Stora fotografitråden / fotografer i forumet

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dockland, 4 jul 2010.

  1. DannyX

    DannyX Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2012
    Inlägg:
    308
    Mottagna gillanden:
    98
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE
    Telefon 2:
    Huawei Mate 10
    Telefon 3:
    Lenovo Vibe Z (K910)
    ROM:
    Rom 4.4.2 rootad
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Övrigt:
    Har en mediaspelare Cowon D2 med custom Linux-Rom (Rockbox).
    Fotat inne i en mörk butik handhållet, snabbt skott på skyltdockan :)
     

    Bifogade filer:

  2. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Ärligt talat så kan du ta bra bilder med den kameran. Det enda som jag märkte stor skillnad emellan när jag började ta kort med min 3200 istället för min 3000 var att mpix-antalet var större. Inte vid vanliga kort men när man t.ex. croppar eller liknande.

    Om du köper den kameran och ett bra objektiv får du bra bilder. Om du tittar bakåt här i tråden har jag tagit mycket bilder med min 3000 och den tar, enligt mig i alla fall, riktigt fina bilder om man bara kommer nära nog så du slipper klippa så mycket i bilderna.

    http://img534.imageshack.us/img534/3866/dsc00658008002.jpg
    http://img402.imageshack.us/img402/1511/dsc0070800.jpg
    http://img5.imageshack.us/img5/6282/dsc0002hs.jpg

    Dessa är tagna med min d3000 och ett objektiv för 2000:- (se länk nedan).

    Om du inte letar efter bättre bilder än så duger ABSOLUT d3100. Vill du kunna croppa lite mer, alltså om du inte kommer så nära (jag stod seriöst PÅ insekterna och croppade max 50% av bilderna), så kolla på 3200 eller liknande. Där kan du också filma och lite sånt. Oftast får du wifi-adaptern på köpet så du kan ta kort ifrån telefonen och så vidare. Inget säljargument i sig iofs det där med wifi men en kul bonus.

    Börja litet. Om du tycker det är värt så köp bättre om ett par år. Min d3000 använde jag i hur många år som helst och har varit sjukt nöjd.

    Det är bättre att köpa bra objektiv. Jag har dessa:
    http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ni40micro
    http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ni1685

    Det sista köpte jag av en kompis för 2000:- och det andra nytt ifrån Elgiganten för 1995:-.

    Dessa använder jag självklart på min d3200 nu. När, om, jag köper en bättre kamera blir det Nikon igen och då kan jag använda samma objektiv. Det enda jag saknar är ett telezoom men jag spanar på detta:
    http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=vc70300ni

    Sen känner jag att min väska är komplett. Studerar fortfarande så jag vettifan vart jag skall hitta de pengarna men man fyller ju snart år så man får hoppas på snälla släktingar!
     
  3. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    På samma sätt tänkte jag när jag köpte min kamera för tre månader sedan. Jag slog till på en D5100 för att jag ville ha vridbar skärm men tyckte inte steget upp till D5200 var värt pengarna för en nybörjare som mig.

    Jag använder ett 18-105 objektiv som allround och ett fast 35/1.8G för porträtt och liknande. Det som jag saknar och vill kompletta med är ett 70-300 som du nämner. Försökte fota på en bandymatch men då räckte inte min zoom till riktigt :)

    Elgiganten har för övrigt ett erbjudande på D3100 som gäller idag; http://www.elgiganten.se/product/fo...KIT/nikon-d3100-systemkamera-18-55mm-objektiv

    Min Nexus tapatalkade.
     
    Last edited: 18 apr 2013
  4. eal

    eal Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P30 Pro
    D3100 är en grym kamera. Har en sån själv.
    Det är absolut ingen dum idé du är inne på. Den är "samma generation" som D7000 även om sensorerna är olika.
    D5100 har exakt samma sensor som D7000 och producerar lika bra bilder. (Vilket även D3100 gör om du som fotar gör rätt. Du måste ner på pixelnivå för att kunna se skillnader)

    Helt rätt tänk att lägga pengar på objektiv i stället för hus till en början.
    Jag har börjat växa ur min D3100 efter två år och börjat snegla på D7000...det jag saknar är fler knappar (om jag ska förenkla det lite). Jag får ofta gå in i menyer om jag ska ändra vissa inställningar. Samt att jag vill kunna få autofokus med äldre objektiv som inte har inbyggd fokusmotor.

