Tre firar 10år 3maj - vågar vi hoppas på kalaserbjudanden?

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av lejonel, 2 apr 2013.

  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Gäller det här enbart Android eller även iPhone? Vilka appar snackar vi om egentligen? Mitt3 är den enda 3appen jag känner till och den är ju nödvändig som 3kund.

    Sen oavsett förinstallerade appar, går det inte att avinstallera de appar en inte vill ha? Förstår inte riktigt sambandet med installerade appar och uppdateringar från mjukvarutillverkaren. Såvida 3 inte ansvarar för mjukvaruuppdateringar så förstår jag inte hur de kan påverka det. Brukar mjukvaruuppdateringar ens skötas av operatörer? Det sköts väl av Google/Apple alternativ någon mobiltillverkare såsom Samsung.

    Att en telefon är låst ser jag inte problemet med såvida du inte ska byta operatör men är telefonen inkluderad i abonnemanget så lär du inte byta operatör under bindningstiden som brukar ligga på 2 år. Däremot kan jag känna att telefonen bör låsas upp efter bindningstiden utan extra kostnad då den är avbetald men så fungerar det ju inte idag.
     
  2. Jan-Bertil

    Jan-Bertil Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G
    ROM:
    Stock
    Å andra sidan är det inte alltid så roligt att få uppdateringar tidigast av alla. Det har vi försökskaniner med GN2:or bittert fått erfara, med 4.1.2-uppdateringarna....
    Just sayin'....
     
  3. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det är en egen Android-firmware från 3 som kommer dagar/veckor/månader/aldrig efter den "vanliga" uppdateringen från tillverkaren.
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    iPhones är bara låsta, där är det helt originalmjukvaran från Apple som gäller. När det kommer till Android-telefoner är de flesta låsta och brandade av 3. Det innebär att de har en mjukvara som de kvalitetstestar och godkänner innan den släpps till telefonerna, på detta sätt kan de kolla så att telefonen fungerar fullt ut i deras egna nät.

    Detta är något som gör att en uppdatering till en Android-telefon kan ta någon vecka extra beroende på om de hittar någon bugg i mjukvaran eller så. Ofta tar det endast några dagar extra och ibland släpps 3s version även innan den vanliga versionen släpps. På grund av vissa buggar som kan hittas i mjukvaran så kan det bli så att den aldrig släpps utan man väntar på nästa version eller släpper en annan version av mjukvaran där problemen är lösta.

    De appar som kan läggas in på Android-telefoner är Mitt3, 118Adressboken, Appland, 3Mobil-TV och 3Friendtones. Vissa modeller kan även ha någon mer och andra någon mindre.

    De allra flesta kunderna hos 3 märker inte ens av detta och behöver inte ha uppdateringen direkt, men är man en mer avancerad användare och vill ha det senaste direkt så kan det bli lite jobbigt.

    Men som sagt, med en iPhone så har 3 inte gjort något med mjukvaran. Likaså går det att köpa telefonen på The Phone House med 3 abonnemang och då är de oftast helt olåsta och obrandade.

    Så kan det ju också vara, det är sådant 3 ibland lyckas rätta till innan deras mjukvara släpps om de hittar problemet i sina tester :)
     
  5. Droid55

    Droid55 Guest

    Jaha, vilken tur jag har då. ;)

    Menar du olåst Android när du skriver köpa telefonen via Phone House? Jag har för mig att iPhones alltid är låsta om de köps med abonnemang dvs. inte konant. Så vill jag teckna 3 abonnemang där iPhone ingår så blir väl iPhone låst också? Sen tillkommer ju uppläggningsavgift när du inte beställer via 3s hemsida och det är ju typ halva upplåsningsavgiften.

    Edit: Jag är ju redan 3kund kom jag på. :P Om jag ska byta abonnemangsform tillkommer väl ingen uppläggningsavgift. Fast för byta abonnemangsform är det väl bara ringa 3s kundtjänst som gäller eller besöka en 3butik?
     
    Last edited by a moderator: 7 apr 2013
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    iPhones säljs låsta hos The Phone House också om du köper dem med abonnemang, det var Android-telefoner jag syftade på.

