Diskussion: Snapdragon 600 m. Adreno 320 VS. Exynos 5410 Octa m. PowerVR SGX544

Diskussion i 'Galaxy S4 - Allmänt' startad av Zee, 17 mar 2013.

  1. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Enligt wikipedia så saknar i9500 LTE. De har i sin tur XDA som källa.
     
  2. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Fast det beror ju på vilken fil man spelar och vad den har för format,bitrte,upplösning etc. Att två olika personer gjort tester på varsitt håll säger inte ett skvatt.

    Dessutom kan den ena versionen vara bättre på vissa filformat t.ex. Det enda sättet att få ett riktigt resultat är att spela upp ett antal filer av olika format på båda lurarna samtidigt. Tills dess skulle jag vilja påstå att vi inte har en aning.

    Att diverse Samsungfanbous till varje pris försöker föra fram fördelar med octan är dock klart. Man drar sig inte ens för att komma med rena lögner om det behövs.

    Nej jag är inget fan av varken Qualcomm eller Samsung. Däremot hatar jag alla former av fanboyism. Ska man diskutera skillnaderna mellan i9505 och i9500 så ska det göras med säkra fakta och inte lösa fanboyteorier.

    Tack för ordet.
     
  3. Gorynytj

    Gorynytj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2012
    Inlägg:
    1 227
    Mottagna gillanden:
    392
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10
    Övrigt:
    Razer Nabu Watch
    Vart får du infon att jag är för Octan? Självklart måste man göra fler tester än ett, det är så självklart att det inte behövs nämnas. Att bara ta ett test, är som att slå en 6:a med en tärning och tro att man får sexor hela tiden..

    Jag till och med berömmer Snappyn. Du älskar slänga ur dig fanboyism dock, det måste jag medge.

    Och till poängen, är varken förespråkare för octan eller s600, bryr mig inte värst mycket får jag medge. Bägge är väldigt bra, och jag kommer bli nöjd med vilken som helst av dem.
     
    Last edited: 15 apr 2013
    Tråget, DrT och salamandern gillar detta.
  4. hackeron

    hackeron Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2011
    Inlägg:
    672
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

  5. inzomniac

    inzomniac Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2011
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    55
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Platta:
    Samsung Tab S8+
    Det finns alldeles säkert en del som förespråkat (fanboyat) Exynos framför Snapdragon, och kanske till och med tvärtom. Jag har inte uttalat mig alls förrän nu, men skulle ändå helst vilja ha Exynos i min kommande S4. Varför?

    Angående 4G: Så är det inget jag nödvändigtvis behöver, hemma är det mest wifi, och på jobbet har kollegorna med 4G lite problem med täckningen verkar det som. Oavsett blir det en ny telefon efter runt 1 år, och då är 4G ännu mer moget täckningsmässigt samt att modemen i telefonerna kanske har utvecklats att bli än mer effektiva, vad vet jag :)

    Ny teknik etc: Jag har uppfattat det som att Snapdragon 600 är en trimmad/uppdaterad S4 Pro, där S4 Pro presenterades för 14(?) månader sedan, även om första telefonen kom rätt många månader senare (typ Nexus 4). Då jag har en Nexus 4, så vet jag att S4 Pro är snabb och att kraften duger gott och väl för mig. Men jag är intresserad av, och skulle vilja testa ARM Cortex A15, då det är det senaste från det lägret. Jag var väldigt nöjd med den Exynos som fanns i S3, så jag hoppas och antar att S4:ans Exynos är strålande. Typ att man hoppar från Intel Sandy Bridge till Ivy Bridge eller kanske till och med Haswell. Så ser jag det som glad amatör. Jag vill gärna ha, och testa, det senaste om möjligheten finns :)

    Jag upplevde aldrig att min S3:a blev varm med min användning, men min Nexus 4, och en kollegas Xperia Z (S4 Pro), anser jag blir lite för varma runt kameraområdet efter rätt lätt användning, där jag antar att processorn sitter. Dessutom drainade min Nexus 4 gott med batteri vid vila under lång tid (msm_hsic_host säger better battery stats). Enligt vad jag läst mig till berodde det på Qualcomms drivers. Så Qualcomm har naggats i kanten i mina ögon på grund av detta, även om jag är nöjd med prestandan i övrigt. Idag är drain-problemet i princip borta, men det har hänt att den blir väldigt varm när den ligger idle. Beror kanske på nån app, jag vet inte.

