argument

Diskussion i 'Allmänt' startad av hpehpe, 11 maj 2010.

  1. hpehpe

    hpehpe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,

    ny här på forumet. Kan redan nu säga att jag inte har någon Android-lur utan en iPhone. Vill inte ge mig in i några sk. religionskrig. Jag gillar helt enkelt iPhonen bättre än något jag sett med Android. Nu är det så att jag är utvecklare till yrket vilket givetvis gjort mig sugen på att göra en egen app. Sen slår Apple mig i huvudet med att jag inte får använda andra verktyg än deras (jag hade tänkt använda mono-touch).

    Jag är inte Jesus, jag vänder inte andra kinden till. Jag tittar på "andra sidan" (dvs Android). Jag måste erkänna att jag gillar vad jag ser i form av att en hel del av det jag tyckte var Apples försprång tidigare har knappats in, även om det finns en del kvar.

    En sak som irriterar/oroar mig, och jag hoppas insatta människor här på forumet kan upplysa mig, är att vad jag kan läsa så är det inte direkt trivialt att mecka in Android 2.1 på äldre Android modeller. Är det verkligen på det sättet? Om det är så att det finns en liten "grace-period" så att endast de nysläppta lurarna har det nyaste OS:et må väl vara hänt, även om jag ogillar det, men sedan?

    Om jag exempelvis idag köper en HTC Magic, kan jag trycka in 2.1 på den?

    Med hopp om svar som säger: det är enkelt att uppgradera alla äldre Androidlurar.
    /hpe
     
  2. speakman

    speakman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Det program du ämnar göra - kräver det 2.1? De flesta applikationer skrivs ju för 1.5 (API level 3) och fungerar då på samtliga telefoner.

    I vänsterspalten på SDK-dokumentationen kan du se skillnaderna mellan versionerna.
     
  3. ehnvis

    ehnvis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    1 302
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Visst går det men det är en del meck med att lägga in nyare android som inte släppts officiellt till en äldre lur. Kör själv 2.1 på min magic, Cyanogen är en klippa i dessa fall http://www.cyanogenmod.com
     
  4. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Enkelt svar: Ja det går.

    Du verkar inte vara tappad bakom en vagn så för dig kommer det inte vara så svårt. Min vän har en Magic med 2.1 som flyter på fint. Och han är inget geni.
     
  5. FlyBob

    FlyBob Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    1 374
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Jo det är jag.

    De flesta på marknaden nu har Android 2.1,
    Vissa äldre modeller har fullt fungerande 2.1 utan meck,
    Andra äldre modeller har dåligt/buggigt 2.1 med meck.

    Men köper man en telefon i dagsläget så får man 2.1, såvida man inte köper en äldre utgången modell då såklart.

    Jag har som sagt en Magic med 2.1, inte officiellt men dock rätt simpelt.
     
  6. BenPool

    BenPool Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2009
    Inlägg:
    848
    Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3
    ROM:
    Windows 10 for Phone
    Platta:
    Asus S8.0
    Platta 2:
    Lg Gpad X & Nvidia Shield
    Eller om man tex köper en X10, den har 1.6 men klassas väl inte direkt som utgången modell....än
     
  7. hpehpe

    hpehpe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hm... då var det tyvärr som jag trodde. En del meck. Det spelar inte så stor roll just nu då jag troligtvis köper en Desire eller en Legend alternativt någon tablet med Android men när nästa version av OS:et kommer vill jag att det ska vara hyffsat enkelt att uppgradera. Man vill ju inte ha det som de som jailbreakar sina iPhones och sitter och väntar på något hack osv. När det nya kommer vill man kunna ladda ner det nya och installera. Synd, men det är än så länge ingen deal-breaker.

    Bäva må den återförsäljare som säljer mig en pryl med 2.1 och sedan visar sig omöjligt att stoppa in 3.0 på. Kan vara så att personen får äta upp enheten;)

    Nåja, man hoppas på att det var en av de barnsjukdomar med Androidplattformen som håller på att lidas bort.
     
  8. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Men köper man en X10:a köper man ju inte direkt efter hård- och mjukvara utan efter märke :)
     
  9. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Än så länge så är det mest troligt att Nexus One får nästa version, först och smidigast. OTA med fråga om du vill uppdatera, håll med och det är i princip klart.

    Nu menar jag orootad/orörd alltså. Desire dras med Sense vilket gör att det tar tid innan uppdateringar kommer.
     
  10. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 111
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Problemet är ju att även om Android är Open Source så är inte drivrutinerna för hårdvaran det. Det innebär att det krävs tillverkarens stöd för att kunna göra en version som fungerar på den hårdvara man har.
     
  11. roxer2b

    roxer2b Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2009
    Inlägg:
    481
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag skulle nog säga att du bör hålla dig undan legend och desire om du vill ha lätta och snabba uppdateringar då HTC inte direkt har en bra trackrecord på att hålla sina telefoner uppdaterade. Samsung har rätt dålig track record med. SE har inte varit inne i gamet tillräckligt länge än för att man ska kunna säga bu eller bä, men med andra OS uppdaterar de aldrig så jag hyser tbh inget större hopp...
    Motorola har faktiskt uppdaterat droid/milestone från 2.0 till 2.1.
    Acer verkar ju vara på banan vad gäller uppdateringar iaf, och borde släppa 2.1 till liquid om en månad eller så.

    Säkrast vad gäller uppdateringar gissas nexus one vara, men den har inte heller funnits tillräckligt länge för att någon ska kunna säga något säkert. Däremot lär det märkas väldigt snart, då 2.2 bör dyka upp snart.