Fråga: Batteriproblem!?

Diskussion i 'Xperia Z - Allmänt' startad av tmaw, 12 apr 2013.

  1. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Allt som har med media att gör använder sig av mediaservern (intenet radio, spotify, youtube etc.).
     
  2. tmaw

    tmaw Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2013
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    [​IMG]
    SKärmtid: 4 h 50 min.

    Verkar ju som att fabriksåterställningen löste problemet tycker jag. Hoppas det inte kommer tillbaka nu bara!
     
  3. tmaw

    tmaw Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2013
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag vet inte, den har försvunnit av sig självt verkar det som.

    Har inte lyssnat på musik så jag vet inte vad som startade den.
     
  4. tmaw

    tmaw Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2013
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Oftast 50% eller strax under.
     
  5. aoceni

    aoceni Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har alltid 10% användning från mediaserver oavsett vad jag gör med telefonen. Räknas bilder på hemsidor eller vad? Idag har jag använt Facebook och surfat på Chrome. Laddade även snabbt ner en app. Inte lyssnat på någon musik eller kollat på någon film.

    Chrome 42%,
    skärm 38%
    Mediaserver 10%
    Android-system 9%
    Operativsystem Android 7%

    Någon som kan förklara varför detta uppkommer. Skulle dessutom vara kul att se varför Chrome idag har dragit mer än skärmen!

    Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
     
  6. alongusername1

    alongusername1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Funderar på att lämna tillbaka min Z

    Om jag har på något annat än minimal (25%) ljusstyrka så klarar jag fan inte ens en dags användning medan mina kompisar med S3:or klarar det utan några som helst problem. Min kompis med Note 2 ska vi inte ens prata om :)

    Visst är det kanon med en telefon som är vattentät och dammtät, det gillar jag skarpt, men jag är tveksam till att ladda flera gånger per dag. Hur tänker ni andra?
     
  7. Olavhose

    Olavhose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2012
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy 21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy 21 Ultra
    Platta:
    Apple Ipad Air
    Jag klarar lätt en dag med 50%. Har ca 45/50% batteri kvar efter en hel dag. Känns lite irriterande att behöva ladda med 45% batteri kvar
     
  8. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Ni som upplever batteriproblem, hur länge har ni haft luren? Min erfarenhet av telefoner är att man alltid upplever att batteriet är dåligt i början men detta går över efter ett tag. Detta tror jag har två anledningar:
    Dels så finns det vissa kemiska och fysiska egenskaper i själva batteriet som gör att det kräver en viss inkörningstid innan det uppnår sin fulla laddningskapacitet. Detta kan handla om ett tiotal uppladdningscykler från relativt urladdat till fulladdat.
    Dels så avtar nyhetens behag och man leker inte lika mycket med luren efter ett tag. När man äntligen hittat alla korrekta inställningar, hittat och installerat alla appar man måste ha, ställt in rätt ringsignal och ställt in alla alarmtider, och kanske hoppar över att sätta igång musikspelaren när man går ut med hunden för att man inte orkar leta fram hörlurssladden som ligger i andra jackan, då räcker batteriet längre.

    Det som generellt drar mycket ström är sånt som gör att displayen är tänd hela tiden, t.ex. surfande, film och spel. I andra hand är det sånt som drar cpu-kraft eller som använder radiofunktioner, t.ex. GPS, surfande (igen) och telefonsamtal. GPS:en vill iofs gärna ha displayen tänd också, så den platsar även i första kategorin.
     
    tmaw gillar detta.
  9. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Har ni samma appar igång, ringer lika mycket, skickar samma mängd sms, ja helt enkelt är era mobiler konfade och använda på EXAKT samma sätt? Om inte är din jämförelse totalt ovidkommande eftersom batteritiden till mångt och mycket återspeglar hur man anväder mobilen. Visst har storlek på skärm, batteri och liknande betydelse men det är långt ifrån allt. Och skall man kunna jämföra så måste man göra det under exakt samma förutsättningar annars är fullkomligt meningslöst.

    Sent OTA using TapaTalk
     
  10. alongusername1

    alongusername1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag kanske skulle varit tydligare, men det spelar egentligen ingen roll vad jag gör eftersom det är skärmen som drar allt. Mitt problem är väl att jag kräver mer skärmtid än vad batteriet klarar av.

    Sent from my C6603 using Tapatalk 2
     
  11. Magnum442

    Magnum442 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z
    Platta:
    Sony Xperia Z2
    Vad får du normalt ut för skärmtid när du behöver ladda, och det inte räcker en en hel dag?
     
  12. alongusername1

    alongusername1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Standard, ca 4h give or take. Det kanske räcker dagar du arbetar eller har tillgång till datorer. Men annars blir det två laddningar per dag. Riktigt värdelöst när du tex flyger eller åker tåg längre sträckor och inte kan bli underhållen hela sträckan. Eller när du åker till landet och inser att du glömt laddaren och måste vända för du vet att du aldrig kommer klara dig till du kommer hem på en laddning. Jag känner att min Z:a påminner om en bärbar dator mer än en mobil tyvärr...

