Felaktigt skrivsätt för datum?

Diskussion i 'Allmänt' startad av britbear, 21 apr 2013.

  1. britbear

    britbear Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2013
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej! Detta är mitt första inlägg i det här forumet. Jag är engelsman som talar flytande svenska och jag har en Galaxy S3 med svenska som huvudspråk.

    Jag har ett problem med kalenderappen CalenGoo i och med att den i agendafliken anger datumet med vad jag upplever som ett felaktigt skrivsätt:

    söndagen den 21:e april 2013

    Visst har jag engelska som modersmål, men jag har alltid trott att de 2 korrekta alternativen är

    söndag 21 april 2013
    söndagen 21 april 2013

    Inte i mina 30 år som svensktalare har jag någonsin sett den längre eller fulla varianten som appen ger. Jag kan visst ha tagit fel, men regeringens (http://www.regeringen.se/sb/d/2729#D) och Språkrådets (http://www.sprakradet.se/9749) hemsidor verkar instämma med mig om vad som är korrekt språkbruk.

    Jag har kontaktat appens tillverkare och han säger att det beror på själva Androidsystemet. Det gäller ett kommando som kräver datumet av Android i s.k. fullt format. På en dator som kör Java 6 får han

    den 21 april 2013

    medan han på en Androidmobil får

    söndagen den 21:e april 2013

    Konstigt!

    Är det nån annan än jag som upplever detta som lite störande? Eller tycker ni att den längre varianten är acceptabel kanske? Iallafall vill jag veta om det skulle gå att åtgärda detta på nåt sätt? Är det en fråga för Samsung? Eller Google?

    Tack för tips!
     
  2. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Vad är skillnaden? Böjningen på "söndag" samt ":e" bakom datumet?

    I mina öron låter "Söndagen den tjugoförsta april 2013" med rätt än "Söndag tjugoett april 2013" eller "söndagen tjugoett april 2013" men man är väl olika.

    Skillnaden på det du tycker är korrekt "söndagen 21 april 2013" och "söndagen den 21:e april" löjligt små :P
     
  3. Molleresa

    Molleresa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2011
    Inlägg:
    869
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Men det är lätt att irritera sig på småsaker!
    Själv bryr jag mig egentligen inte så mycket om vilket som används, men jag håller med om att det är vanligare med "söndag 21 april 2013" än "söndagen 21:e april 2013", men jag tycker inte att det sistnämnde låter fel, förutom att det ska vara 21:a i mitt tycke.
     
  4. S4MSUNG

    S4MSUNG Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2013
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Man blir lite avundsjuk på TS, tänk om man hade så få bekymmer här i livet så man kunde hänga upp sig på en sån här sak. :-*
     
  5. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Oavsett vilket datumalternativformat man väljer av dem TS listar så är det i alla fall ingen risk för missförstånd om vilket datum det gäller, och det tycker jag är huvudsaken.

    Om det i stället stått t.ex. "09/10/11" hade det däremot varit svårt att veta vilket datum som avsetts. Är det 9 nov 2010 eller 10 nov 2009 eller 11 sep 2010 eller 10 sep 2009 eller något annat datum? ISO-formatet yyyy-mm-dd är därför att föredra i alla situationer.

    Det kan tänkas att ifall man som TS inte har svenska som sitt ursprungliga språk är extra mån om att välja rätt, men jag tror att de flesta med svenska som modersmål inte tycker att denna lilla skillnad spelar någon större roll. Jag kan eventuellt tycka att det längre formatet tar onödigt stor plats jämfört med några av de mera kompakta alternativen.
     
  6. G4il1

    G4il1 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    1 004
    Mottagna gillanden:
    340

    MINA ENHETER

    En sak att tänka på är dock att Sverige nu börjar gå över mot EU standard och från 1 januari 2013 är det DD.MM.YY eller DD.MM.YYYY som är skrivsättet på bland annat Körkort.
     
  7. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Skillnaden är att det första är korrekt skrivspråk och det andra är talspråk. Dvs TS har rätt.
     
    britbear gillar detta.
  8. DCLXVI

    DCLXVI Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2010
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Say what!?! Jag kommer fortsätta skriva (YY)YYMMDD, enda vettiga sättet!
     
  9. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Det är tur att språk utvecklas ;)
     
  10. britbear

    britbear Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2013
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tack för alla svar. Intressant att så många tycker att den längre varianten är hyfsat acceptabel.
    Jag är kanske lite petig eller kinkig i det här, men som mfm säger, det är inte hur man uttalar datumet som det gäller utan det korrekta skrivsättet. Jag retas bara av den okorrekta :e bakom 21 och att det är en onödig dubbel bestämd artikel - man behöver inte både söndagEN och DEN, eller?
    Kanske jag måste utveckla vidare mitt svenska tycke??? :)
     
    mannyb gillar detta.
  11. DCLXVI

    DCLXVI Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2010
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Den syftar väl på bestämd artikel på 21:a? Långt ifrån någon svenskalärare men imho:

    Söndag 21:a juni låter helt fel, likaså

    Söndag den 21:a juni och

    Söndagen 21:a juni

    Söndagen den 21:a juni låter mest korrekt att säga...