    Ingen Nikonkamera har bildstabilisering i kamerahuset utan det sitter i objektiven...men det är bara på teleobjektiv som det verkligen behövs.
    De mest moderna objektivens bildstabilisering gör att du kan blända ner 2, kanske 3 steg...så det är inga hysteriska skillnader.
     
  5. eal

    eal Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Viss var det du som tipsade om 40mm? Tack igen! <3

    Och kör på den Tamrongluggen. Helt fantastisk!
     
  6. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Japp, jag är fortfarande helt galet kär i min! De borde tamejfan ta mer betalt för den gluggen så fina kort man får. Kärlek <3

    Vilken Tamron menar du? Den telezoomen jag länkar till?
     
  7. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Jag är lite halvnoob och har en fråga till er som kan lite mer. När man plåtar med fasta objektiv (jag har siktat på att skaffa ett fast 50) hur blir det med skärpedjupet då? Ett av de allra enklaste sättet att få artistiska bilder (i mina ögon) , oavsett vad man fotar, är ju att helt enkelt ställa sig lite längre ifrån och bara zooma in.

    Sent from my Paranoid Nexus⁴
     
  8. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Det beror ju inte på objektivet utan bländaren. Du kan ha fått den uppfattningen för att fasta objektiv i regel är mer ljusstarka, dvs större bländaröppningar/lägre bländartal. Då blir det ofta så att man får litet skärpedjup, eftersom bländaren bara ändras om man gör det själv/använder shutter priority mode.

    Att göra som du säger leder till större skärpedjup, eftersom de flesta zoom objektiven inte har fast bländare, den blir mindre ju mer du zoomar

    Skickat från min Xperia S
     
  9. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Jag förstår! Anledningen till att det är enkelt att få kort skärpedjup med teleobjektiv är helt enkelt att de har ett kortare skärpedjup än vidvinkel/fast?
     
  10. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Skärpedjupet beror på tre faktorer; brännvidd, fokusavstånd och bländare.

    Huruvida ett objektiv har fast brännvidd är inte direkt avgörande (ett teleobjektiv kan ju också vara fast), men fasta objektiv har ofta större största bländare.

    Att teleobjektiv får mindre skärpedjup vid mindre bländare beror helt enkelt på kombinationen större brännvidd och större fokusavstånd.
     
    Last edited: 18 apr 2013
  11. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Nop, de har oftast längre pga mindre bländaröppning. Bilden känns även plattare på längre brännvidder. Du kanske tycker så för att dina motiv med teleobjektiv ofta är långt bort från bakgrunden?

    Skickat från min Xperia S
     
  12. eal

    eal Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Ja precis den. :)
     
  13. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Bra förklarat, tack.

    Nja, delvis. Jag pluggar journalistik och medieproduktion, så det blir ju naturligt att man fotar mycket människor, och då är det, som du säger, oftast så att motivet är långt ifrån bakgrunden vilket ger en känsla av kort skärpedjup.

    Men jag har även upplevt detta när jag t.ex. har fotat min telefon. Har jag satt mig längre ifrån och zoomat in mycket blir bara en väldigt liten del av telefonen skarp, alltså ett kort skärpedjup. Eller är jag helt vilse nu?
     
  14. Mitox

    Mitox Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2012
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Tack för alla svar jag fick om D3100 och Objektiven! :D
    Jag tänkte fråga om det är värt att lägga de 1000kr extra för en D3200 ist för D3100?
    Alltså är det värt 1000kr att man får typ 24mpix sensor ist för 14, bättre Processor och WiFi?
    Och de flesta objektiv ni länkar ligger på 3-5k vilket är dröm summor för just nu...
    Så jag gjorde en liten lista på Prisjakt med olika Objektiv jag hittade i min prisklass hehe :d

    18-55 standard kommer jag få till kameran så där finns inga sånna.
    Men jag har lagt i en massa 70-300 och även en 55-300 Med Bildstabilisator som dessutom var ganska billig!
    Så är det bättre eller sämre med 55-300 än 70-300?
    Och där fanns en massa 70-300 Objektiv som "heter" macro efter och jag undrar då om dessa går att använda både som zoom objektiv för att fota sport och fåglar+macro fotografering? :D
    Isåfall är det en Win Win och kan därför lägga lite extra pengar på ett sådant "dubbel objektiv" -
    om man får 2 i 1!
    Om inte det är bra med ett "dubbel objektiv" kan någon då länka ett Macro Objektiv som max kostar typ 3k?