    Nej, vid abonnemangsbyte tillkommer ingen ny startavgift utan det är kostnadsfritt att byta eller förlänga sitt abonnemang. Det lättaste är att ringa till 3, men det går även att besöka en butik om man enbart vill byta abonnemang. Vill man förlänga är det ofta smidigare att besöka en butik :)
     
  7. lejonel

    lejonel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    1 851
    Mottagna gillanden:
    561

    MINA ENHETER

    Ingen som hört något om firandet? Snart där ju :)
     
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Nope, men de har lagt upp några gamla reklamfilmer på sin YT-sida, så de jobbar nog på något :)
     
  9. lejonel

    lejonel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    1 851
    Mottagna gillanden:
    561

    MINA ENHETER

    Länka gärna till deras kanal på tuben. Gött o ha koll på alla källor ;)
     
  10. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Sök på 3Sverige på YouTube :)
     
    lejonel gillar detta.
  11. okänd

    okänd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Börjat tröttna på de 1 Mb/s man är låst till med Telia kontantkort (kört med årskort på det) och Tre hade helt klart vettigast priser i förhållande till mängden datatrafik och hastigheter de tillåter en att få (om man nu faktiskt får full hastighet återstår att se). Nyligen begett mig söderut från Hudiksvall och kommer inte flytta tillbaka (vad jag vet iaf) på ett tag så det lär väl vara lugnt med täckningen då.

    Glad jag kikade förbi här och såg att något kanske är i görningen snart innan jag vinglade in i någon av deras butiker och skaffade mig ett 3pott abonnemang med mobilsurf till. Får hoppas de erbjuder något trevligt åt folk som redan har en lur att stoppa in simkortet i bara.
     
  12. haktech

    haktech Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Förlorar mindre kanske man ska skriva så barnen förstår.

    Annars brukar man skriva tjäna även fast man egentligen förlorar i praktiken.
     
  13. lejonel

    lejonel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    1 851
    Mottagna gillanden:
    561

    MINA ENHETER

    Skriva tjäna trots att man förlorar? Öh nej. Man sparar i det läget, inget förlorar eller tjänar. Använder man ordet tjäna när man egentligen sparar så behärskar man inte det svenska språket särskilt bra.

    Mvh "barnet" på 33år.
     
  14. Cire

    Cire Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Skriver man tjäna när man köper något är de något allvarligt fel.
     
    Sleepwalk och Guldstrand gillar detta.
  15. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Vågar man hoppas på ett schysst fastprisabbonemang för oss som INTE vill binda oss och få en mobil med abbonemanget? I så fall hoppar jag på direkt.
     
  16. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Troligtvis inte, det finns inte många kampanjer under åren som 3 haft där man inte haft bindningstid.

    Om vi har tur så följer de istället efter 3 DKs nya prisplaner. Samtal, sms och MMS ingår - det är surfmängden som skiljer sig mellan abonnemangen.
     
  17. lejonel

    lejonel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    1 851
    Mottagna gillanden:
    561

    MINA ENHETER

    Vet du om DK har lite bättre avtal när det gäller surf? Tre.se verkar bara ha max 5GB/mån om man inte väljer deras surfpaket (som gör det dyrt att ringa) Känner att det vore gött att ha en gräns på 10GB/mån så man slipper surfa i snigelfart om man går över datamängden.
     
  18. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    He inte koll på det i huvudet, men kolla http://3.dk :)

    Jag skulle tro att deras abonnemang generellt sett är bättre. Dock är det ju annan lagstiftning i Danmark när det gäller bindningstider, vilket gör att villkoren ofta ser annorlunda ut.
     
  19. FreddeN

    FreddeN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Känns som danskarna har betydligt billigare och bättre mobil abonnemang mot oss svenskar. Hoppas detta kommer till Sverige, för på senaste tiden har fan allt mobilt i sverige blivit både dyrare och sämre.
     
  20. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Dock har vi i Sverige kraftigare subventionerade telefoner än vad de har i Danmark :)