Varför dual sim?

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av botze, 21 apr 2013.

  1. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Hej, jag har noterat att nästan alla Kina -telefoner har två platser för sim-kort, d.v.s. dual sim. Varför?? Vilket behov är det som driver på detta?

    Jag har aldrig sett en sådan telefon i europa, så jag antar att det finns någon kulturell skillnad mellan kineser och europeer som orsakar detta behov... måste vara ganska mycket svårare att göra en telefon med två sim-kortsplatser!
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag tror att många skulle uppskatta möjligheten att ha två sim. Et privat och ett för jobbet, till exempel. Ett annat exempel är om man vill ha två operatörer, om man befinner sig i områden där de presterar olika bra så kan det vara bra osv :)


    Sent from my iPhone using Tapatalk 2
     
  3. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Absolut, det tror jag också. Men det måste ligga något bakom att INGEN telefon i europa har dubbla platser för sim-kort och ALLA telefoner i Kina har det.
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det kanske är lättare att få oss i Europa att få en jobbtelefon och en privat-telefon, i jämförelse med de i Asien. Att sälja en dual-sim telefon kan ju i princip halvera intäkterna för en och samma person.
     
  5. JoeH

    JoeH Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    samt att det säkert finns lika många operatörer som det finns invånare i sverige :P

    kanske?
     
  6. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Du menar att folk generellt sett är fattigare i Kina och kanske inte har råd i samma utsträckning att ha två telefoner? Mycket möjligt att det är en starkt bidragande orsak...
     
  7. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag menar att vi i Europa generellt sett har relativt mycket pengar och de flesta får företagstelefoner från sin arbetsgivare. Vad jag vet har många i Kina en ganska begränsad ekonomi. Hur det är med det arbetstelefoner i andra länder utöver Sverige vet jag egentligen inte. Det var bara en teori jag hade :)


    Sent from my iPhone using Tapatalk 2
     
  8. Henriko

    Henriko Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Som jag har förstått det så använder många en operatör för lokalsamtal och en annan operatör för samtal till andra delar av landet. Framförallt i Kina har det ju skett en omfattande migration från landsbygd till städer senaste decennierna. Man får ju ha i åtanke att länder som Indien och Kina är mer som kontinenter än länder.
     
  9. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Jo absolut, jag förstod det, tyckte det var en bra teori, ville bara förtydliga :)

    Intressant, är det så det ligger till alltså?? Låter rätt troligt!
     
  10. viktor95

    viktor95 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Jag har själv en mobil med dual sim som är från kina, jag har i ena sim platsen mitt comviq som jag ringer och smsar med. Och i den andra sim korts platsen har jag ett mobilt bredband från 3 som jag surfar med.
     
  11. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det stämmer faktiskt inte alls, väldigt många telefoner i Kina har bara en SIM-kortplats. Det är knappast så att alla (eller ens särskilt många) kineser går runt med i billig klon utav den senaste iPhone/Samsung-telefonen (vilket är vad du hittat i drivor på DX, pandawill osv antar jag).

    För de som tillverkar telefoner med MediaTek-chipset (vilket inkluderar alla billiga kopior) är det typ gratis med dual-SIM för det finns inbyggt från början.

    Av de kineser jag känner (i Kina) har ingen en dual-SIM-telefon utan det är Galaxy S II, flera iPhones, någon Nokia Symbian, en Coolpad CDMA-telefon osv.

    Varför skulle man vilja släpa runt på två telefoner frivilligt? Men dual-SIM knappast något som operatörerna vill att folk ska ha, då får folk större valfrihet och operatörerna förlorar pengar.

    Är väl snarare så att det är många svenskar som är så fattiga att de måste köpa sin telefon på kredit (även känt som abonnemang) medan de telefoner som köps i Kina betalas kontant direkt vid köp...
     
  12. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Jo det fattar jag också. Ursäkta mig, skulle varit tydligare i min beskrivning. Med "Kina -telefon" syftade jag på det stora antalet telefoner som säljs från kinesiska webbutiker till oss européer.