    Även om det är lite pengar för vissa så tänker jag helt ärligt inte lägga 4-5 tusen för att fota blommor och bin osv :P
    Kommer självklart kunna lägga mer pengar på det när jag pluggat klart och hittat ett jobb men just nu är det inga summor jag kommer lägga på Objektiv... :P
    Men men här är min lista, ni kan gärna länka något objektiv från listan ni tror kan vara bra! Prisjakt listan
     
    Last edited: 18 apr 2013
  15. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    När du hittat ett objektiv, leta upp recensioner på det. Ett "riktigt" makro tar bilder i 1:1 förhållande dvs ett motiv som fyller ut hela bilden är lika stort som bildsensorn. Jag har ett zoom objektiv som också är makro, men 1:2.7, du kommer inte lika nära

    Skickat från min Xperia S
     
  16. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Om du har råd är det värt.

    Det du har nytta av på 3200 är ifall du tar kort som du måste croppa massa, typ macro eller med telezoom på typ månen, eller ifall du skall ta sekvensfoton mycket snabbt. 3200 har samma motor som de större kamerorna så vill du kunna ta massvis av bilder jättesnabbt efter varandra är det värt det.

    Annars nej.

    Om du har ett objektiv som t.ex. det jag och eal köpt för 2000:-, ett mer normalobjektiv som det jag har och ett telezoom för runt 3500 ifrån Tamron klarar du dig hur bra som helst.

    Kolla mina länkar till objektiv här någonstans på denna eller förra sidan så har du faktiskt hela registret. Jag har ännu inte något teleobjektiv men kommer skaffa ett innan sommaren.

    Huset har mindre betydelse än vad du tror. Objektiven är viktigare. Du kommer kunna ta sjukt fina kort med en d3000 eller d3100 om du bara har ett bra objektiv. Har du däremot en värstingkamera och ett kasst objektiv ger det dig inte särskilt mycket. Kör på det huset du känner dig bekväm med och tänk att du får lägga emellan 2000 och 4000 per objektiv. Att köpa ett hus för 10k är overkill om man inte är seriöst intresserad och kan utnyttja alla funktioner. Som hobbyfotograf kommer du så långt du vill med ett hus för max 5000:-.

    Edit, Här är de objektiven jag kör med nu:
    http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ni40micro
    1:1
    Nikon har tagit fram änu en Micro Nikkor macrooptik speciellt för DX-formatet. Denna optik ett bra alternativ till dig som har någon av Nikons kamermodeller med DX-format på bildsensorn. 40mm på DX motsvarar 60mm på FX, dvs fullformat. Maximal avbildningsskala är 1:1, precis som det ska på ett riktigt macroobjektiv.

    Slutsats
    Optiken presterar som bäst vid 5,6 vad vi kan se och vid mindre bländaröppning än 11 så kommer så tappar du skärpa. Det kallas diffraktion. Jag skulle säga att denna optik kan vara ett prisvärt och bra alternativ om du har en kamera med DX-sensor och inte har någon avsikt att byta upp dig till en fullformatsensor. Nikons 60/2,8 macro är optiskt bättre och passar även till fullformatsensor, men den är också dyrare. Nikon AF-S DX 40/2,8G får betyget bra köp då den verkligen är det det. Mycket prisvärd.


    http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ni1685
    Testad
    16-85 är ett förhållandevis litet objektiv men som ändå ger en gedigen och robust känsla, betydligt tyngre och stadigare än vanliga kit-objektiv som i regel känns väldigt plastiga. Snabb och tyst autofokus tack vare AF-S motor. Mycket bra stabilisering, klarade att få några skarpa bilder på 5 steg längre slutartider än normalt på längsta brännvidd och på fri hand. Och nu till det mest intressanta, skärpan.

