Fråga: Återställa till Originalfirmware

Diskussion i 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' startad av jedijens, 8 apr 2013.

  1. jedijens

    jedijens Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Hej!

    Var nästan ett halvår sedan jag senast rörde min S2a. Men känner att det är dags att göra sig av med den och sälja den nu. Jag satte mig idag och skulle återställa telefonen till original. Men var längesedan jag höll på med Odin och hela den grejen. Problemet är att jag sitter på CyanogenMod 10.1. Vill gå tillbaka till original, återställa hela telefonen och uppdatera till senaste officiella mjukvaran från Samsung. Har sökt här och hittade även en sticky med lite guider. Men de kändes ganska utdaterade. Tyckte det verkade onödigt att riskera att bricka hela telefonen när vi har ett så grymt community här som är så kunniga.

    Min fråga är alltså om någon skulle kunna skriva ihop en liten guide på hur jag ska gå till väga. Gärna lite länkar till mjukvara/odin då jag inte har något sådant längre.

    Sitter på CM 10.1 nu. På datorn kör jag Windows 8, något känt problem där med Odin?

    Jens
     
  2. tcntad

    tcntad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2012
    Inlägg:
    1 843
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A6
    ROM:
    Stock Nougat
    xda-developers.com och din telefons underforum + root / flash firmware / original firmware
     
  3. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Postar denna i varenda tråd typ, så varför inte göra det här med då! ;) Skönt att man sparade sin guide för en gångs skull och inte satt som förut å skrev ihop en ny guide varje gång!

    0. http://www.hotfile.com/dl/200899346/20a7989/I9100XWLSN_I9100OXXLS8_NEE.zip.html (Ladda ner filen, ROM:en).

    http://ul.to/xt4607xx (Ladda även ner denna, Odin 1.85).

    Innan du börjar så se till så att du har KIES installerat (för att USB-drivrutinerna skall finnas) MEN att Kies är HELT avstängt. Gå in under Aktivitetshanteraren > Processer och kolla efter något med "Kies" i och välj att avsluta den isåfall!

    1. OBS! Firmwaren (ROMen) du laddar ner kommer komprimerad i zip. Filen du flashar ska ha filändelsen .tar eller .tar.md5. (Du måste unzippa den med t.ex. WinRar/WinZip t.ex. http://www.filehippo.com/download_winrar_32/).

    2. Starta Odin 1.85 och klicka på "PDA", välj filen du nyss laddat ner.

    3. Starta telefonen i download mode (Volym ner - Hemknappen - Powerknapp) och koppla in den till datorn. ID-COM boxen uppe till vänster ska lysa gult!

    4. Klicka nu på "Start" och vänta till "Pass" dyker upp.

    5. Telefonen kommer nu att starta om sig själv. Du kan nu ta bort USB-kabeln om du vill.

    6. Om telefonen inte bootar upp (kan ta ett tag) så gå in till recoveryn (Håll in Volym Upp + Hemknappen + Powerknappen tills du kommer in till en meny). Välj "Factory Reset" med volymknapparna och klicka OK med Powerknappen.

    [Frivilligt]

    Steg 7 & 8 är inte ett måste, mer info finns här: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1402286

    7. Stäng av telefonen.

    Stoppa nu in en JIG i USB-utaget för att nollställa flashcountern. USB-jig finns för 15kr på Ebay, gå in där och sök på "I9100 USB Jig" så kommer du hitta massvis!

    8. Starta Kies och koppla in telefonen till datorn. Uppdatera firmwaren till den senaste som kies erbjuder.

    Felsökning om Odin inte vill flasha filen eller om någonting annat går fel:

    a) Du kan sakna drivrutiner. Ladda ner Samsung Kies, installera den, kör den, avsluta Kies och sedan går du till aktivitetshanteraren (Ctrl-Alt-Del -> Starta aktivitetshanteraren). Under "Processer" i fliken där uppe väljer du att avsluta processerna "KiesTrayAgent.exe" och "KiesPDLR.exe" (om dessa finns). Man måste alltid ha Kies avslutat när man flashar. Försök nu igen!

    Skriven av: Arbu11
     
    baracken och jedijens gillar detta.
  4. jedijens

    jedijens Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Tack för grymt svar! Fungerade perfekt!