    OK intressant!

    Ingen aning, jag vill iaf inte det (och gör det inte heller). Min fråga gällde varför fenomenet med två sim-kortsplatser förefaller betydligt vanligare i billigare telefoner som går att köpa från kinesiska websidor (tydligare?), än telefoner som köps från traditionella svenska återförsäljare. Jag gjorde då ett antagande att behovet av två sim-kortsplatser förefaller vara kulturellt betingat på något sätt, men du menar att det är felaktigt? Vad är din teori?
     
  13. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det skulle väl vara för att Sverige har (haft) en mer totalitär telefonikultur (Televerket ägde din telefon medan du ändå fick betala för den) medan det är mer fri företagsamhet i Kina. o_O

    Men som någon sa, det finns SIM-kort som man ringer billigt lokalt med och andra SIM-kort man ringer billigt längre bort med, så det är inte så konstigt med två SIM-kort. Även i Indien och Ryssland är det populärt med dubbla SIM-kort (och som sagt får man dual-SIM på köpet med billiga MediaTek-chip).
     
  14. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Intressant teori, och mycket möjlig. Du menar typ att "alla" konsumenter skulle ha nytta av fler än 1 sim-kortsplats, men operatörerna har haft så pass stor makt över telefontillverkarna att de inte tillåtit detta...

    Påminner mig om en telefon jag hade för 13 år sedan, kan ha varit en Motorola eller en Siemens, som hade inbyggd telefonsvarare! Helt underbar funktion, som gjorde att jag inte behövde ringa upp min röstbrevlåda (och betala samtalstaxa) för att lyssna av mina meddelanden, utan de sparades på ett internt flashminne. Denna funktion har jag aldrig sett varken för eller senare. Undrar varför...... :(
     
  15. Droid119

    Droid119 Guest

    Vad jag vet så släppte samsung en telefon med dual-sim i Sverige/Europa...

    Skickat fråm min wildfire S med JellyBean via TapaTalk 2
     
  16. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Inte tillåtit vet jag inte, men de skulle knappast sälja dessa lurar med abonnemang, tvärt om låser man ju mobilerna så att de inte ska fungera med andra operatörer.

    I USA är det ännu värre, där finns det flera operatörer där man bara kan köpa en telefon med inbyggt SIM-kort som inte ens går att ta ut eller byta.

    Om alla konsumenter har nytta av det vet jag inte, men en hel del i alla fall (t.ex. majoriteten av personerna på mitt jobb springer runt med två mobiler). Jag har även ett SIM-kort där jag betalar drygt 4 kr i månaden för mobilt internet och det är ganska mycket billigare än att betala för data på ett vanligt abonnemang eller kontantkort.

    Man har släppt Galaxy S Duos och Galaxy Grand Duos i Europa, men inte i Sverige. Dock är jag inte så imponerad av dessa lurar...
     
  17. SpeedRunnerAlfa

    SpeedRunnerAlfa Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2013
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Själv har jag en jobb telefon och en privat telefon så en telefon med dual-sim är definitivt intressant för mig. Sitter dock nu och funderar om på om ska satsa på en Samsung Galaxy Grand eller en CAT B15 eller helt enkelt fortsätta köra på 2 telefoner och skaffa en S4 eller Nexus 4.
     
  18. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Kan inte någon rekommendera en high-end telefon med dubbla SIM, har också två abonnemang en för jobbet och ett privat så hade varit kanon att haft en telefon med dubbla SIM-kort.
     
  19. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det finns inte så många high-end-telefoner förutom Note II och Galaxy S4 Dual Sim (om den kommit ut ännu). Dock kan det vara en hel del meck med dessa som att de inte kommer med Google Play och inte stödjer alla frekvenser man kan vilja ha osv.

    Om man nöjer sig med HD(720P) eller qHD, Quadcore, 1GB RAM finns det en del att välja på.
     
  20. jensaeriksson

    jensaeriksson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2010
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER