Tips: Viktigt! SDS-problemen beror inte på hårdvara!

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av Ascii, 29 mar 2013.

  1. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Vi trodde ju att SDS-problemen berodde på kasst nand (alltså hårdvara) men det är fel. Det hela beror på dålig mjukvara antingen direkt i nandchippet eller nandchippets "memory controller" och att direkt fixa problemet kan snarare vare farligare än bra, därav att Samsung släppt en "soft patch" för att försöka fixa det.

    Jag har haft en PM-konversation med en mycket intelligent medlem på XDA och han skrev nu så här:

    Källa, från vilken han baserade sin post: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2096045

    Och här är en post som säger oss att EMB-uppdateringarna (d.v.s. EMB5 för oss) ska inte orsaka en frysning ens: http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=39783903&postcount=2307
     
    Last edited: 31 mar 2013
    Euran70, wuqqs, gosa och 14 andra gillar detta.
  2. fstx

    fstx Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det var ju positivt. Så vad gör man nu för att få sin telefon fixad?
     
  3. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

  4. Galaxy44

    Galaxy44 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2011
    Inlägg:
    520
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Telia flashade om min och den har inte hängt sig än ända gång :) Vad kan dem ha gjort?
     
  5. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Kanske petade dom in den bra mjukvaran? Utvecklaren Entropy har sagt att det är ytterst farligt att patcha mjukvaran i realtid (in memory, som det heter) men Telia kanske fixat med det ändå?
     
  6. Zhacha

    Zhacha Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2013
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Vad täcker det här så kallade SDS problemet? Lite vilse här. Min mor har problem med att hon förlorar uppkoppling när WIFI bryter kontakten och att hon inte hörs vid vissa samtal samt att vissa notifikationer inte ger signal. Har dessa problem något gemensamt? Verkar ju inte bra vara hon som har det här problemet, gör Samsung något åt det? Ska nämnas att hon har 4G modellen, min S3 även den 4G modellen funkar utmärkt. Är jag fel ute?
     
  7. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Det låter inte som SDS-symptom. Det låter snarare som något är vajsing i mjukvaran. Tjall på linan, vettu. ;)
     
  8. Lysande

    Lysande Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2013
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Min Note II dog för någon dag sen. Fick mitt i allt upp meddelandet: "firmware upgrade encountered an issue. please select recovery mode in kies and try again".
    Flashade om stock rom och fick fortfarande samma, gjorde det igen och då gick den inte ens att starta trots fullt batteri.
    Låter detta som SDS? Har skickat in den nu i hopp om att det fixas på garantin.
    Hade stock rom, rotad.

    Märke just att detta var GS3 forumet. Trodde jag var i GN2 forumet, hittade iallafall länken där om jag inte misstar mig.
     
  9. tsint

    tsint Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OP 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OP 8 Pro
    Intressant, för ~4 veckor sedan så började min S3 hänga sig spontant, i början en gång per dag men men lite senare så skedde det flera gånger om dagen. Jag noterade att radiodelen fortfarande fungerade, det gick att ringa till den (orginatorn får connecting tone) och min BT-uppkoppling i bilen är fortfarande etablerad men för usern så är telefonen hängd.

    Jag gjorde en factory-restore, därefter fungerade telefonen utan hängningar i 2 veckor. Nu verkar tyvärr problemet kommit tillbaka.

    Låter detta som ett SDS-problem?
     
    Last edited: 29 apr 2013
  10. kabooz

    kabooz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telia, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy 20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy 20+
    Det låter som SDS-tycker jag, frugan hade precis det felet på sin tre-brandade telefon och lämnade in den och fick tillbaka den med besked från verkstaden att de uppgraderat firmware, men den låg kvar på XXELLA precis som innan och såklart, det första som hände när hon körde installationsguiden var att den hängde sig igen så det var raka vägen tillbaka till 3-butiken och lämna in igen.

    Igår hämtade hon ut den igen och den här gången bytte de mainboard (igen, hon fick "riktiga" SDS i höstas) men det låg någon asiatisk version av XXEMB6 på den med i princip bara olika asiatiska språkval så jag antar att det låg på en firmware på det nya moderkortet som aldrig flashades om, men det var lätt fixat med odin och en NEE-firmware.
     
  11. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Kan jag tolka det som att jag som precis börjat få mina första frysningar (trodde jag hade klarat mig undan vid det här laget) inte ska behöva göra så mycket mer än att flasha en EMB-uppdatering och fortsätta "leva lyckligt i alla mina dagar"?

    - Vet inte om jag orkar hålla på att tjafsa med tekniska supporten här i Barcelona om jag genom en update kan få ur ett år eller två till ur telefonen... Och efter det är det väl dags för det årets Nexus..
     