    Jag bryr mig inte så mycket om benchmarks, och jag förutsätter att Samsung har gjort så gott dom kunnat för att Exynos och Snapdragon i S4an skall ha så liknande prestanda som möjligt, om än kanske inte i benchmarks, så i alla fall i användarupplevelsen. Sen kanske man kan tycka att Snapdragon gör att S4an inte sticker ut på samma sätt som den hade gjort med Exynos, då de andra flaggskeppen som HTC One och Xperia Z i princip har likadan eller väldigt lik bestyckning.

    Jag bryr mig heller inte om Custom roms (fördel Snapdragon), eller om det inte kommer mjukvaruuppdatering till en Exynos-S4 efter 2 år.

    Men jag skall ha en S4, fastän det är en Snapdragon, och vet att den kommer vara tillräckligt snabb för mina ändamål. Skärmen kommer ändå vara underbar, och man kommer kunna surfa, ringa och skriva sms med den. Jag skulle bara vilja testa teknik som jag anser vara nyare, med big.little, cortex A15 och allt vad det heter.

    Bara lite hur jag, och kanske några andra tänker. Jag kanske har fel eller har blivit vilseledd i nåt som jag läst eller sett, vad vet jag. Jag skulle ändå helst vilja ha Exynos-varianten :)

    God kväll, Swedroidare.
     
    R8V10GT, filur93, qudos och 5 andra gillar detta.
  6. filur93

    filur93 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2011
    Inlägg:
    551
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Hur är det egentligen, stödjer Exynos 4G eller inte? I början på det här klippet säger han att den stödjer 4G :ehm:
     
  7. hackeron

    hackeron Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2011
    Inlägg:
    672
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Exynos stödjer LTE.. Men Samsung använder inte något modem som stödjer LTE på deras Exynos varianter. Så nej, ingen LTE.

    Förutom på den koreanska varianten där dom har modem som stödjer LTE på exynos.

    Edit: han har ju inte exynos varianten.. han har ju 9505 (Snapdragon)
     
    Last edited: 22 apr 2013
  8. filur93

    filur93 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2011
    Inlägg:
    551
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Aha, hade för mig att 9505 var Exynos. Fan, borde ju kunna detta vid detta laget xD Okej, tack för att du redde ut det ^^
     
  9. pjm1891

    pjm1891 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    907
    Mottagna gillanden:
    763
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Google Pixel 7 Pro
    Intressant läsning från AnandTech, inte "vanliga" Snapdragon 600 i S4an.


    Digging through the Galaxy S 4 kernel source we see references to an APQ8064AB part. As a recap, APQ8064 was the first quad-core Krait 200 SoC with no integrated modem, more commonly referred to as Snapdragon S4 Pro. APQ8064T was supposed to be its higher clocked/Krait 300 based successor that ended up with the marketing name Snapdragon 600. APQ8064AB however is, at this point, unique to the Galaxy S 4 but still carries the Snapdragon 600 marketing name.

    If we had to guess, we might be looking at an actual respin of the APQ8064 silicon in APQ8064AB. Assuming Qualcomm isn't playing any funny games here, APQ8064AB may simply be a respin capable of hitting higher frequencies. We'll have to keep a close eye on this going forward, but it's clear to me that the Galaxy S 4 is shipping with something different than everyone else who has a Snapdragon 600 at this point.