Diskussion: Ljudchip i olika versioner av SGS4

Diskussion i 'Galaxy S4 - Allmänt' startad av Kate, 8 apr 2013.

  1. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Har läst i en massa inlägg nu att SGS4 med exynos har bättre ljud för att den har Wolfson ADC. Jag har dock inte sett en enda källa på att så är fallet. Det väcker en rad ytterligare frågor

    Vad har i9505 för ADC? Hur vet ni att den är sämre än den som sitter i i9500?

    Skillnader mellan versioner är intressant att diskutera, men när det bara påstås en massa saker till höger och vänster utan någon som helst källa blir det bara patetiskt. Hur vet ni att i9500 har bättre ljud än i9505?
     
    TazZy, acr och marw77 gillar detta.
  2. PatrikDroid

    PatrikDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2011
    Inlägg:
    1 640
    Mottagna gillanden:
    400

    MINA ENHETER

    Så man får inte diskutera något utan källor, för då är man patetisk? Nu vet jag inte vad för inlägg du syftar till, men jag har själv diskuterat detta och känner mig lite träffad, trots att jag inte påstått att det jag läst är fakta. Jag vet inget, men jag försöker hålla mig uppdaterad och när jag hittar påståenden så nämner jag gärna det här för att se vad andra säger om saken. Känner mig inte särskilt patetisk för det.
     
    DrT gillar detta.
  3. DavidW

    DavidW Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2010
    Inlägg:
    301
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    SIII hade en Wolfson DAC så det låter rimligt att anta att de använder sig av samma. Problemet är kanske att de (Samsung) insistera att ha så låg ut nivå från hörlurarutgången!
     
  4. Gorgeous

    Gorgeous Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    910
    Mottagna gillanden:
    330
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra
    Telefon 2:
    Google Pixel 7 Pro
    Platta:
    Samsung Tab S8
    Vad skillnaden är är väl än oklart då det inte så vitt jag vet dykt upp nån direkt jämförelse mellan i9500 och i9505.
    Det är väl bekräftat att det är en Wolfson WM5102 i Octa versionen i9500.

    GSM Arena som testat "vår" version verkar då iaf vara nöjd med ljudkvalitén även om ljudnivån är lite låg.
    Personligen tar jag bra ljudkvalité över ljudnivå , typ alltid.
    Även om jag också skulle vilja ha båda..
    http://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_s4-review-914p8.php
     
  5. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Självklart får man diskutera utan källor, men då ska det föras fram som just teorier och inte fakta. Vad du har fört fram har jag inte koll på, men i SoC-tråden verkar det ha blivit mer eller mindre fakta att i9500 har bättre ljud.

    Det jag undrar är hur man kan veta det. Ingen verkar veta vad i9505 har för ljudchip. Kanske är det exakt samma? Om det är ett annat: Hur vet man att det är sämre? Såvitt jag känner till finns inget jämförande test ute.

    Det här känns som lite fanboyism faktiskt. i9500 måste vara bättre för att den har mer Samsungprylar i sig. Om ljudchippet är likadant i i9505 spelar ingen roll. Den har ju exynos och då måste den vara bättre på allt automatiskt.

    Många kommer hit för att bilda sig en uppfattning och få svar på sina frågor. Jag tycker att det är ganska taskigt att då slänga ur sig en massa saker man inte har en aning om.

    Som sagt: Inget riktat mot dig. Jag har inte koll på vad du har skrivit. Frågan har bara nämnts så många gånger att jag gärna vill se en tråd med riktig fakta istället för lösa fanboyteorier som sedan omvandlas till dito.
     
    Pjuklarven och acr gillar detta.
  6. PatrikDroid

    PatrikDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2011
    Inlägg:
    1 640
    Mottagna gillanden:
    400

    MINA ENHETER

    Jag köper att det har varit mycket åsikter som framförts som om de vore fakta. Personligen har jag bara läst mig till, på GSMArena tror jag det var, att S4 inte har Wolfson och att det skulle vara lägre ljudvolym än i till exempel S3. Det hade varit kul att få veta vilket som är sant och inte, så tråden känns befogad. Kände bara att huvudinlägget var lite väl taggigt om du förstår vad jag menar? Nåja, nog om det, och så hoppas vi att någon med fakta kan tillföra något :)
     
    acr gillar detta.
  7. Murer

    Murer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2009
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Säger det verkligen något om huruvida Wolfson DACen som de placerat i i9500 är bättre än DACen i i9505? Som det nämnts tidigare så finns det chiptillverkare förutom Wolfson som gör bra DACs. Jag tycker att frekvenskurvan som GSMArena hade mätt upp visade på väldigt bra ljudåtervinning.
     
  8. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Hur vet du att Nexus10 använder Wolfson? Det står ju ingenstans.

    Hur vet du att Xperia T använder Qualcomms DAC? Det står ju inte heller någonstans.

    Även om så vore fallet: Hur vet du att alla Wolfsons DAC är bättre än alla Qualcomms? Bara för att Skoda har en modell som kör ifrån en BMWs modeller så innebär det inte att alla Skodor kör ifrån alla BMW.
     
  9. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    BMW:s bilar är mycket uppskattade bland motorfanatiker. Ändå visar undersökningar att de ligger i botten när det kommer till kvalité. Detsamma gäller flera andra finare märken med saftig prislapp som Audi, Mercedes och Volvo.

    Bäst fungerar asiatiska bilar som trots det primärt väljs av tanter som ska till och från konsum.

    Kort sagt: Att entusiaster väljer vissa märken behöver inte säga att skvatt.
     
  10. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Jag ifrågasätter en hel del. Det stämmer. Men det tycks ju nödvändigt i den här forum delen.

    Nu när jag ifrågasatte detta med ljudchip så visade det ju sig att det som framställts som fakta i själva verket inte grundar sig på mer än lösa teorier från Samsungfanboys.

    Länkarna du postade känns inte relevanta alls. Dels är det inte i9500 och i9505 och dels så är det helt oklart vilka ljudchip dessa enheter har.
     
  11. PatrikDroid

    PatrikDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2011
    Inlägg:
    1 640
    Mottagna gillanden:
    400

    MINA ENHETER

    Oj vad mycket stök över ett litet ljudchip. Vem bryr sig egentligen? Har man inte snordyra lurar så kommer man inte märka nån skillnad ändå ju.
     
  12. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER


    Tydligen många eftersom det framförs som en fördel för i9500.

    Extra komiskt blir det ju när ingen vet vad i9505 har för chip(kanske till och med samma) och än mindre om det är bättre eller sämre. Ändå framförs det som fakta.
     
  13. hackeron

    hackeron Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2011
    Inlägg:
    672
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    François Simond ‏@supercurio mars 14
    So AT&T #GalaxySIV uses @Qualcomm audio solution, and its Audioflinger is configured to upsample everything at 48kHz. Not good.

    François Simond ‏@supercurio mars 14
    Okay got a #GalaxySIV #VoodooReport from awesome @iAm_erica. Audio codec is apq8064-tabla-snd-card meaning Krait Audio :/ on an AT&T device.
     
    Droidsson_1 gillar detta.