Går mobilen inte att ladda? TIPS!

Diskussion i 'Allmänt' startad av Palmgreno_2, 16 apr 2013.

  1. Palmgreno_2

    Palmgreno_2 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2013
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tips: Bota laddningsproblem med 5-56!

    Här ett tips för er som har problem med glapp i kontakten vid laddning. Min vän har en Samsung Galaxy S2 och plötsligt gick inte mobilen att ladda. Han provade med olika laddare utan resultat. Ringde sedan till supporten som menade att man skulle lämna in mobilen (med trolig väntetid på ett antal veckor). Istället provade han att spraya pyttelite 5-56 i mobilens USB-port vilken botade felet med en gång! Några dagar senare fick jag samma problem med min Samsung Galaxy Note II, som åtgärdades effektivt på samma sätt.

    PS: Efter att ha fått synpunkter här på forumet ang faran i att använda medel som lämnnar rester efter sig, och efter att ha testat att istället åtgärda glappet genom att blåsa rent usb-kontakten med tryckluft, så böjer jag mig för expertisen och rekommenderar istället den tryckluftsmetoden, som verkar vara helt ofarlig och som funkar bra!
     
    Last edited: 19 apr 2013
  2. ehnvis

    ehnvis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    1 302
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Skulle iofs inte vilja spruta in olja i kontakten på min telefon då det kan orsaka mer skador än nytta. Hade nog räckt med lite tryckluft på burk (UTAN OLJA).
     
  3. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Detta är ett lysande sätt att förstöra sin telefon och se till att den förlorar all garanti! Det är upp till var och en att ta risken, men den är alldeles för stor att det ska gå åt skogen och att man därmed förlorar många sköna slantar. Avråder å det bestämdaste!
     
  4. Bmsone

    Bmsone Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    1 066
    Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB
    5-56 har en lysande förmåga att förstöra displayer också. Kan komma in i skikten så de separerar med konstiga skuggor som följd.

    /Björn från S2 via Tapatalk
     
  5. Palmgreno_2

    Palmgreno_2 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2013
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    fler tips...

    Jag brukar ta en fettspruta och trycka in i mobilen tills det svämmar över. Torkar sen bort överflödigt fett med en trasselsudd. Funkar kanon! Enda nackdelen: Olja i örat när man pratar. Fördelar: Samtalen blir väldigt smidiga och väloljade samt att det blir väldigt snygga regnbågsfärger av fettet på insidan av skärmen :-D

    Nä men skämt åsido så kanske inte 5-56 är idealiskt, men i mitt fall så var det frågan om en mikroskopisk mängd vilket alltså avhjälpte problemet. Men istället för fler negativa omdömen över denna metod så vore det väldigt intressant att höra tips om hur man på ett bra sätt kan avhjälpa problemet med glappkontakt i usb-porten. Jag vet att detta problem är väldigt vanligt så jag tror att många skulle bli tacksamma för bra tips. Att lämna in mobilen kan ju ta väldigt lång tid, så därför är det ju positivt om man kan fixa problemet själv..
     
  6. ehnvis

    ehnvis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    1 302
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Som jag skrev i min tidigare post så rekommenderas det på flera ställen i forumet att man använder sig av tryckluft på burk utan olja i. Det gör susen i många fall då det ofta är damm som är i vägen.

    Skulle det inte fungera så kan man använda en mjuk tandborste och isopropylalkohol (möjligt att det går med kemiskt ren bensin med).

    Det viktiga är att man använder sig av något som inte lämnar rester vilket 5-56 gör.
     
    Palmgreno_2 gillar detta.
  7. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Fast poängen är att även väldigt små mängder kan vara skadligt. Det lkan bli så att problemet försvinner temporärt, men att 5-56 sakta vandrar inåt i telefonen och sakta, sakta förstör den så att du kan få en trasigt telefon om några dagar /veckor etc. Och då är din garantiförbrukad eftersom du använt detta medel. Så en snabb lösning är tyvärr ofta ett problem i långa loppet.

    Tanken var alltså inte att vara negativ, utan snarare lyfta fram vad som kan hända.
     
    Palmgreno_2 gillar detta.
  8. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    5-56 är även lätt upplösande på plast så det kan ju blir lite halvknixigt om det skulle hända.

    EDIT: vissa plastsorter
     
  9. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    En annan metod som fungerade för mig var att gräva ur dammet ur kontakten med en platt tandpetare. Sedan dess har den fungerat utmärkt.
     
    Palmgreno_2 gillar detta.
  10. Palmgreno_2

    Palmgreno_2 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2013
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ok, tack för tips! Ska prova tryckluft nästa gång problemet uppstår :)
     
  11. Palmgreno_2

    Palmgreno_2 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2013
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Eftersom laddningen började glappa igen efter två dagar, så provade jag att låna tryckluften när jag var på besök hos bilmecken idag och det funkade utmärkt! Så nu böjer jag mig för bättre vetande och går över till tryckluft vid laddningsproblem. Tack alla ni som engagerade er! Hoppas laddningen kommer funka ett tag nu...
     
  12. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jag brukar ta något hårt i trä typ en tandpetare för att få bort diverse beläggningar och annat som kan strula till det. Min Lumia 800 hade en förmåga att samla på sig damm i hörlursuttaget. Man ville inte direkt stoppa in metall där så en tandpetare, eller tändsticka, funkade skitbra.
     
  13. ZiMMeN

    ZiMMeN Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    865
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Finns ju annars Elektronikrengöring på Biltema, är klockrent att rengöra med.
    http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt/Elektronikrengoring-36457/

    Lämnar inga rester alls.

    MEN OBS! Se till att elektroniska apparater är spänningslösa.

    Så ta ut batteriet innan!

    Annars är 5-56 bra, men de är ju i rätt mängd kanske en halv (½) droppe men inte mer än så.
     
  14. DCLXVI

    DCLXVI Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2010
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Hörlursporten lär inte vara kortslutningskännslig, du kortsluter mig veterligen porten varje gång du ansluter något i den...