    Det ser riktigt bra ut, speciellt i mitten. Lite svagare i kanterna på 16mm men fullt acceptabelt för de flesta och blir bättre på längre brännvidder, detsamma gäller för vinjetteringen. Skarpast blir det på bländare 5,6. Den är inte helt befriad från kromatisk aberration men den är på relativt låg nivå och inget som stör för normalbruk.

    Ett mycket bra köp och speciellt för dig som vill ha lite större zoomomfång än vad normalzoomarna oftast erbjuder, och även bättre bildkvalité än vad superzoomar ger. En perfekt "allround" och res-glugg.

    16-85:an är tätad med oring mot bajonettfattningen och några inuti vid känsliga ställen, men den klassas inte som vädertätad.



    Och detta kommer jag ha senast i sommar:
    http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=vc70300ni
    Bildstabilisering
    Idag finns det nästan inga telezoomar att köpa utan bildstabilisering. Tamronen är inget undantag. Fungerar effektivt och korrekt. Sparar många fototillfällen där du annars varit tvungen ta fram stativet. Bra.

    Bildkvaliten
    Nu kommer vi till det roliga. Optiken presterar klart över vad vi kunde förvänta oss. Skärpan är mycket bra redan vid full öppning. Att blända ner ger inte så mycket mer. En svag vinjettering på full öppning men klart inom vad man kan förvänta sig. Någon kromatisk abberation lider den heller inte av. Distorsion inom rimlig nivå. Ja kort sagt är den mycket bra.

    Slutsats
    Är du inte i behov av en optik med enastående byggkvalitet så finns det inte mycket att fundera på. Autofokusmotorn kunde fått varit en aning tystare men med tanke på priset och att bristerna är få blir vårt betyg Toppklass!


    Det räcker för alla hobbyfotografer. Gott och väl dessutom.
     
    Last edited: 18 apr 2013
  17. Mitox

    Mitox Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2012
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER


    Tack för det fina långa svaret! :D
    Tamron Gluggen du länkade var faktiskt längst ner på min lista jag gjorde på Prisjakt.
    Så jag kommer börja med att köpa D3200 med kit objektivet, spara ett tag till Tamron 70-300mm och sedan kolla runder lite mer på Macro objektiv.
    För jag vill faktiskt kunna zooma när jag har macro, så en fast 40mm kommer det nog inte bli men tack för tipset!
    Nu fattar jag lite mer vad allt gör å vad man behöver det till och att det är värt att spara ihop pengar å köpa en riktigt glugg istället!
    Då får man bara hoppas på ett jobb i sommar så man kan betala sin hobby!
    Tack för all hjälp! Jag vet vad jag ska gå efter nu men självklart kan ni lägga till saker om ni tycker något annat!
    Alltid bra med flera åsikter! :)

    Edit: Förlåt om jag låter snål eller liknande nu men är det någon som testat detta
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=693841
    Och som kanske kan jämföra det med Tamrons
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=684099
    Med tanke på att det är nästan 1000 kronors skillnad, tror ni Tamrons är mycket bättre?
    Jag vet att ni har testat Tamrons och gillar det så att jag därför borde gå på ert råd men jag vill gärna ha åsikter om någon vet något om det andra objektivet :P
    Annars går jag självklart på Tamrons! :D
     
    Last edited: 18 apr 2013
  18. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Vi som gillar att fotografera hjälper alltid varandra så gott det går :-)

    Det där ifrån nikon har jag faktiskt aldrig testat... Någon annan kan säkert svara bättre på det än mig.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  19. eal

    eal Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Jag har provfotat lite med Nikons 55-300...helt OK.
    Inte samma klass som Tamrons 70-300 men duger absolut i krig. Gillar att den har bra närgräns.

    Tumregel 1 när det gäller fotoprylar: Du får precis vad du betalar för. (Vilket är svinjobbigt.)
     
  20. Mitox

    Mitox Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2012
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Hehe okej, då får jag se hur det blir med jobb i sommar men ska försöka spara ihop till Tamron gluggen :D
    Tack för svar!