan ubuntu på pc, därför behöver jag ingen prestanda för det finns inget att använda det till. Funktionalitet är ju svårt att spekulera om nu, men har för mig att mobilen skulle skifta till pc layout osv när man dockar den. Men som vanligt för att det ska vara optimalt måste många äga tekniken. Om det bara är jag som har dockstation är det ju bara en cool grej utan speciell funktionalitet.

    Det gör jag också, militären kommer aldrig behöva installera chip i människor för alla har redan en smartphone.. Men det kommer alltid finnas sätt att hålla sig anonym för den som vill :)
     
  11. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
  12. Hessi

    Hessi Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 188
    Mottagna gillanden:
    349

    MINA ENHETER

  13. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    (Jahopp, så då bestämde sig siten för att logga ut mig och jag förlorade hela inlägget. Då blir det ett kortare inlägg nu då (med Lazarus installerat...)).

    Två saker som jag skulle vilja lyfta upp som jag inte hittat svar på (senaste mjukvaran som är tillgänglig genom phablet-flash, så sent som idag, används):

    1: Kan man userswitcha? Jag har lagt in ett extra konto via SSH, men jag är på jakt efter någonstans i GUIt där man kan logga ut och logga in som en annan användare. Jag har inte hittat någon solid info.
    2: Jag kan inte få telefoni att funka. Dialern dyker upp, den går att trycka på men inga samtal kan göras. Jag får heller inte möjligheten att låsa upp SIM-kortslåset, är det något jag missat?

    Jag ser fram emot att ha en dockningsstation där jag har tangentbord-mus-skärm-hårdvara och kan köra lättviktsgrejjer som mail, dokument och nätet på telefonen (hemma och på jobbet) med den utökade möjligheten att köra Synergy till kraftfullare maskiner vid behov.