  12. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Enligt drakester ska telefonen aldrig frysa om man kör MBx och senare. Frysa som så att du måste starta om den/rycka batteriet. Jag har aldrig upplevt en frysning eller några tecken på SDS ännu.
     
    Euran70 och gosa gillar detta.
  13. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Min började faktiskt igår... har väl hänt en 5-6 gånger nu.
    Hälften av gångerna har jag blivit tvungen att dra batteriet och de andra gångerna har jag telefonen bett om pinkod när jag "väckt" den.

    Håller på att gör en backupp av foton och sånt nu så blir det ny ROM sedan...

    Insåg precis att den senaste ROM jag har här i Spanien heter I9300XXEMC2_I9300PHEMD1_PHE vilket borde göra att jag blir ok... eller?
     
  14. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Du är säker från helkrasch, i alla fall, men det verkar som att frysningar och hängningar är bieffekter från sds-fixen. Har du tur slutar hängningarna då, annars är det väl inskick som är ditt enda val.
     
  15. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Jo, jag är väl rädd för det... för j-vla typiskt egentligen vilken tur man har. Först hör man till skaran som köper en HTC Desire som behövde nytt "mainboard" så småningom och nu ett par år senare detta... :ehm:
     
    Ascii gillar detta.
  16. Grebdroid

    Grebdroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2011
    Inlägg:
    164
    Mottagna gillanden:
    24
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nexus 5
    ROM:
    5.0 stock LRX21O
    Info:
    Apex Launcher
  17. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 643
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    tvivlar dom ens kollar med tanke på att dom byter ut hela moderkortet till telefonen och sen uppdaterar till senaste mjukvaran.
     
  18. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Så... flashade in ovan nämnda ROM häromdan och har inte haft en enda frysning. Inte ens något som skulle kunna kallas "lagg" eller hack har jag uppleft....

    Med ETT undantag:

    Efter att ha velat fram och tillbaka en hel del och försökt klura ut "hur" jag ville roota telefonen - med eller utan stock recovery - så hamnade jag till slut i Samsung Toolkit (Skaffade mig donations-varianten). Tänkte väl liksom att "med denna kan jag ju testa lite olika lösningar och se var jag landar..."

    Började med någon variant som skulle ge mig "allt i ett" - root, recovery, blabla... Valde nog den rekommenderade varianten, minns inte akronymen men det var inte CWM. Hann inte mer än starta om telefonen och knappa in pin förrän det började fastna och hacka som f-n. Kliade mig i skallen en stund och drog mig till minnes att jag någonstans läste att inte alla recoveries har den så omtalade "workaround" för SDS.

    Drog igång toolkit igen och valde att stoppa tillbaka stock recovery igen, och har sedan inte haft ett enda problem.
    - Tillfällighet?

    Har efter detta återigen läst att många med alternativa recoveries som knasar fått sina problem lösta när de gått tillbaka till stock, så jag antar att jag är rätt ute.

    Anyway - riktar ett tack till alla här på Swedroid som bidrar med värdefull info dag efter dag (okej då - jag var väl med och drog mitt strå till stacken på den tiden ZTE Light-forumet levde) och speciellt till Ascii för hans input. Tror jag tar och byter namn till Hex i hans ära... eller nåt. :P (okej, dålig långsökt humor - jag vet. Min fru klagar på det hela hela tiden)

    Så till sist - innan jag rundar av... har läst något om en rom som kallas WanamLite som skulle kunna vara för mig då jag inte känner mig trygg nog att sitta och debloata-själv. Ska jag ha in den verkar det som att jag återigen behöver en Custom Recovery. Vad kan man välja som är hyfsat "SDS-säkert"? Tips, någon?

    Tack igen,
    /gosa
     
    Euran70 gillar detta.
  19. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    När det gäller recoveries så finns flera som är sds-säkra, men den enda jag har riktig koll på är philz som definitivt är det.

    När det gäller rommar så lär det vara kärnorna som är viktiga ur sds-synpunkt. Eftersom wanamlite är en sammy-rom så funkar den dels med stockkärnan som är säker, men dom flesta (alla?) andra uppdaterade är också säkra, tex boeffla, siyah, mfl.
     
    Euran70 och gosa gillar detta.
  20. Grebdroid

    Grebdroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2011
    Inlägg:
    164
    Mottagna gillanden:
    24
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nexus 5
    ROM:
    5.0 stock LRX21O
    Info:
    Apex Launcher
    Någon som vet hur säkert det är att återgå till en custom rom efter att ha fixat SDS(vad det verkar) genom att "fabriksåterställa" telefonen med stock rom?

    Just nu har det rullat på felfritt i nästan ett dygn med stock men det känns ganska tråkigt.

    Det var som sagt på ReVolt 4.3 som det började. Vilket är AOKP(JB 4.2.2) baserad rom!
     
    Last edited: 23 maj 2013