    Sent from my C6603 using Tapatalk 2
     
  13. Blabert

    Blabert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    773
    Mottagna gillanden:
    124

    MINA ENHETER

    Som du säger, standard. Inte många telefoner förutom note som generellt ligger över 4 timmars skärmtid. Köp ett power pack så har du löst ditt problem, eller byt till en mobil med utbytbart batteri.

    Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
     
  14. BenPool

    BenPool Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2009
    Inlägg:
    848
    Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3
    ROM:
    Windows 10 for Phone
    Platta:
    Asus S8.0
    Platta 2:
    Lg Gpad X & Nvidia Shield
    Har haft min sen releasedagen o på senaste tiden har batteriet bara blivit sämre och sämre. Idag har jag haft 1 timme o 23 minuters skärmtid av de 11 timmarna telefonen varit på batteri, och har nu bara 24 procent kvar

    Riktigt dåligt :(
     
  15. alongusername1

    alongusername1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Blir ett byte

    Jag har inte upplevt tidigare att det varit så pass kort skärmtid som ca 4h och när jag tittar på t ex. Engadgets recension ser man också att Z:an har bland de sämsta skärmtiderna av alla telefoner de har med i jämförelse.

    Med detta köp har jag väl insett att för mig är batteritid viktigare än för andra :)

    Ska ge Z:an till min brorsa och skaffa mig en Note 2 i helgen, vilket ger mig blandade känslor. Hade Z:an haft dubbla skärmtiden så hade jag tyckt att det var den bästa telefonen jag ägt. :cry:
     
    Last edited: 17 apr 2013
  16. Blabert

    Blabert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    773
    Mottagna gillanden:
    124

    MINA ENHETER

    Sitter man på wifi eller utan uppkoppling så kommer man ju relativt enkelt upp emot 6h med Z, men vid normal användning så suger ju annat upp batteriet också. Jag hade en note 2 innan och visst var skärmtiden bättre men även på den hände det att batteriet var slut vid 4 timmar. Noten hade ju också avsevärt sämre standby-tid.. Men på flyget lär den ju vara snudd på dubbelt så bra som Z. S3an jag hade innan det var definitivt sämre än Z, men på den kan man ju enkelt byta till ett extrabatteri (som på Noten också).

    Oavsett batteritiden skulle jag inte byta tillbaka till en note2, dels för att Z är en så mycket läckrare telefon överlag, men också för att det faktiskt finns bra lösningar som ett power pack att ta till.

    Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
     
  17. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag föreslår att de som anser sig ha dålig batteritid kör undervoltning. Sony har mycket höga konservativa värden inställda i sin kernel, det går utan problem att skala bort många mA från förbrukningen med DoomLords variant.

    Jag har undervoltat min Z till 700 mA som lägst och kör med 987 mA som högst vid 1,51 GHz. Luren är märkbart svalare i drift och batteritiden är förbättrad. Min uppfattning är att den har bra prestanda utifrån batteristorlek med dessa åtgärder. Man kan också spara batteri genom att gå igenom vilka program man inte använder och avinstallera eller inaktivera dessa - en mer slimmad ROM som ROMAur underlättar denna process.

    Edit: Jag har faktiskt inte stött på någon annan mobil som kunnat undervoltas så mycket som Xperia Z. Det är ju faktiskt ganska rejäl sänkning som går att ställa in utan problem.

    Enda nackdelen jag kan se är att man får låsa upp bootloadern men för min del som alltid kör custom kernel och ROM är det inget hinder, vinsterna väger alltid upp. Med stock kernel blir den ganska varm redan vid måttlig användning, med undervoltning kan jag t.ex spela NES-spel i en timme utan att den är lika varm som med originalkerneln efter kanske 20 minuters användning.
     
    Last edited: 18 apr 2013
    Magnum442 gillar detta.
  18. alongusername1

    alongusername1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    6h har jag aldrig kommit upp i, inte ens 5h tror jag. Det skulle möjligtvis kunna gå om den bara ligger med skärmen igång på lägsta ljusstyrka. :)

    Min användning är oftast som på ett flyg tyvärr. Powerpack och extra batteri i all ära men jag gillar inte att behöva ta med extra prylar. Jag vill behöva ha med så lite som bara möjligt.


    Sent from my C6603 using Tapatalk 2
     
  19. tmaw

    tmaw Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2013
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu, snart en vecka efter fabriksåterställningen, så visar telefonen nästan 2dagar beräknad standbytid vid fulladdad istället för 4 dagar och nånting.. Är det normalt alltså? Hur många standbytimmar ska det visa vid 100%?
     
  20. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Låter som om du kör Stamina läget och råkat ut för buggen som gör att det lägger av

    Skickat från min C6603 via Tapatalk 2